HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Design med med ek?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2005/09/07 :  09:21:22  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
Hej!

Jag har tidigare skrivit lite om mina ideér i denna tråd:
http://www2.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42751

Har nu ändrat detta till att bygga främst högtalare, och duk om det finns tid och ekonomi till det. Högtalarna kommer byggas relativt enkelt, vilket gör att egentligen den som inte har tummen mitt i handen skulle kunna göra bra kloner av dem till reducerat pris såklart. Skulle någon/många då lägga pengar på att få det ihopskruvat?

Om vi tänker oss en kostnad på säg på <2000 för ett par högtalare schyssta i ljudet men ingen sensation, men byggd i massiv ek och med bra finish. Finns det marknad för det? Jag frågar er eftersom att ni representerar en ganska stor del av HiFi-sverige kan jag tänka mig.


Meningen är att man i skolan ska starta och avveckla ett företag. Är min idé dömd att misslyckas, eller kan jag iaf gå jämt ut. Jag hade gärna kombinerat att designa en högtalare med detta projektarbete, med hjälp dock eftersom att jag inte är så teknisk. Designhögtalare som går bättre in i de "moderna" hemmen med mycket ek och kantiga former? Det du inte får i välljud får du i design och vice versa!


Tacksam för all respons och tips!

PS. Flytta mig till DIY om det rörde det för mycket, tänkte mig det här mest som "marknadsundersökning", mer konkreta tips kanske kan läggas i tråden jag nämnde ovan:

http://www2.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42751

Stereo Audio

Edited by - Stereo Audio on 2005/09/10 16:30:22

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/09/07 :  10:19:17  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Ek går ju hem i stugorna i Sverige, men kanske inte lika bra internationellt där mörkare träslag är mer populära. IKEAs hylla Billy i ek utgick ur sortimentet under några år just för att den sålde för dåligt (internationellt) men nu finns de tillbaka, säkert delvis för att begagnatpriserna på billy ek blev höga.

Ett bekymmer med (massiv) ek är kostnaderna, det är ett dyrare träslag, speciellt om du skall köpa det här i Sverige. Det är betydligt billigare i Polen, baltikum eller USA.

DIY-folket har säkert bra koll på om kanske fanerad MDF är bättre ur ljudsynpunkt. Massivträ är ju inte lika homogent som MDF.


"Are you the the oak-type?" (citat ur pulp-fiction, sagt av Winston 'The Wolf', Harvey Keitel)
Svar: JA! Ek är snyggt. Det går bra att blanda många träslag i inredning.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125

Edited by - LeoArietis on 2005/09/07 10:19:46
Go to Top of Page

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2005/09/07 :  15:21:40  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
Jo, jag pratade med en lokal snickare, och vi kom överens om att det nog blir MDF och ekfaner på det! Tack för responsen!

Stereo Audio
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000