HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 KATE BUSH äntligen på G!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

mikaels
Member

160 Posts

Posted - 2005/09/05 :  15:27:31  Show Profile Send mikaels a Private Message
Enligt NME, http://www.nme.com/news/113541.htm kommer nya plattan, en dubbel, i november. Det var på tiden, tufft att leva upp till tolv års förväntningar .

- "Do you indulge in any form of worship?"
- "Life. I love life, very much indeed.
David Bowie interviewed by Russell Harty, 1973

10
Member

732 Posts

Posted - 2005/09/06 :  23:29:07  Show Profile Send 10 a Private Message
Shit, jag tror precis en gris flög förbi! :)
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/09/08 :  01:27:48  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Jag postade en notis om det tidigare.

Ytterligare info har kommit in.
Det är inte två fulla skivor, utan "den andra" skivan ska innehålla endast ett spår á 30 minuter.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/09/08 :  10:33:36  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Kul, men det var längesedan hon gjorde något riktigt bra, dom två senaste är inte mycket att hurra för, hennes karriär var väldigt lovande men har varit en stor besvikelse.
Den sista plattan som var riktigt bra kom ut -85, enligt min mening.
Jag har följt henne ända sedan debutskivan, vi är faktiskt jämngamla.
Vi får hoppas på en rejäl nytändning.
Annars kan jag rekommendera Tori Amos, som var rätt lik Kate på dom första skivorna.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/09/08 :  20:22:24  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
quote:
Annars kan jag rekommendera Tori Amos, som var rätt lik Kate på dom första skivorna.
Tori Amos "Litte Earthquakes" är den jag gillar mest, har inte lyssnat så mycket på de andra.
Det finns vissa skillnader mellan dem som är värt att notera:
Kate Bush är mer innovativ, mindre rationell, både i musiken och i texterna. Tori Amos är duktigare som musiker (pianist).
Kates texter är ofta berättelser baserade på saker hon sett på tv och film, Toris texter är ofta mycket mer personliga och till viss del hämtade från hennes egna och näras upplevelser.

Skeptic Friends Network

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

mikaels
Member

160 Posts

Posted - 2005/09/09 :  15:32:32  Show Profile Send mikaels a Private Message
Intressant, jag tycker The Dreaming är ett mästerverk, men är inte alls särskilt svag för The Hounds Of Love, som de flesta, både 'vanliga lyssnare' och extrema Kate-fans, brukar gilla bäst. Jag tycker dessutom att hennes två senaste, Sensual World och Red Shoes, är storartade, så jag ser verkligen fram mot denna dubbel :)

Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2005/09/09 :  16:50:06  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Vi kan ju hoppas dom ger ut DVD med hennes äldre material, hon är ju en väldigt visuell artist.
Med tanke på det är det konstigt att hon bara turnerat en enda gång. Var det så hemskt?

Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/09/21 :  19:25:23  Show Profile Send Ayn a Private Message
Första singeln spelades i BBC Radio 2 i morse! Lyssna på den (38 minuter in i programmet).

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!

Edited by - Ayn on 2005/09/21 19:25:35
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/09/21 :  22:46:38  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
quote:
Med tanke på det är det konstigt att hon bara turnerat en enda gång. Var det så hemskt?
Flera saker...
En vän till henne som var ljustekniker (om jag inte minns fel) föll från en av ljusramperna och slog ihjäl sig under hennes första turné. Hon är dessutom otroligt flygrädd, och det kan ju också påverka en del.
Hon är perfektionist, och alla vet att en konsert kan aldrig bli perfekt, hon sitter hellre och harvar på samma stycke gång på gång till allting är perfekt, och det fungerar bara i en studio. Trenden är tydlig: Det tar längre och längre tid mellan varje skiva hon gett ut, och redan för fyra år sedan bekräftade studio-musiker att de varit hemma hos henne (hon har en egen studio) och spelat in.

Skeptic Friends Network

Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/09/21 :  22:50:40  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
quote:
Intressant, jag tycker The Dreaming är ett mästerverk, men är inte alls särskilt svag för The Hounds Of Love, som de flesta, både 'vanliga lyssnare' och extrema Kate-fans, brukar gilla bäst.
Det gjordes en högst ovetenskaplig undersökning på rec.music.gaffa/Lovehounds-mailinglist för några år sedan, på just detta. Bland rabiata fans är meningarna delade, fördelningen mellan The Dreaming och Hounds of Love är ungefär 50-50.
Men helt klart är att Hounds of Love tilltalar den mer "obildade" icke-Kate-fan skaran därför att den är mer lättillgänglig.

Skeptic Friends Network

Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/09/25 :  22:20:48  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
För den som vill lyssna på första singeln, "King of the Mountain"

http://schiffersfm.radio2.nl/page/artikel/50830

Klicka på "woensdag". Det är en RealMedia stream och presentationen av låten börjar ungefär 41:42.

Håll till godo, music-lovers.

Skeptic Friends Network

Go to Top of Page

sisko
Member

202 Posts

Posted - 2005/09/26 :  09:06:22  Show Profile Send sisko a Private Message
Går det ens att jämföra the dreaming och Hounds of Love. Där den ena är experimentell är den andra fylld av gudomliga poplåtar(åtminstone a-sidan). Jag tycker att båda är lika bra, dvs 5 av 5. Det är roligt att höra nåt från Kate igen. Alla artister borde ha samma utgivningstakt så skulle man slippa höra så otroligt mycket skit.
Go to Top of Page

mikaels
Member

160 Posts

Posted - 2005/10/03 :  11:02:47  Show Profile Send mikaels a Private Message
Hehe, There Goes A Tenner är väl en gudomlig poplåt ?
Och materialet på The Sensual World och The Red Shoes både experimentellt och gudomligt. Att höra Gilmours gitarr komma in i Rocket's Tail över Trio Bulgarkas röster är bland det mest gåshudsframkallande som finns, fortfarande efter alla dessa år...
Vilken höst, Kate Bush, David Sylvian, Madonna...

Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/10/04 :  04:46:27  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
quote:
Hehe, There Goes A Tenner är väl en gudomlig poplåt ?
Det finns en tribute-platta med ett gäng Chicago-band och musiker som heter "I wanna be Kate". Där finns det ett gäng som kör en text-mässigt något modifierad There Goes A Tenner som gangsta-rap. En annorlunda Kate Bush upplevelse.

Skeptic Friends Network

Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/11/09 :  18:39:58  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag hittade den nya dubbel-CD'n i brevlådan idag!!

Jag vet inte när den släpps på andra ställen än UK som jag beställde från men det kanske är samma datum (7 Nov). Hur som helst så går den i bakgrunden nu medan jag kollar forumet, jag har kommit en bra bit in på den första CD'n och redan nu kan jag ge en tveklös rekommendation!!

Spännande och varierat.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7710 Posts

Posted - 2005/11/09 :  18:54:35  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Läste två recensioner som tycket rakt motsatt, en sa att den var bäst hittils och en att det var skräp. Någon som hört något?

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/11/09 :  18:59:57  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag är en bit in på CD nummer 2 nu och det fortsätter fint...

Kate Bush delar nog upp lyssnarna i olika grupper, alla tycker väl inte om det hon gör?

Stämningsläget på skivan är lite mer avspänt än de senare skivorna hon gjorde före uppehållet, jag tycker det är ett mycket moget album och det kanske man kunde förvänta sig också?!

Edit.
Här finns lite om vad andra tycker:
http://www.metacritic.com/music/artists/bushkate/aerial

Edited by - MatsT on 2005/11/09 19:12:39
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2005/11/10 :  00:45:43  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Jag läste att det är EMI som ger ut - kopieringsskydd?

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2005/11/10 :  11:00:45  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message
Gick utmärkt att rippa på min dator i alla fall!

Skivan är klassisk Bush och jag tror inte någon blir missnöjd. Den håller en jämnare nivå än Sensual World och Red Shoes men där Red Shoes fortfarande kunde ge den musikaliskt obevandrade skrämselhicka med "Big Stripey Lie" så är denna skiva mer laid back, den saknar så att säga den experimentella eggen...

IMHO

Stefan
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2005/11/10 :  11:37:30  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Rippa går väl alltid om man har koll på datorer. Frågan är om den funkar i alla cd-spelare. Dessutom kan ju olika skydd försämra felkorrigeringen eller möjligen ge sämre ljud. Hur är den märkt, har den CD-logotypen? Jag försöker även undvika kopieringsskyddade skivor av princip.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/11/13 :  01:54:30  Show Profile Send Ayn a Private Message
Har lyssnat på Aerial en hel hög gånger idag! Tokbra ju!

Jag har Hounds of Love men har aldrig lyckats uppskatta den. Soundet är för mycket av den negativa delen av 80-talssoundet för att falla mig i smaken - och då är jag ändå en 80-fantast. Vad kan ni rekommendera, är Sensual World och/eller Red Shoes nåt att ha?

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2005/11/13 :  10:41:13  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Saxat ur Expressen:

"Aerial, uppdelad på två skivor ("A sea of honey" och "A sky of honey"), förefaller ha två målgrupper:
1) Hobbykonstnärer, företrädesvis sådana som helst jobbar med lera.
2) Ljudbögar som söker ett alternativ till SACD-utgåvan av Peter Gabriels "Up" att demonstera sina stereoanläggningar med.
Skivan är fylld med löjligt fågelkvitter, teatrala barnskratt, prettotexter och fåniga titlar ("?", med en refräng som består av decimaltal, tar förstås priset).
Det mest komiska, om man kan uttrycka sig så när det handlar om en sådan här monumental besvikelse, är att Kate Bush med sitt överdoserande av new age-atmosfärer och patetiska syntsjok låter som Enigma."

Vilken grupp till ni?

Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2005/11/13 :  10:44:46  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Lite motvikt från Svenska Dagbladet:

"Aerial är en väldigt behaglig skiva. Granskar man detaljer går det att kritisera den, sedd som helhet är den antagligen hennes bästa någonsin."

Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/11/13 :  13:38:08  Show Profile Send Ayn a Private Message
Nähä, Expressen såga en skiva på högst tveksamma grunder? Har ALDRIG hänt förut...

...eller...

Jag tycker SvD brukar ha riktigt vettiga recensioner. Förutom när Andres Lokko recenserar - han är en utmärkt krönikör imho men hans recensioner dryper av...well...pretto?

Go to Top of Page

mikaels
Member

160 Posts

Posted - 2005/11/13 :  17:04:13  Show Profile Send mikaels a Private Message
Ayn, angående Hounds Of Love är jag också tveksam till den, även om de flesta brukar gilla den. The Sensual World och The Red Shoes däremot, är riktiga KANONPLATTOR, tycker jag. The Red Shoes var hennes bästa tills Aerial kom, hotad endast av The Dreaming. Fast med en artist dom Kate, som gjort såpass lite under sin långa karriär, är det inte mycket att snacka om, utan köp rubbet, du vet att du vill

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7710 Posts

Posted - 2005/11/13 :  17:27:06  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag har försökt gilla "the red shoes" men det vill sig inte, den är bara tråkig i mina öron. De andra är betydligt bättre.

Drog igenom Hounds of love igår och tycker bitvis att den är helt otrolig, en sån kreativitet. Hello earth är ett mästerverk i minsta detalj.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000