Roger Waters, Eric Clapton, Pink Floyd, Katie Melua, Diana Krall, Elton John etcetera, bare for å nevne noen artister som er så pass "mainstream" at de nok faller i smak hos et bredt publilum. Noen abv disse (og andre "mainstream-artister" setter jeg (stor) pris på personlig, mens andre "tycker" jeg faktisk bli ganske "tråkiga", så som D. Krall, Elton John i sin alminnelighet (selv om han har skrevet en god del bra låter, ingen tvil om det) og E. Clapton. Sikkert "mycket" kontroversielt å si noe sånt om en artist som er mange sin musikalske helt og forbilde, men jeg synes faktisk mannen først og fremst er god til å spille gitar, men heller dårlig til å skrive låter, presis som Elvis Costello, som for øvrig skriver mange låter for D. Krall - GJESP...."boring". Claptons beste låter er de han har stjålet fra f.eks. J. J. Cale, og Diana Kralls desidert (eneste?) bra låt er en cover-versjon av Tom Waits' Temptation. Artister som J. J. Cale og Tom Waits er "the real deal", men de passer definitivt ikke å nevne i kategorien "gillad av 19 av 20".
Det ble noen digresjoner her, men det var bare fordi jeg prøvde å peke på noen artister som mange liker ("gillar"), uten at jeg personlig nødvendigvis setter så stor pris på dem alle sammen (selv om Pink Floyd's beste utgivelser er knallbra klassikere og R. Waters' Amused To death også nesten forstjener status som en klassiker). |