HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 eAR 202, kan det vara nått?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2005/09/06 :  11:17:34  Show Profile Send JonasY a Private Message
Hej,

Har ju hört mycket gott om Klass-D och dessa IcePower steg, även om det främst är de fetare 500W och 1000W modulerna som det syftas på ... Storleken tillsammans med (den ytterst modesta) värmeutvecklingen lockar särskilt med denna pjäs, plus att den är snygg Priset är också lagom.

Men hur är ljudkaraktären, och hur mycket kraft levererar de egentligen?

Sökte men hittade inte svar på denna fråga. De skall driva ett par stativare, vet inte riktigt vilka än dock (lutar dock åt ett par pIPande rackare skall dock lyssna igenom marknaden). Inser givetvis att det vore bättre att köpa högtalare och så först, men problemet är att jag ändå inte kan provlyssna steget. Dessutom kan man snubbla över en begagnad.

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP

Edited by - JonasY on 2005/09/06 11:18:26

palm
Member

371 Posts

Posted - 2005/09/06 :  12:11:29  Show Profile Send palm a Private Message
Har ägt EAr202 ljudet är rent högupplöst och ofärgat enligt mig!! drar åt det smalare hållet, dvs att tex Diana Kralls mun inte är två meter bred utan realistisk i storlek.
Föredrar dock själv lite rundare mellanregister, men man kan ju alltid kombinera med ett rörförsteg och få en trevlig kombination

Är för övrig de mest prisvärda rörstärkare jag lyssnat till.

Lycka till med klass D

Palm
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/09/06 :  12:44:51  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Några trådar där det har skrivits om EAr 202.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35377&
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=38746&
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35417&
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37784&
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=38746&

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2005/09/06 :  21:54:31  Show Profile Send JonasY a Private Message
Zalve: Tackar, men de trådar du länkar till 1) handlar främst om 500/1000W modulerna 2) ger mer frågor än svar kring eAR 202 (alltså den mindre 250W modulen).

Men de kanske låter likadant, men med mindre kraft så att säga!?

palm: Låter intressant! Verkar passa mig med ett högupplöst och ofärgat ljud ... rörförsteg kombinationen verkar ju vara beryktad Tänkte köra direkt från CD'n först och sen komplettera med ett försteg när man hittar ett passande begagnat

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/09/06 :  22:40:32  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Det fanns mer trådar om 202an, men det kanske handlar om de större modellerna oxå...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Sondek
Member

378 Posts

Posted - 2005/09/07 :  20:54:09  Show Profile Send Sondek a Private Message
Se http://www.acoustic-reality.com/news/text3.htm

Bättre och bättre dag för dag :-)
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2005/09/07 :  21:44:59  Show Profile Send David A a Private Message
Jag köpte 202 som bassteg åt en kompis. Passade då även på att prova det hemma några dagar i min anläggning. För basdrivning har jag inte mycket ont att säga om det. Drev mina två torn till hyfsade nivåer med ett mycket alert spelsätt. Såpass bra att jag definivt skulle kunna tänka mig att själv äga dom större modellerna för ändamålet.
När jag körde dom till i28s samt Pip uppledes ljudet som friskt och öppet. Förbluffade bra för priset var min första tanke!
När jag sedan började fingranska ljudet så upptäckte jag att ljudet visserligen upplevdes som mycket välupplöst, om man tog fasta på hur mycket detaljer som den grävde fram. Dock upplevdes dessa detaljer som lite orena och gryninga. Detta fenomen upplevdes som mest störade på kompakt och hård musik som kunde få en allt för påträngade karaktär. Stereobilden sträckte inte heller ut på samma sätt såsom Grendel och Rotel 1090 gjorde. Dock var fokuset i ljudbilden helt ok. Tänkvärt är dock att dessa kostar ungefär 10 och 20ggr mer, så i sammanhanget så måste man ändå säga att den klarade sig mycket väl godkänt. Dessvärre hade jag inte några andra steg i samma prisklass att jämföra med.
Utgår man från att Rotel 1090 är neutral, så får ändå 202 sägas ligga på den ljusare sidan. Den är mera lik Grendel i karaktären. Dvs den piffar till ljudet lite, speciellt i toppen, vilket kan vara både på gott och ont. Om du inte gillar det, så har du ju iallafall ett ypperligt bassteg till eventuella basmoduler
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2005/09/07 :  22:19:11  Show Profile Send JonasY a Private Message
Tackar så mycket David A, väldigt kul att du faktiskt hade testat dem med ett par pIP! Att lägga "10 och 20ggr mer" är fullständigt otänkbart, och för 5000 spänn är det givet att man inte kan få allt här i världen (speciellt inte nytt). Men tonen i ditt inlägg tyder ju på att du trots att gillade den

Har dock en fråga, kan du ge exempel på artister med "kompakt och hård musik"? Lite pinsamt att fråga kanske men jag förstår inte riktigt och vill gärna veta

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

Sondek
Member

378 Posts

Posted - 2005/09/08 :  15:21:57  Show Profile Send Sondek a Private Message
quote:
Passade då även på att prova det hemma några dagar i min anläggning.


Enligt uppgift så krävs det relativt lång inspelningstid för dessa slutsteg och jag har hört uppgifter om allt från 100 timmar och uppåt det dubbla innan de börjar spela på allvar och kanske... så blir det lite finare ljud där uppe i toppen..

Bättre och bättre dag för dag :-)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000