HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur "förstärks" digitala signaler?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Barfotalasse
Member

123 Posts

Posted - 2005/08/30 :  15:20:13  Show Profile Send Barfotalasse a Private Message
Kan någon förklara för mig hur en digital (CD 16bitars tex) signal dämpas / förstärks? MÅSTE det innebära att man tappar bitar eller tillför fler bitar för att signalen "ska få plats"?

Finns det ingen "styrkod" vid sidan om signalen som talar om för övrig utrusting hur kraftig signalen är relativt någon slags referensnivå?

(Om det här med digitalt handlar om ettor och nollor är jag nog en nolla.)

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/08/30 :  15:45:37  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Dom 16 bitarna cd använder sig av är just den styrkod du är ute efter.
Dom talar om hur stark signalen skall vara i förhållande till en referenspunkt.
Se bitarna som byggklossar av olika storlekar som man staplar på varandra i olika kombinationer för att komma en nivå så nära som möjligt.
Den första biten är den största byggklossen och sträcker sig ända upp till halva maximala nivån. Den 16:e biten är den minsta och sätter nivån på nogrannheten.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/08/30 :  15:49:18  Show Profile Send f95toli a Private Message
Vad menar du med "dämpas" i det här fallet? Om du menar maxvolymen så bestämms den först efter omvandligen till analog signal.

Om vi för enkelhetens skull tänker oss en signal med 8 bitar så kan signalen variera mellan 0-255 där 0 är tyst och 255 är max volym, vilken volym som är max bestämms dock som sagt enbart efter den analoga omvandligen; man kan ex. bestämma att 255=1 volt (eller 10V, 1.5V eller vad man nu vill) vilket då skulle göra att CD spelaren skickade ut en 1V signal så fort den läser värdet 255.

Man kan "dämpa" digitalt också, vad som då händer är att CD spelaren delar alla signalvärden med ett visst värde så att max ex. blir 128 vilket gör att största värdet som skickas ut är 128; då har man dock tappat en bits precision (eftersom 255 fortfarande är det "verkliga" maximala värdet som skickar ut 1V) så det är inte något bra sätt att dämpa en signal.


Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/08/30 :  16:03:52  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Man skulle ju i.o.f.s tänka sig en slags reglering av spänningsnivån liknande bias-reglering som sätter en viss maximal signalnivå och använder sedan alla 16 bitar utifrån den nivån.
Då skulle man ha någon slags spänningsnivåreglering före DA-omvandlaren.
Jag tror jag förstår hur du tänker.
Men något sådant finns inte. Frågan är varför? Det vore ju smart.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Barfotalasse
Member

123 Posts

Posted - 2005/08/30 :  16:41:41  Show Profile Send Barfotalasse a Private Message
Tack Björn-Ola! Det var snällt sagt. Det var nog detta jag var ute efter att ta reda på. Kanske lite korkat att ge Cd-signal som exempel iofs, men ändå...


Vad skulle hända med den digitala signalen i följande kedja?

Digital signalkälla (16 bit cd-signal) ->
Digitalt försteg (volymkontroll) ->
Digitalt delningsfilter D/A-omvandling ->
Analogt slutsteg
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/08/30 :  17:07:22  Show Profile Send f95toli a Private Message
Du tappar bitar i det digitala försteget pga volymkontrollen.
Det vore bättre att ha volymkontrollen direkt efter A/D omvandlaren.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/08/31 :  08:10:21  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Varför kan man inte ha en analog volymkontroll före DA-omvandlaren?
Nu matas ju DA-omvandlaren med en fast spänning, men den borde väl gå att variera och därmed ljudvolymen?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/08/31 :  19:03:57  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag är inte riktigt säker på vad du menar med "före".

Om du menar reglering av spänningen på den digitala signalen som kommer från CD-spelaren så fungerar inte det; det enda som skulle hända är att du skulle kunna tysta musiken helt.
Förlaringen är att spänningen inte spelar någon som helst roll så länge som den är över/under ett tröskelspänning; om spänningen är över ex. 2.7V är det en etta, under en nolla (lite förenklat, egentligen finns det väl ett "odefinierat" område också).

Om det är 3,4,5 eller 20V spelar alltså ingen roll.

Dämpar du signalen tillräckligt kommer dock spänningen sjunka under tröskelspänningen och då kommer alla pulser tolkas som nollor.

Däremot skulle man kunna tänka sig att justera den interna referensspänningen i D/A-omvandlaren, dvs den spänning som svararn mot 255 i exemplet ovan.
Anledningen att det inte fungerar är att D/A omvandlaren är byggd dör att köra på en viss spänning (oftast 5V)
och sjunker spänningen för mycket så slutar den fungera pga transistorerna den är uppbyggd av inte får tilräcklig spänning.
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/08/31 :  21:08:58  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Jag tror Björn-Ola var inne på att variera referensspänningen till DAC-en. Det fungerar men är lite ur askan i elden tycker jag. Om jag inte missminner mig så fungerar Tact2150 på samma vis där man varierar spänningen på utgångssteget.

Det att man tappar bitar om man reglerar digitalt stämmer men man tappar ju även information på analoga sidan i form av detaljer förlorade i brusgolver så skillnaden är inte så stor som man kan tro.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/09/01 :  08:08:24  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Helt riktigt Janne, det är referensspänningen jag menar.
Kunde man reglera den i ett antal steg så räcker det att ersätta en sample med en kod som talar om att nu lägger vi oss på den här spänningsnivån tills nästa gång jag säger till. På så sätt skulle man öka upplösningen vid låga nivåer utan att behöva öka informationsmängden. Patentbyrån, här kommer jag!


"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/09/01 :  08:54:36  Show Profile Send f95toli a Private Message
Men "problemet" är att det är exakt samma sak som att sätta en volymkontroll efter D/A omvandlaren ur upplösningssynpunkt.
Dessutom kan du som sagt var inte sänka den interna refernsnivån speciellt mycket innan transistorerna slutar fungera.

Edit: Jag kollade i ett datablad för DAC7634 (bara som ett exempel) och det måste diffa minst 1.25V mellan hög och låg referens vilket alltså ger minsta amplitud på vågformen ut.

Dessutom, om man börjar skicka kontrollsignaler till D/A omvandlaren så blir det exakt samma sak som att bygga in en digitalt styrd volymkontroll; internt måste fortfarande D/A omvandlaren jobba med en relativt hög spänning för att fungera (och för att få vettig S/N) för att sedan dämpa utsignalen.


Edited by - f95toli on 2005/09/01 09:03:33
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/09/01 :  11:28:52  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Asch.. glädjedödare.
Visst skulle man kunna sätta en dämpare efter DA-omvandlaren men den ska alltså styras av DA-omvandlaren om det ska vara någon vits.
Idén är att bibehålla 16 bitar även vid låga nivåer.
Du har säkert rätt i att det finns något krux, annars hade man väl gjort så.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/09/01 :  13:23:04  Show Profile Send f95toli a Private Message
Men dämpar du analogt efter D/A-omvandlaren så behåller du ju alla 16 bitarna, oavsett nivå.
Att du sedan i praktiken inte kan utnyttja alla bitarna vid låga spänningsnivåer beror på att det alltid finns en del brus som "dränker" dessa i den analoga signalen.
Men det kan man aldrig komma ifrån eftersom du ju måste ju skicka en analog signal till högtalaren.

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/09/01 :  13:55:59  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag vet inte om vi pratar runt varandra, men vi lägger ned det här.
Ha en bra dag.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Barfotalasse
Member

123 Posts

Posted - 2005/09/02 :  13:39:13  Show Profile Send Barfotalasse a Private Message
Ööö..hmmm...? Det var intressant, som en akademisk övning. Tja, vad lärde jag mig nu -jo, att den digitala CD-signalen är tänkt att vara just en insignal till ngn slags burk som omvandlar till analog signal som förstärks och blir drivsignal till högtalare e.dyl.

Alltså, att köra "helt digitalt" är inte riktigt hela sanningen. För någonstans måste signalen DA-omvandlas eftersom våra hjärna envist gör motstånd mot alla digitala insignaler -till örat i vart fall. Om vi kunde koppla in oss på hörselnerven vore det kanske annorlunda och då skulle även allt resonemang om delningsfilter, förstärkare och högtalare bli meningslöst.

Kopplar man in en burk (försteg) före delningsfiltret måste ändå en styrsignal skickas bredvid (speciallösning) till slutstegen som gör DA omvandling och processar den lilla stryrsignalen som just talar om vilken spänning som ska ut.

Men visst vore det bäst att ha ett analogt försteg efter det digitala delningsfiltret. CD -> x-over D/A -> försteg -> slutsteg. Problemet som uppstår är ju bara hur man ska lyssna på analoga källor: Ingen LP -och inte heller finns det någon DAB-radio där jag bor.

Ifall jag istället tittar praktiskt på det hela så kan jag konstatera att det digitala delningsfiltret enligt databladet har en distorsion på 0.02% (fråga mig inte hur det är mätt) och högtalaren har (ööh -chansning-) omkring 1%. Det skiljer alltså typ 50x i storleksordning. Och nu har vi inte pratat RUMMET ännu! Distorsionen i det digitala delningsfiltret kan alltså betraktas som försumbar.

I mitt specifika fall slutar det hela med att jag får göra som det blir enklast och mest praktiskt. Verkligheten har ju en envis tendens att segra över teorin!
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/09/06 :  18:12:57  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det skiljer alltid 50 ggr mellan elektronik och högtalare gällande distortion.
Trots det är ju inte elektronikens påverkan oväsentlig.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Barfotalasse
Member

123 Posts

Posted - 2005/09/08 :  10:26:21  Show Profile Send Barfotalasse a Private Message
Mailade XTA's support. De rekommenderade att använda den efter försteget, samt för att inte få onödigt låg dynamik, justera parametern maximum input level efter svag resp stark insignal (lyssningsvolym alltså).

Att använda flerkanals försteg efter XTA'n rekommederades ej, de skrev att det var risk för brus och minskad upplösning. (Riktigt hur den logiken går ihop förstår jag inte. Kand det vara så att många försteg inte kan ge tillräcklit kraftig utsignal för att nyttja alla bitar som delningsfiltret räknar med internt?
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/09/08 :  11:35:38  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Vitsen med flera försteg är just att man skulle anpassa nivån för insignalen till AD-omvandlaren så att alla bitar utnyttjas maximalt. Men det är ju sant att flera aktiva försteg efter varandra ger en lång signalväg. Det är väl bäst att testa deras rekommendation först.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000