HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Bygga Baslåda
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Zargon
Starting Member

25 Posts

Posted - 2005/09/09 :  00:47:50  Show Profile Send Zargon a Private Message
Saken är den att jag har nyss köpt ett par nya högtalare,
så mina förra hemmabyggda högtalare står och inte gör något vettigt just nu.

så jag funderar på att ta ut basarna och bygga en baslåda, nu har jag aldrig byggt något innan, jag så jag behöver lite... mycket hjälp.

så jag har 2st 12" basar, och allt som sitter i högtalarna över,
så jag tror inte jag behöver köpa något mer, förutom något att bygga lådorna av och ny dämparväv.

men jag hittar ingen ritning.. så om någon har någon sådan att dela med sig av så vore det fint. vad ska man tänka på när man bygger, och hur ska man gå till väga, behöver jag något mer än vad som satt i högtalarna innan?
jag vill gärna ha någon sorts volymkontroll på den om det är möjligt, kan det ordnas? tex med ett variabelt motstånd?

jag förväntar mig inte något superbra, utan mer något att göra en stund :P

en annan sak, jag har en hk670 just nu, och har ett par XTZ W2MT inkopplade, kommer det vara något problem med att driva en sådan baslåda samtidigt?

tack på förhand
/anders

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2005/09/09 :  09:14:02  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Till en början kan du löda bort delningsfiltret. Låt basarna sedan sitta kvar i lådorna (lådorna är väl redan anpassade efter basarna!?) och skaffa en separat subwooferförstärkare eller slutsteg samt delningsfilter (aktivt) att driva enbart basarna med. Är du sedan nöjd med basen är det bara att mäta vilken volym som 12-orna arbetar i samt kolla eventuellt basreflexrör till längd och diameter. Den är det "bara" att bygga en ny låda med samma innervolym och likadant basreflexrör.

Börja med detta

MVH / Petter
Go to Top of Page

Zargon
Starting Member

25 Posts

Posted - 2005/09/09 :  10:32:15  Show Profile Send Zargon a Private Message
Saken är den att jag inte har någon större lust att lägga ner pengar på detta, för egentligen så har jag inget behov av en subba,
tänkte mest ha den för skojs skull om när jag spelar eller liknande... (och som sagt, ha något att pyssla med en stund)
så jag har ingen lust att köpa någon förstärkare för 1000:- så skulle jag inte bara kunna behålla delningsfiltret som sitter i
och låta förstärkaren driva den.. som en passiv subba.

btw, basarna sitter i en sluten låda just nu, behöver jag något reflexrör i baslådan då?

och är det vettigt att bygga en låda med båda basarna i, eller ska jag fixa 2 st med en i varje, kanske inte spelar någon roll om den är passiv?
Go to Top of Page

Hardseq
Member

218 Posts

Posted - 2005/09/09 :  12:46:25  Show Profile Send Hardseq a Private Message
Zargon, mitt förslag är att inte göra någonting förrens du modellerat i något lämpligt program såsom till exempel WINisd. Att bygga en baslåda utan simuleringar är som att genomföra hjärnkirurgi i ett helmörkt rum ...

Min bil går fortare med handbromsen åtdragen. Vem du är att komma med dina "fakta" och påstå att min upplevelse är fel?
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2005/09/09 :  15:29:02  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Om du gör som du beskrivit kommer basen inte bara att öka i det önskvärda området( 20 till ca 30-80 Hz beroende på högtalare) utan även från denna frekvens ända upp till där filtret skär av, t.ex. 400 Hz. Detta medför ingen ökning av enbart djupbasen, utan all bas och även en del mellanregister kommer att förstärkas (+ ca 3 dB) och "grötas till". Icke önskvärt.

Gör därför som Hardseq föreslog, skaffa ett program, köp helst (pengar => mer avancerat program). Gratisprogram är en bra start.
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2005/09/09 :  15:35:53  Show Profile Send Larsen a Private Message
Grejjen är väl att du antagligen vill att den bara ska spela bas och inte mellanregister odl. Vid vilken frekvens delar ditt filter du har i dom? Är det en sub du är ute efter så bör den delas lågt. Då kan det bli kinkigt med passivt delningsfilter. Om du bara vill testa med det du har så koppla bort mellanregister och diskant. Då blir det väl som du sa?

För att ge förslag på låda så måste vi veta vad du har för baselement och dess parametrar. Utan dessa går det inte att ge förslag på en låda. Så är det bara.

Om din stärkare orkar driva även dessa beror bla på impedansen hos dina nya högtalare och på dina basar.

Kort o gott så går det inte att ge förslag utan att du talar om vad du har.

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

Zargon
Starting Member

25 Posts

Posted - 2005/09/09 :  23:43:13  Show Profile Send Zargon a Private Message
jag har inte informationen på basarna just nu.. ska fixa det.

men säg att jag lägger ner mig lite mer, vilken är den billigaste subwooferförstärkare som ni kan rekomendera,
tänk på att jag inte alls är petig med detta bygget.. något som klarar av jobbet, och gör det tokbilligt :P
Go to Top of Page

Zargon
Starting Member

25 Posts

Posted - 2005/09/14 :  23:11:39  Show Profile Send Zargon a Private Message
jag va nyss inne på BRL där de sa att lådan borde va på 40-45 liter, de kunde inte säga så mycket mer, eftersom de inte hade så mycket mer info heller..

de sa att jag behövde en spole på 10mH för att hindra den att spela över 120hz.
vet någon av er vart man kan köpa den, jag hittar den inte någonstanns, men jag är inte säker på exakt vad den heter... så jag hoppades ni kunde hjälpa mig med det..
en annan fundering över den spolen... fungerar inte delningsfiltret i högtalare på ungefär samma sätt?
eller är det gjort för att spela högre frekvenser?

Edited by - Zargon on 2005/09/15 03:46:08
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/09/15 :  08:25:18  Show Profile Send linnar a Private Message
Zargon:

Du säger att det skall vara billigt och att det inte har
så stor betydelse vad det är.
Då kan du titta på detta slutsteget för subbar.

http://www.fynda.se/show_prod.php3?prodid=834&own=1

Den tillhör det lägre kvalitetsskiktet men är
troligtvis mycket bättre än sitt pris.
Måste annars säga att jag får en besvärlig illamående
när jag hör ordet "Proson".

Edited by - linnar on 2005/09/15 08:26:59
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2005/09/15 :  11:14:00  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Eller kanske

http://www.ljudia.se/se/index.html

Klicka på sortiment och skriv i artikelnummer i sökfunktionen
Art.nummer: 931623
Zachry DSW-70
Normalpris inkl.moms: 695.00 / st
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/09/15 :  11:20:47  Show Profile Send linnar a Private Message
PetterPersson:
Hoppsan, den har jag inte sett förut.
Klart bättre val än Proson'en.
(Det vet jag ju inte men bara det att den heter "Proson"
gör det till ett sämre val....)

Direktlänk:
http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=931623%20&cart_id=


Edited by - linnar on 2005/09/15 11:22:54
Go to Top of Page

Zargon
Starting Member

25 Posts

Posted - 2005/09/15 :  14:07:55  Show Profile Send Zargon a Private Message
tack för tippsen, men som sagt så va jag på BRL, där han pratade om någon spole som jag antagligen inte behöver med en förstärkare.
jag kollade lite på ljudia.se, och hittade en massa drosslar, är det samma grej han på BRL pratade om, och isf, va är det för skillnad på:

Drossel 10.0 mH Ferrit
Med ferritkärna, 1.2 mm tråd

och

Drossel 10 mH
Luftlindade, 1.4 mm tråd

Edited by - Zargon on 2005/09/15 15:41:08
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/09/15 :  19:47:42  Show Profile Send linnar a Private Message
Skall du använda aktivt system, dvs ett system
där något av slutstegen i länkarna här ovan
driver högtalaren med inbyggt filter mm behövs
inget mer. Drosslarna du beskriver behövs ex.vis
inte.

"Drossel 10.0 mH Ferrit
= Med ferritkärna, 1.2 mm tråd"
Man använder en Ferritkärna för att få ner
antal trådvarv i spolen för att därmed
minska det elektriska motståndet. Spolen
blir oftast mindre och billigare.



"Drossel 10 mH
= Luftlindade, 1.4 mm tråd"
Ingen kärna gör att det blir fler varv i spolen
med högre elektriskt motstånd. Här har man kompenserat
detta genom grövre tråd.


Generellt kan man säga att kärnor skall undvikas. Vid
höga strämnivåer kan den bli mättad med dist (låter ej bra)
som resultat. Det finns konstigt nog även mycket dyra högtalare
som använder sig av kärnor.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000