HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Försteg av högsta klass ? Gruppköp Lundahl LL1674!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 12

xdakob
Member

288 Posts

Posted - 2005/09/08 :  22:23:34  Show Profile Send xdakob a Private Message
Hej alla!

Jag vill också vara med. Har spenderat senaste timmen till att läsa igenom artikeln och hänger faktiskt med på det hela. Har aldrig meckat rör men måste ju börja någon gång.

Vad tror ni det är för ljudskillnad på den "enklare" varianten som hänvisas till ovan och Davenports slutgiltiga design?

Daniel

mvh Daniel
Analogt:
Linn Basik med Ittok LVII och AT-95E - Musical Fidelity X-Lps v8/Edison One

Digitalt:
Squeezebox - Beresford Dac Caiman

Edison One - Linn LK140/Quad 303 Netaudio/Edision 12 - Audioquest Granite Bi-wire - Opus3 Chorus
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2005/09/08 :  22:29:02  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Har jag fattat rätt,är fig 18 den balancerade varianten?
(man ser ju inte siffror o sånt i schemat)
Ska det va ytterligar en trafo på ingången på den varianten?

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Mickeman
Member

688 Posts

Posted - 2005/09/08 :  23:52:01  Show Profile Send Mickeman a Private Message
Hoktuna, jajjemen, jag frågade själv samma sak :-)

Think what's inside the box!
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/09/09 :  07:35:01  Show Profile Send time a Private Message
Davenports slutgiltiga version är inte heller balanserad in/ut men är det internt pga mindre störningar, ingångtrafo är bra men inte nödvändigt. Som jag skrev tidigare, kolla på Fig 11 i andra artikeln så hittar ni en Single end version som jag tror på. Det är nog så att alla versioner av en triod och trafo låter antingen mycket bra eller väldigt bra enligt min erfarenhet. Nackdelen med parefeed är kondensatorn som måste vara bra och förståss kan skapa nervöst sammanbrott. Som ni märker är det ett lätt bygge om man inte krånglar till nätdelen. I princip är detta i grunden det allra äldsta man kan hitta inom audio, pentoden var ännu inte uppfunnen utan man använde en trafo för att få nivån rätt. Jag har gjort misstaget att använda en liten låda och det är då lättare att få inducerat brum.
Slutdatum ? Någon vecka till ? Det går ju att köpa dem senare med till ca 20% högre pris men det kan väl vara kul om det byggs ett gäng samtidigt !

Lämnat forumet
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/09/09 :  07:39:26  Show Profile Send time a Private Message
Xdakob, såg inte din fråga, jag tror inte det är så stor skillnad mellan "fig 11" och den "slutgiltiga" men störningsundertrycknigen blir bättre i den sista. Det är själva konceptet med Ett Rör En Trafo som låter bra, tror du blir nöjd med bägge !

Lämnat forumet
Go to Top of Page

xdakob
Member

288 Posts

Posted - 2005/09/09 :  08:17:59  Show Profile Send xdakob a Private Message
Tack för svaret time!

Okej då kör jag på den enklare singel end versionen. Jag hade svårt att se på schemat till strömförsörjningen, någon som har en bättre bild? Eller ska man försöka hitta på en egen designad försörjning? Fast vi ska kanske ta detta i en annan tråd som du sa time...

Daniel


mvh Daniel
Analogt:
Linn Basik med Ittok LVII och AT-95E - Musical Fidelity X-Lps v8/Edison One

Digitalt:
Squeezebox - Beresford Dac Caiman

Edison One - Linn LK140/Quad 303 Netaudio/Edision 12 - Audioquest Granite Bi-wire - Opus3 Chorus
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2005/09/09 :  08:48:45  Show Profile Send Guru a Private Message
quote:
Slutdatum ? men det kan väl vara kul om det byggs ett gäng samtidigt !


Absolut, vi kan väl skapa upp en tråd och dela med oss av erfarenheterna vi gör under byggets gång, jag kommer behöva en del hjälp :)

Time: kan du kanske fundera lite på hur strömförsörjningen skall se ut eventuellt rita ett litet schema ?
Go to Top of Page

Mickeman
Member

688 Posts

Posted - 2005/09/09 :  09:31:11  Show Profile Send Mickeman a Private Message
Inte för att jag vill komplicera det för dig Time, men vad sägs om att beställa anodspänningstrafo från Lundahl när vi ändå håller på? Ja det vill säga vi som inte har någon lämplig på lager!

Mvh Mikael

Think what's inside the box!

Edited by - Mickeman on 2005/09/09 10:07:13
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/09/09 :  11:06:03  Show Profile Send time a Private Message
Mickeman, Lundahlen är ganska dyr, tror att en Hammond från EdgarAudio är billigare. Det är en vanlig E-kärna men snyggt kapslad och jag har bra erfarenheter av dem. Det blir väl också billigare om man köper ett gäng !

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Mickeman
Member

688 Posts

Posted - 2005/09/09 :  13:34:53  Show Profile Send Mickeman a Private Message
Åhå, och beställer man från Edgar så slipper man frakten om man bor i Malmö, och det gör man

Think what's inside the box!
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2005/09/09 :  14:19:17  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Ja om vi är tillräckligt många tror jag att Sixten kan fixa ett bättre pris också.

Hittade denna sidan http://hometown.aol.com/kevinc927/myhomepage/linestage.html som
som även har en konstant strömgenerator (phono sidan)

http://home.zonnet.nl/horneman/kandk.htm ytterligare en till här med nätdel längst ner på sidan.
http://basenjes.de/tubes/kandk.htm

/Anders


Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/09/09 :  14:22:48  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Ska bli roligt det här
Frågan är vad jag ska hitta på med mina 1660 som jag har liggandes..
Men de kommer nog till användning de också

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker

Edited by - Tobbe_L on 2005/09/09 14:23:41
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2005/09/09 :  16:58:10  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Anodspänningstrafo från edgar är det 369JX 250 0 250 684:-?
Ska man ha en sån?
Kanske ett stålchassi från edgar oxå?

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2005/09/09 :  17:33:20  Show Profile Send Guru a Private Message
När det gäller chassi har jag kikat lite på denna sida...tycker dom ser trevliga ut och har ett hyfsat pris..

http://tubefan.com.tw/shop/product_info.php?cPath=8_32&products_id=43&osCsid=fc4ce7cd8ee8b30eaa53b8e1ad64669a
Go to Top of Page

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2005/09/09 :  20:19:47  Show Profile Send tordnilsson a Private Message
En fråga bara så här lite allmänt : vad är det som är så speciellt med just denna transistor som man använder? -borde väl finnas likvärdiga eller bättre som är lättare att få tag på..!! ( t ex hos elfa )
Det verkar ju vara en vanlig Mosfet eller ?
/Tord
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/09/09 :  21:29:48  Show Profile Send time a Private Message
tordnilson: det gör det men jag vet inte hur man gör med sådana där svarta saker i plast, någon som har ett bra förslag ? Tänkte på en BC560mmotstån och Zener men zenrar hör inte hemma i såna här bra grejor...

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2005/09/10 :  10:02:50  Show Profile Send Guru a Private Message
Time:

Vet du hur stora L1, L2 (EMI bead Digi-Key P9817BK-ND) skall vara ?

MVh



Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2005/09/10 :  10:22:25  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Kan nån som har bra grepp på det här lista komponenter man behöver?

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2005/09/10 :  11:45:35  Show Profile Send Guru a Private Message
Hoktuna: Vilken hade du tänkt bygga då ?

Edited by - Guru on 2005/09/10 11:46:26
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2005/09/10 :  14:29:50  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
enkla varianten

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/09/10 :  18:50:49  Show Profile Send time a Private Message
Guru, tycker inte de behövs egentligen men antagligen någon uH, en koppartråd runt en ferritpinne några varv. Jag har aldrig använt spolar på glöden.
Hoktuna, det går att använda vilka komponenter som helst med rätta värden UTOM gridstoppern på gallret som måste vara induktionsfritt typ kolmassa. Kan skicka med ett par med transformatorerna.

Glöm nu inte att ge mig ett PM med adress och telefon och sådant som behövs, ni som vill bygga...

I mån av tid kan jag naturligtvis supporta om det behövs

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2005/09/10 :  18:51:30  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Kolla in belganet där finns bla EMI-pärlorna http://www.bde.se/welcome.htm

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/09/10 :  19:12:26  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Är det värt att ge sig på att bygga den "icke enkla" versionen ?!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/09/10 :  19:28:30  Show Profile Send time a Private Message
Zalve, ja den låter bra också med en 1660. Det är inte så svårt att bygga när man kommer igång och planerar sin låda med nätdel i ena hörnet och trafon i det andra..

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/09/11 :  00:52:08  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Bernt säger att man kan få till ett OK försteg med 2st LL1674 (plus lite till), så jag bokar väl upp mig på 2st såna.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page
Page: of 12 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000