Author |
Topic |
Softman
Member
131 Posts |
Posted - 2005/09/07 : 08:34:47
|
Jag söker skivor med hög "imponatoreffekt" för allmän njutning eller när man demar anläggningen för någon oinvigd och vill skapa reaktion. Dom är inte alltid "korrekt" inspelade men ger trots detta ett välljudande intryck.
Några exempel på skivor som enligt mig faller under denna kategori är:
- Roger Waters-Amused To Death - Pink Floyd-The Division Bell - Mike Oldfield-Tubular Bells II - Jennifer Warnes-Hunter - Anna Lotta Larsson-Tidlöst - Andreas Vollenweider-Book Of Roses - Dire Straits-On Every Street - Gregg Karukas-Blue Touch - Acoustic Alchemy-(alla skivor) - Larry Carlton- (instumentala alster) - Stina Nordenstam-And She Closed Her Eyes
Detta var några alster ur min samling. Hjälp mig att göra listan längre... Vilka skivor "MÅSTE" jag ha i min samling.
/J
|
De som tror sig kunna allt lär sig heller inte så mycket... |
Edited by - Softman on 2005/09/07 14:54:32 |
|
tommypeters
Medlem i AÖ
1020 Posts |
Posted - 2005/09/07 : 08:48:12
|
Det beror ju på vad du har att imponera med... Är det extremt rent ljud, djup lågbas, mycket rapp bas, kalibrerat multikanalsystem, banddiskanter eller vad? |
Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33 BC Acoustique ACT A3 NuForce Ref8.200W Velodyne DD-15 & DD-12 |
|
|
räven
Member
3653 Posts |
Posted - 2005/09/07 : 08:48:48
|
Blue man group-Audio Tracy Chapman-Tracy Chapman Al Di Meola-Heart of the Immigrants Ben Harper-Fight for Your Mind Emmylou Harris-Wrecking Ball För att nämna några!
|
ombud för Intelligent Sound |
|
|
Softman
Member
131 Posts |
Posted - 2005/09/07 : 09:03:57
|
Quote>> Det beror ju på vad du har att imponera med... Är det extremt rent ljud, djup lågbas, mycket rapp bas, kalibrerat multikanalsystem, banddiskanter eller vad?
Allt på en gång...typ...
- Microdetaljer och finurliga studio effekter - Komplexa basgångar/svep - Dynamiskt (stort ljud) - Röster med "ta-på-känsla"
/J
|
Edited by - Softman on 2005/09/07 09:05:51 |
|
|
Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005
787 Posts |
Posted - 2005/09/07 : 09:21:15
|
One night in Bankok från Chess pieces är rätt så smashig
Sista halvan av Berg o dalvana från Kent´s Hagnesta hill har en nästan läskigt härligt grym djupbas (om man nu har en anläggning som klarar att återge den.
Dire straits Oes(som ju redan är nämnd) är ju en annan favorit,många bra demolåtar.Tex Heavy fuel går ju att spela högt så in i h.....e
Tubular bells II(också redan nämnd) är ju en höjdare också.
|
Edited by - Llönnblom on 2005/09/07 09:22:36 |
|
|
linkan
Mångalen...!?
545 Posts |
Posted - 2005/09/07 : 09:46:21
|
Hej
Jag tycker att Sara K's "Water Falls" är en bra demo-skiva med bra inspelning. |
Linkan
|
|
|
alpinist
RödaTråden-vinnare
963 Posts |
Posted - 2005/09/07 : 10:00:50
|
Zelmanis senaste, "Love affair" har otroligt klart ljud, rösten ligger "nära" och de akustiska instrumenten låter kalas |
Tremolo junkie! |
|
|
n0p
Member
1047 Posts |
Posted - 2005/09/07 : 10:29:58
|
Jag tycker man ska ha ngn electronica med, förslagsvis Chemical Brothers album Surrender. |
Exit Planet Dust |
|
|
Hardseq
Member
218 Posts |
Posted - 2005/09/07 : 11:19:35
|
Patricia Barbers Modern Cool uppfyller dina krav. Hennes röst är minst lika välinspelad som Norah Jones skivor och dessutom finns något instrument med som har extremt djup bas. Att musiken sen är underbar är ju en bonus :)
|
Min bil går fortare med handbromsen åtdragen. Vem du är att komma med dina "fakta" och påstå att min upplevelse är fel? |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/09/07 : 12:55:39
|
Fyller på med en annan Patricia Barber, "Cafe Blue". Kanske inte så lättlyssnad, men FULL av dynamik och rumsinformation.
|
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Softman
Member
131 Posts |
Posted - 2005/09/07 : 14:35:54
|
Det var en bra start på tråden... Många förslag. = stort hål i plånboken... Som sagt...vilken platta sätter ni på när ni vill "dema" er anläggning för någon? Eller själva sitta och imponeras av en inspelning.
/J
|
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2005/09/07 : 15:13:45
|
Patricia Barber "A Fortnight in France" är nog den skiva som är bäst med henne. Ljudtekniskt så är den suverän. På spår 8 alltså "Norwegian Wood" här handlar det om otroligt låga(med hög nivå)frekvenser som ger en otrolig "jag var där" live känsla. |
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
Posted - 2005/09/07 : 19:21:17
|
Vivaldis årstiderna BIS Drottningholms Barockenamble Daniel Lanoias Shine Crossover Prefab Sprouth Andromeda High Pop Harry Manx Vice and othervice Blues/Folk Sabbath hela veckan Klez Folk Joe Ely Letter too Laredo Country Maria Kalanemi Iho Folk Los Super Seven Los Super Seven TexMex Preisner Requim for a freind Erato platta Erik Sardinas Treat mee Right Blues
Några jag tycker låter bra och är bra musik. Andra favoriter har ni redan snott! |
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
|
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2005/09/07 : 19:38:42
|
quote: räven: Blue man group-Audio Tracy Chapman-Tracy Chapman Al Di Meola-Heart of the Immigrants Ben Harper-Fight for Your Mind Emmylou Harris-Wrecking Ball För att nämna några!
Blue man group såg och hörde jag på "riktigt" i Las Vegas i januari och det bastryck som fanns när dom bankade med släggan på stora trumman är svår att få till i en hemanläggning.Det var ren bas som fick revbenen att skallra och nästan håret att fladdra utan att det var otrevligt på något sätt. |
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
|
|
pak
Member
1572 Posts |
Posted - 2005/09/07 : 19:49:11
|
några måsten är dessa: marcus miller-live and more.otroligt dynamisk och härlig inspelning. kari bremnes-svarta björn.bara fööör bra helt enkelt-djuup bas mm. marie boine-eallin.där finns det bas och dynamik så det skrämmer de flesta. pink floyd-the wall.den skivan kan man spela så högt att man inte tror att det är möjligt! det finns många. |
-----------OBS------------ Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
|
|
|
hoktuna
Jultomte
2786 Posts |
Posted - 2005/09/07 : 20:41:45
|
Hans Thessink (Blueslegend från Österike!) Låten six strings down Får ni inte ståpäls då saknar ni päls Steve Strauss Powderhouse road hela skivan. Lasse Tennander Rötter ,stålsträngarna bara flyger ur Dahlbergbanden Blind boys of alabama.
|
Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se |
|
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2005/09/07 : 23:54:56
|
Märkte att "Nils Lofgren Acoustic Live" inte bara låter svinbra (och har bra musik) - den talar om att suben faktiskt behövs (i meningen att den gör skillnad till det bättre) även till akustisk musik. Kanske jag visste i teorin, men nu vet jag genom egen erfarenhet i mitt system...
Andra "ljudbra" plattor:
*"TUSK" - Fleetwood Mac
*"Delicate Sound of Thunder" - Pink Floyd (livedubbel)
*Första plattan i serien av Joseph Martin Kraus-symfonier - Svenska Kammarorkestern (Naxos).Underbar musik och klang, samt mkt bra återgivning av Örebro Konserthus akustik & ljudbild.
"Mary" - Mary J Blige (har bara hört denna, som är suveränt bra med 'klockrent' ljud)
|
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
Edited by - edison on 2005/09/07 23:56:14 |
|
|
gromit
Member
731 Posts |
Posted - 2005/09/08 : 09:47:17
|
quote: Blue man group såg och hörde jag på "riktigt" i Las Vegas i januari och det bastryck som fanns när dom bankade med släggan på stora trumman är svår att få till i en hemanläggning.Det var ren bas som fick revbenen att skallra och nästan håret att fladdra utan att det var otrevligt på något sätt.
Blue Man Group är GRYMMA! Jag såg dem i New York i höstas, suveränt roligt och bra! Jag har konsertfilmen och båda skivorna (Audio + Complex), både som CD och multikanal DVD-A.
Blue Man Group - Audio/Complex Dessa är som sagt bra skivor att köra med.
Nitin Sawhney - Beyond skin Basgångarna på spår 9 kräver väldigt kompetenta högtalare...
Oscars Motettkör - Cantate Domino Helt sanslöst bra inspelning! Dessutom utförd med AB-teknik!
Patricia Barber - Café Blue Se till att spela CD-utgåvan, SACD-utgåvan av MOFI är inte lika bra gjord.
/Gr.
|
Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s |
|
|
Vee-Eight
Member
1015 Posts |
Posted - 2005/09/08 : 19:08:23
|
Infected Mushroom - BP Empire, I.M. The Supervisor
Lise & Gertrud - Live på Nalen (bra live-upptagning)
Larry Carlton & Steve Lukather - No Substitutions; Live in Osaka (snuskigt bra live-upptagning, mkt fin närvaro, suveräna artister!)
Avishai Cohen - At Home (mkt bra jazzplatta, med ett duktigt mickat trumset) |
- Carlsson Illuminati - "Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet Admin www.Faktiskt.se |
Edited by - Vee-Eight on 2005/09/08 19:09:38 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/09/15 : 13:05:11
|
Paula Cole - This fire Cassandra Wilson - Blue light til dawn Madonna - Ray of light (Madonnas skivor är imponatorskivor över huvud taget tycker jag) Nils Landgren - Sentimental Journey Terje Rypdal - Skywards Yello - Pocket Universe och Baby Ein Straussfest - Cincinatti Pops Orchestra, Erich Kunzel (TELARC) Spela inte på hög volym innan ni vet vad som finns på inspelningen... Det är en ren mördarskiva. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
ILLY
HiFitraktör
1325 Posts |
Posted - 2005/09/15 : 13:35:28
|
En av de absolut skönaste baskaggarna jag någonsin hört finns i introt på första låten på Galexicos album Hot Rail.
Slå på den låten på lagom hög volym på en mingelfest och hela folkskaran kommer att tystna! Coolt med såna låtar tycker jag, en rejäl smäll på kaggen och allt stannar upp.
Men passa dej om du har en allmänt "nervös" anläggning, när låten väl kommer igång så är den väldigt rörig med många instrument och mycket dynamik. |
Militant cyklist. |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2005/09/15 : 14:46:48
|
Om man får vara så där tråkig så tycker jag inte det går att imponera på oinvgda med "speciella" inspelningar. De tror att det är några trix eller något som inte är samma som dom lyssnar på.
Min erfarenhet är att det enda som imponerar på oinvigda är de skivor de själva tar med sig. Först när de själva lagt dit den i CD´n och hört samma musik som de har hört 100 tals gånger hemma presenterat på ett helt nytt sätt kan de förstå. Kanske bli lite imponerade också
Jag låter alltid dom välja ur samlingen om de inte har med sig musik.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/09/15 : 15:46:19
|
Givetvis, men nu tror jag trådskaparen vill ha skivtips. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
secanbj
Member
641 Posts |
|
Metal
Member
285 Posts |
Posted - 2005/09/15 : 17:45:37
|
Mike Oldfield - Amarok, grymt bra skiva! |
/F |
|
|
classe
Member
1625 Posts |
Posted - 2005/09/18 : 21:15:32
|
stewe howe grand scheme of things reaching the point djup basgång mike oldfield tres lunas djupbas o detaljer |
18 ska de va.
|
|
|
Topic |
|