Author |
Topic |
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
6152 Posts |
Posted - 2005/09/09 : 11:08:54
|
BjörnOla "Lustigt Niklas, eftersom ljudbilden är det som brukar förbättras vid rumskorrigering. Själv har jag bara erfarenhet av min Ultracurve som ju bara är en EQ, men just ljudbilden är det som förbättras. Problemet jag upplever är att man kompenserar efterklangen med direktljudet från högtalarna. Mätningen skiljer inte på direktljudet och efterklangen vilket våra hjärnor enkelt gör, vilket leder till att direktljudet förändras klangmässigt på ett onaturligt sätt för att kompensera efterklangen. Det blir inte riktigt bra och exempelvis röster blir alldeles för tunna. Jag ser inte det här som något som löser rumsproblem. Däremot kan man göra olyssningsbara skivor drägliga att lyssna på."
**ja men vad gör din UltraCurve? Det är väl en vanlig EQ med lite enkel tidsfördröjning? Det är bra saker det. TacT försöker ju själv lista ut nått finurligt, vilket igentligen alltid bara blir fel. De manuella inställningarna är bättre.
Det du skriver om klang är riktigt, den ändras drmatiskt med TacT:en om man kör korr. |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
6152 Posts |
Posted - 2005/09/09 : 11:13:55
|
Nu ska man inte blanda ihop rumskorrektion. Jag vet inte om Meridian är lika avancerad. Det gjordes nått test, och meridian fick smisk av TacT:en, fast det betyder inget för mig, eftersom jag inte tycker TacT gör det bra i alla fall, så det kan vara så att Meridian är den som gör rätt
Rumskorrektion, det ordet kan betyda olika saker, eftersom olika tillverkare jobbar på olika sätt. För att rumskorrektion skall funka någorlunda bra, måste man ha ett rum, anpassat för rumskorrektion. Sedan skall man spänna fast skallen i ett skruvstäd.
Rumskorrektion är inte bra idag - EQ och manuella inställningar, tillsammans med en extern mätutrustning och vettig för/efter -lyssning samt någonting att jämföra mer (referens) är det bästa !
|
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
Edited by - Niklas Nord on 2005/09/09 11:43:17 |
|
|
tommypeters
Medlem i AÖ
1020 Posts |
Posted - 2005/09/10 : 09:07:01
|
Meridian "uppfinner" väl inga ljud som TacT:en kan göra, utan håller sig till de lägre frekvenserna. Det var ju någon, tror det var på det här forumet, som hörde ett konstigt ljud på en CD. Provade igen, och samma ljud kom på samma ställe på skivan. Frågade på forumet, men ingen annan hade det (miss-)ljudet. Efter mycket funderande kom han på att stänga av TacT:s rumskorrigering, då försvann ljudet.
Så TacT:en är tydligen inne och "tafsar" mycket mer på ljudet, vilket kan bli både bättre (kanske... ) och sämre än Meridian. |
Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33 BC Acoustique ACT A3 NuForce Ref8.200W Velodyne DD-15 & DD-12 |
|
|
Per2
Member
241 Posts |
Posted - 2005/09/10 : 13:39:43
|
Eftersom jag inte har provat någon manuell eq har jag svårt att uttala mig i ämnet men jag uppfattar att min 2.2x gör ett bra jobb. Min uppfattning är att basen förstör för både mellanregistret och diskanten. Om detta åtgärdas av den manuella eq:n så är det självklart bra.
Jag sitter i skrivandets stund och switchar mellan bypass och korrigering för att förstå vad Niklas menar.
|
Simon Sachs Ståhl |
|
|
Per2
Member
241 Posts |
Posted - 2005/09/10 : 13:44:18
|
En kompis till mig köpte också en 2.2x och effekten av korrigeringen var otroligt stor på hans Wilson högtalare (till det bättre).
Det kanske är "ömsom vin ömsom vatten" beroende på system och rum.
|
Simon Sachs Ståhl |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2005/09/10 : 13:45:15
|
Lysna efter var dom spelande står i ljudbilden o hur djup den är mellan dom olika lägena. Lyssna efter om dom flyttar på sig undertiden dom spelar. Det är det första jag lägger märke till iaf |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
6152 Posts |
Posted - 2005/09/10 : 14:02:32
|
Bägge lägena, med och utan korrektion kan låta intressant, lyssna efter vad som låter mest "ärligt", naturtroget..
mest sanning dvs !
korrektionen är en illusion och man blir så pass hemvan att man tappar bort sig. |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
Edited by - Niklas Nord on 2005/09/10 14:09:30 |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2005/09/10 : 14:43:16
|
Min erfarenhet av rumskorrigering som sträcker sig kanske 10 år tillbaka säger att det viktigaste är att man fixar(bäst att säga i mitt fall)till basen som det alltid är störst problem med. Mellan och diskant är hyfsat bra. Jag har själv en parametrisk eq från BSS(Varicurve)och numera en Behringer 1124 till mina subbor. Det fungerar bra för mig. om diskanten rullar av så bör man nog inte höja där av hänsyn till elementets effekttålighet.... om man inte har horn förståss. Men många horn går bara upp till 16KHz. Men vad gör det när man knappt hör upp till 20KHz. När man pressar upp ett mellanregister eller en diskant så kommer det att låta lite ansträngt jobbigt. |
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
6152 Posts |
Posted - 2005/09/10 : 14:53:50
|
Återigen, blanda inte ihop begreppen, rumskorrektion är inte EQ.
TacT:s algoritmer och tillvägagångssätt för att aktivt påverka signalen via sin DSP är rumskorrektion.
|
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2005/09/10 : 15:42:58
|
Jag använder BSS 366T som både digitalt elektroniskt delningsfilter och eq och skulle inte kunna leva utan. Samma för mig även om jag bara har ett analogt parametriskt filter från BSS 927. Vad menar ni med rumskorrektion? För mig är rumskorrektion det samma som ett tersbandsfilter med 27 punkter. Det har aldrig låtit bra med sådana filter och det kom jag på redan i början av 70-talet. För mycket fasvridningar och fördröjningar i alla spolar. I moderna delningfilter typ Behringer ?2496 har man väl möjlighet till tidskompensering och jag minns från det glada 70-talet hur man experimenterade med en kantvåg för att kunna bestämma var varje högtalar element skulle monteras i en låda. Jag tror faktiskt att B&o var ledande i detta. |
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
6152 Posts |
Posted - 2005/09/10 : 16:04:35
|
TacT försöker aktivt korrigera signalen med hjälp av ett antal parametrar. EQ är ju tonkurvekorrektion.
Det var i och med TacT som roomcorrection dök upp.
EQ och tidsfördröjning, fas .. har ju funnits längre än TacT har haft sin präglade syn på hur man skall korrigera ljudet aktivt i rummet. |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2005/09/10 : 18:01:49
|
TacT försöker aktivt korrigera signalen med hjälp av ett antal parametrar. Ja det här låter ju som wodoo. Vad då för parametrar? Helt enkelt hur fungerar det hela. Egentligen så är det så att rumskorrektione kan bara byggas bort däremot så kan man lyssningskorrigera med hjälp av elektronik. Hur får man bort stående vågor om man inte på något vis bryter av eller absorbera. I mitt gamla lyssningsrum hade jag en bokhylla efter nästan hela väggen(inte från golv till tak) där ljudet försvann in i en glipa(c:a10cm) bakom böckerna vilket visade sig vara ganska bra. |
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
6152 Posts |
Posted - 2005/09/10 : 19:45:10
|
Ingen Woodoo, men det är deras idé om att bekäma rummets dåliga sidor |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2005/09/10 : 20:39:35
|
Jo men på vilket sätt. Det kan ju inte vara hemligt hur dom gör. Man måste kunna se på en FFT hur det ser ut om man skickar in pinknoise genom TacT:en. Jag skulle kunna ställa upp med både pink och noise + en FFT om intresse finns. |
|
|
Sire404
Starting Member
2 Posts |
|
Buggsson
Medlem i AÖ
1657 Posts |
Posted - 2006/01/02 : 23:20:50
|
BSS har ju nämnts några gånger, vilken tillverkare är det? |
J. Ullberg |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2006/01/03 : 07:21:59
|
quote: Jag använder BSS 366T som både digitalt elektroniskt delningsfilter och eq och skulle inte kunna leva utan. Samma för mig även om jag bara har ett analogt parametriskt filter från BSS 927.
Jag ansluter mig till skaran, min DBX driverack 266 gör underverk, jag har tidigare använt (använder fortfarande men i ett annat system) en ultracurve men måste säga att även om den gör sitt jobb är steget stort till dbx-en, men så är ju även priset.
Jag kombinerar driveracken med tillhörande mätmick med lite mattor på väggarna och en tacksamt skum planlösning (inte många räta vinklar i rummet), resultatet blir mkt bra, men blir lätt förvånad hur känsligt det är med mickrofonplacering, samt hur konsitent och noggrant dbx-en mäter och korrigerar.
Denna lilla apparat kommer nog bli en livslång bekantskap, och jag har i enlighet med de ovan citerade mkt svårt att tänka mig ett existens utan den.
BSS är ett av de mest respekterade fabrikaten när det gäller processorer, helt i klass med Klarkteknik, DBX, TC electronics, med flera.
Dessa apparater förekommer främst i profesionella tillämpningar, men detta innebär itne att de inte duger till i hemmet, i min mening snarare tvärt om. |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
|
|
LeoArietis
Member
1953 Posts |
Posted - 2006/01/03 : 10:16:20
|
Mina erfarenheter av Behringers Ultracurve är positiva men helst bör man kunna biampa och då endast parametriskt EQ-korrigera i basen för bästa resultat.
Dålig uppställning eller dåligt rum MÅSTE åtgärdas först och nästan alla normalt inredda rum behöver mer dämpning innan man börjar korrigera elektroniskt.
På DIY finns en spännande tråd om basfällor som fungerar och de kanske kan maskeras som ventilationsrör eller gömmas bakom/ovanpå hyllor eller andra möbler (soffor).
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=45952 |
Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125 |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2006/01/03 : 12:04:30
|
www.bss.co.uk Ja, dom är engelska, men det ok så länge dom inte är franska. |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2006/01/04 : 19:37:19
|
Behringer har ju rönt vissa framgångar på detta forum, även om jag känner att vi här ibland är ganska skeptiska mot det som pro industrin har att erbjuda, men jag kan inte för mitt liv begripa varför, nog om det.
Det finns ju många trevliga och förvånansvärt billiga apparater, bland annat från behringer, som jag tror kan göra susen i många hem där man brottas med rumsrelaterade problem. |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
|
|
Merry
Member
275 Posts |
Posted - 2006/01/04 : 21:05:03
|
Men vad är det då som gör att en Behringer som märke inte anses riktigt bra då rå ?? Alltså vad exakt gör den till en sämre låda än de övriga kombatanterna ?
|
|
|
Buggsson
Medlem i AÖ
1657 Posts |
Posted - 2006/01/04 : 22:38:06
|
Det är väl lite "EPA" stämpel (för oss som är så gamla att vi kommer ihåg denna varuhuskedja) över märket, dvs, de anses inte hålla högsta klass, detta gäller nu mera generellt, inte just rumskorrigeringen. Men om man är en tillverkare som t.ex. sätter in lampor i apparater utan funktion, då kanske man börjar undra.......... |
J. Ullberg |
|
|
MONTANA
Member
534 Posts |
Posted - 2006/01/04 : 23:25:46
|
Har man høyttalere og elektronikk som i utgangspunktet er konstruert for å gi en tilnærmet lineær frekvensrespons i mange ulike rom som har en relativt "normal" størrelse, fasong og møblering, og man i tillegg (om nødvendig) eksperimenterer med plassering av høyttalerne i rommet og fysisk demping, oppbrytning og refleksjon av lyden i rommet, så vil jeg si at "sannolikheten" for å oppnå et lydmessig resultat som oppleves som tilfredsstillende, nesten helt tilfredsstillende eller totalt tilfredsstillende er 95 %.
I spesielle tilfeller kan romkorrigeringsapparater ha sin misjon, men risikoen for å påvirke systemets lydgjengivelse på en utilsiktet negativ måte, ref. mange av innleggene ovenfor, er så pass stor med romkorrigeringsapparater at jeg personlig i de aller fleste tilfeller vil ha reservasjoner mot å anbefale dem.
Til alle som har eller har ambisjoner om å skaffe seg et system som har "förmåga at" reprodusere musikk med ekstremt høy oppløsning og lineær frekvensrepons, er min anbefaling: "Don't kill the messenger!"
|
HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com / www.emmlabs.com System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2006/01/05 : 09:21:50
|
Montana: vi skulle aldrig ha ihjäl en norrman här. Eller tja kanske ändå :-) Skulle vilja påstå att jag tycker faktiskt det motsatta efter en hel del egna erfarenheter. Har själv ägt apparater utan tonkontroller för att ha så ofärgat ljud som möjligt. Och numera med kvalitén på dagens equar så skulle jag påstå att jag anser det numera vara helt nonsens. Men allt handlar om att man utgår ifrån en så bra uppställning som möjligt, så bra akustik som möjligt. Och självklart för high-end så bra filter som möjligt och dom är inte billiga. Har bara "lekt" med en Behringer som hastigast men varför skulle alla "komplicerade" filter låta lika bra om "enkla" förstärkare inte gör det. Men det avgörande är också mätningar och hur man ställer in filtren. Kolla bara Mårten Design & Company där Bladelius byggt speciell rumskorrektion och det till en anläggning kostandes 4 milj SEK. Accuphase har apparater för mer än 100' SEK för rumskorrektion. Det är mycket billigare att tro att man inte behöver kontroll, men vanliga vardagsrum låter väldigt ofta katastrofalt dåligt. Sen kan man köpa kablar för många tusentals kronor där skillnaden är inbillning eller kanske i bästa fall en vag nyans istället för att angripa felkällor istället.
|
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2006/01/05 : 10:00:07
|
-varför Behringer anses som lite sämre än de övriga?
1. De är lömskt billiga (bidrar till omedelbar dock ogrundad skepsis) 2. De har haft dokumenterade kvalitetsproblem med mjukvarubuggar och problem i fält (hållbarhet). 3. De låter inte lika bra generellt, kan erkänna att jag själv upplevt detta. 4. Deras support hänger inte med, de har växt för fort.
MEN!
Då skall man väldigt klart för sig att Behringer är relativt nya, de har inte haft tiden att bygga upp ett förtroende hos sina kunder i lika stor utsträckning som de andra äldre fabrikaten.
vidare skall man komma ihåg att man kan köpa ungefär 3st Behringer apparater till priset av en av konkurenternas, ibland många fler dock sällan färre.
De är MKT prisvärda! (dock beroende på vilken verksamhet man bedriver).
Kolla gärna runt lite på exvis prosundweb för att se vad proffsen tycker, de som lever på dessa typer av produkter och där ett fel inte bara är pinsamt utan även en stor förlust ekonomiskt och förtroendemässigt. |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
|
|
Topic |
|