HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Räcker dessa kylflänsar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2006/03/02 :  22:52:41  Show Profile Send Gothmog II a Private Message
Tänkte bygga mig en Aleph 3 och undrar om det räcker med 2 st sådana kylflänsar. http://www.elfa.se/se/index1.html (KS-300.6-100E) dom är specade till 0.3 c/w vid 300 watt.

Tommy

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet

Edited by - Gothmog II on 2006/03/02 23:14:06

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/03/03 :  00:05:02  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Så vitt jag vet så kräver Aleph 5 (60 watt) flänsar med termisk resistans på 0.21 c/w
Aleph 3 lämnar också 60Watt (dock vid 4Ohm). Jag hittade inget i manualen på aleph3 som sa något om flänsarna. Men det verkar ju som du skall behöva något större

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Tobias_Sv
Member

330 Posts

Posted - 2006/03/03 :  00:17:17  Show Profile  Visit Tobias_Sv's Homepage Send Tobias_Sv a Private Message
När jag gick i samma tankar har jag för mig att det blev billigare att köpa MF35-151.5 av http://www.conradheatsinks.com i Australien inkl frakt.

maila dom
Go to Top of Page

loovet
Member

354 Posts

Posted - 2006/03/03 :  00:19:52  Show Profile  Visit loovet's Homepage Send loovet a Private Message
Ibland kan kanske ett svar vara bättre än inget alls (ta därför mitt svar med en nypa salt. Räknar med att någon kommer att finjustera mina tankar, eller korrigera mig

Enligt manualen så drar en Aleph 3 ca 100W per kanal. Således ger detta en temeraturhöjning i dina kylflensar om ca 100*0,3=30grader. Detta plus en inomhustemperatur om ca 20 grader ger en slutlig temp på dina kylflensar om ca 50 grader, vilket känns ganska varmt men du bör kunna hålla dina händer på dem under ett tag utan att behöva lyfta dem därifrån. 55 grader säger man inte är specielt skönt att hålla händerna på under någon längre tid

Får se om någon kommer att korrigera mig...

Lycka till

/loovet




// det blev en aleph 1.7 //

Edited by - loovet on 2006/03/03 07:14:36
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/03/03 :  00:39:37  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Trevligt svar :)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

loovet
Member

354 Posts

Posted - 2006/03/03 :  08:00:03  Show Profile  Visit loovet's Homepage Send loovet a Private Message
Vemsom;

hoppas att du inte känner att jag hoppade på ditt inlägg tidigare i tråden. Om mitt inlägg tolkades så så vår det defenitivt inte min avsikt...

/loovet


// det blev en aleph 1.7 //
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/03/03 :  08:22:53  Show Profile Send Kmj a Private Message
Jag har en tunnelfläns liggande, dvs 2st flänsar som monteras mot varandra och sedan fläktkyls. Jag kan inte så mkt om dimensionering av kylflänsar men om de nu passar ditt bygge så kan jag nog tänka mig att skilja mig från dem då jag hittade en annan som passade mitt syfte bättre. Jag hade tänkt att använda dem till ett KlassA-steg på 2x50W förresten.
Dimensionerna är 32x12x12cm och här är en bild.
http://bildarkiv.hififorum.nu/kmj/TUNNELHEATSINK.jpg br /

du kan ju skicka ett pm om de duger.

.....where the music comes to die.

Edited by - Kmj on 2006/03/03 08:23:50
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2006/03/03 :  10:07:04  Show Profile Send UrSv a Private Message
Notera att KS300 är specad till 0.3 C/W vid 300 W och att den är lite lägre vid lägre effekt. Det går dock bra att köra på även om det blir lite varmt.
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2006/03/03 :  10:40:49  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
100W förlust i ett 60W klass-A steg låter lite. Mitt JLH 15W klass-A steg bränner 90W per kanal i själva steget och ytterligare ca 20W i regulatorn, totalt 110W alltså och då har jag inte en jättehög biasström. Dessa flänsar blir runt 65-70 grader. Räknat baklänges har jag då en total termisk resistans på ca 0.4grad/watt. Räknar min lite termisk resistans i isolationsbrickor etc så har de sannolikt ungefär samma prestanda som KS300.6. Jag har KS300.6 i ett annat steg (Klass-AB) och storleksmässigt är de ungefär likvärdiga med de jag har i 15W klass-A steget.

OM det verkligen bara är 100W förlust i Aleph 3 så räcker de, men jag är tveksam till det.

/Jesper
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/03/03 :  12:21:40  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Loovet: absolut inte. Jag tyckte precis som jag skrev. Att det var ett bra inlägg :)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2006/03/03 :  15:49:15  Show Profile Send Gothmog II a Private Message
Kommer nog att köpa kylflänsarna från http://www.conradheatsinks.com/ (tack Tobias) det blir bra mycket billigare att skicka efter ett par 0.21 c/w FRÅN AUSTRALIEN än att köpa ett par mindre från elfa, mer än halva priset. BRA JOBBAT ELFA ca 650 kr för två st + frakt och tull och moms och...... Elfa tar 666 kr PER ST. + moms och frakt. Ocker är ett annat ord.

Kmj, tack för erbjudandet men en fläkt som surrar i allt väljud, nä

Tommy

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/03/03 :  16:32:02  Show Profile Send Kmj a Private Message
lugnt, jag sitter som bäst och funderar på hur man ska dämpa ljudet från fläkten själv
Lycka till med bygget och glöm för f*n inte bilder!!!!

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2006/03/03 :  16:45:08  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
om jag inte har fel så är aleph 3 an på 30 w.
Aleph 5 som jag har byggt är på 60w

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/03/03 :  16:51:44  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Hoktuna. 5an dubblar inte effekt vid fyra ohm, det gör denna.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2006/03/03 :  17:13:58  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
okej jag har ingen koll på 3 an.
3 och 5 har ju 300va trafo per kanal så dom bränner nog lika mycket enegi.
jag har ju en hembyggd kylfläns den hamnar på 58 grader det har funkat i två år.
Men ta gärna till ordentlig fläns så kan du dra upp strömen om du vill ha mer mos.
Eller som Nelson själv säger,bias the hell of them,run them dam hot.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2006/03/03 :  18:09:24  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Klass A-värme är så lockande i sig att jag måste få veta vad Aleph
är trots att det inte är några rör inblandade!
Är det PP eller SE? Måste ge de där transistorerna en ärlig chans någon dag och inte bara jämföra rören med masstillverkat billigt kiselskräp från konsumentbutiken.
-Någon som kan hänvisa till schema eller byggsajt?

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2006/03/03 :  18:32:27  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Här kan du handla kort till aleph
http://www.kk-pcb.com/
Denna kille är väldigt trevlig och pålitlig.
Jag har handlat fler gånger.
Jag tycker du ska bygga aleph m den går att hårdwira 15w tror jag.
Tjoa till kan du få några trissor.
http://www.passdiy.com/
Artiklar av Nelson Pass.Och lite byggen som folk åstadkommit
tack vare Nelsons frikostighet med publicerade service manualer.
Samt stort pass forum.
www.diyaudio.com


Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se

Edited by - hoktuna on 2006/03/03 18:53:41
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2006/03/03 :  21:10:54  Show Profile Send Gothmog II a Private Message
Om det är någon som funderar på att bygga en Aleph 5 så rekomenderar jag denna länk http://www.users.on.net/~mefinnis/passlabs/aleph5_construction.htm där finns pcb layout (för dom som kan etsa själv) för samma kylflänsar som jag tänkte använda till min 3:a (från http://www.conradheatsinks.com/welcome.htm) kommer nog att bli en sån här också så småningom, ja va f..n man har väl kompisar som kan behöva en Aleph eller två .

Tommy

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2006/03/03 :  22:01:56  Show Profile Send U1 a Private Message
JohnA: SE

/J
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7784 Posts

Posted - 2006/03/03 :  22:56:22  Show Profile Send Fuling a Private Message
SE men med en liten finess: konstantströmkällan som utgör halva utgångssteget är modulerad av utgångsströmmen och förstärkaren kan därför ge mer effekt vid en given tomgångsström.
Generellt är jag lite skeptisk mot dylika lösningar, men jag har byggt och lyssnat på Alephstärkare och mitt tvivel är borta

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2006/03/04 :  00:00:55  Show Profile Send Gothmog II a Private Message
JhonA, har du inte lyssnat på en Aleph så har du missat nåt. Jag har en skrälldus med stärkare och har lyssnat på allt från dyra rörförstärkare till ännu dyrare transistorsteg, och inget kommer i närheten av pris/väljud i en DIY Aleph. Betänk vad en ex. Aleph 5 kostade ny för ett par år sedan (Hiskeligt dyr) och jämför med priset (ca 5000:-) som du kan bygga en för. Om inte annat så värmer dom så gött, nu när vintern verkar hänga sig kvar tills juni (som vanligt).

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000