HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Försteg av högsta klass ? Gruppköp Lundahl LL1674!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 12

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2005/10/16 :  12:50:07  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Bra förslag Time, schemat är inte så svårt, det är vilka grejorna som
behövs för att få ett bra resultat som jag är intreserad av.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2005/10/16 :  16:57:12  Show Profile Send U1 a Private Message
Kanon ide time.

/J
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6796 Posts

Posted - 2005/10/16 :  17:23:17  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag håller med Per-G här det är vilka grejor som är intressant har man bara dessa så slänger man lätt ihop resten ;). Se så var nu inte blyga pågar visa nu vad ni kan.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/10/16 :  17:29:16  Show Profile Send time a Private Message
Nej, schemat kanske kan vara som det är (fig12 ch 3) och de andra komponenterna är ju inte heller så många. Motstånden ska vara kolfilm eller kolmassa, kanske tantaler men det har jag inte provat själv. Kondensatorn på 5uF som blockerar strömmen ska vara en bra audiokond, jag kommer att använda Kimbers med silvertrådar men en Mundorf eller liknande på 4,7uF duger bra.
Transformatorerna kan man ta det som passar, 250VAC vore perfekt med drosselingång eller en 170-180 till kondensatoringång. Det är inte så kritiskt med spänningen eftersom strömmen ställs med en pot. Ta hellre lite lägre spänning än för hög, rör av typ ECC88,6N1P,6H30 mfl gillar inte höga spänningar och man får mindre problem med avståndet till glöden. Strömmen till glöden måste också räknas om vid ett annat rör än 6H30 !
Davenport skriver en del om komponenterna och det verkar vara viss erfarenhet bakom så läs gärna ett par gånger...

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/10/16 :  20:07:27  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Vill vi ha rörlikriktning eller kisel? Det spelar ju stor roll för valet av anodtrafo.

I övrigt tycker jag att 15H drosslar från diyclub.biz blir bra byggstenar i nätdelen. Sen kan man använda foliekondingar, elektrolyter eller något mer exotiskt som papper/olja. Mycket kapacitans med elektrolyter kan göra skada på ljudet om det är i direkt anslutning till själva förstärkarkretsen, det är vad jag kommit fram till i alla fall, därför föreslår jag att man använder drossel direkt efter (rör?)likriktaren följt av en bra elektrolyt och en drossel till som följs av en bra foliekonding. Detta kan man ju göra två gånger om man vill, dual mono hela vägen då.

Jag vet att flera tänkt använda 417-rör. De tycker jag låter bäst med hög spänning, på gränsen till max alltså. Jag har för mig att jag hamnade på 250V och 15mA i mitt nuvarande försteg med 417 och LL1660.

En sak jag har gjort ibland för att justera anodspänningen är att ha en "för liten" konding efter likriktaren och dra vidare till drosseln. Detta har jag använt när jag fått för hög spänning med stor kondensatorbank efter likriktaren och för låg spänning med drossel direkt efter.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2005/10/16 :  20:24:00  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Rörlikriktning blir säkert dyrare, men roligare

Finns det lämpligt schema?

Är numera säljare av

Är lagliga grejor.......

Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2005/10/16 :  20:27:26  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Bernt, jag tror nog att max anodspänning för 417 enligt spec är 200 volt.

Däremot är det alldeles riktigt att 417 låter bättre ju närmare effektmaximum man kan gå. 200 volt och 20 mA blir rätt bra, åtminstone enligt min personliga mening.

Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/10/16 :  20:54:37  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
OK Lennart, så var det ju. Jag testade 250 minns jag men sen gick jag ner pga bladet. Tror jag kör mina lite över spec nu också.

För det här schemat http://www.raleighaudio.com/figure_12.htm så kommer här ett utkast till nätdel:

202V 40mA. Kommentarer?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/10/16 :  20:58:24  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Vill man köra 20mA 200V byter man första kondingen till 680nF. (Dual mono med 417 enligt Lenn Arts förslag)

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/10/16 :  20:59:21  Show Profile Send time a Private Message
Ja, det kan stämma, kör mina 417 på 190V anodspänning.
Tycker rörlikriktning är bra men hybridlikriktning ännu bättre fast det kanske är överkurs, alltså rörlikriktning med EZ 80/81
Håller med bernt att stora kondingar dödar spänsten i förstärkaren.
För er som tänker använda annat rör än 417 tycker jag lägre anodspänning är bättre men inte nödvändigt

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Bubbel

6796 Posts

Posted - 2005/10/16 :  21:24:10  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Ahh nu börjar det likna nått, likrikning med rör skall bli intressant att jobba med.

Vilket är att föredra igentligen kisel,rör eller en hybrid variant ja jag vet allt efter smak men efter att jag har kollat runt på nätet förstår jag lite men ingen att fråga.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/10/16 :  22:31:01  Show Profile Send time a Private Message
Hybrid om du frågar mig
Den sist byggda hade 2st 6D22 och två dioder, ni kan se på Lundahls hemsida hur det är kopplat.
Mjukstart är en fördel men JAG tycker att den har diodernas snabbhet och rörens tystare bakgrund

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Mickeman
Member

688 Posts

Posted - 2005/10/17 :  11:14:03  Show Profile Send Mickeman a Private Message
Hybridkoppling, har jag hajjat rätt att det är två halvledardioder riktade "in" mot varje anod? Eller är det en sådan koppling där man sätter en rördiod direkt efter en komplett halvledarbrygga bara på DC+?

Vad är det för skillnad på EZ80/81 och EZ90? För en ovinvigd är det svårt att läsa databladen men det verkar som om dom är väldigt lika?

Shit, varför lärde dom inte ut sånt här på elektroniken i skolan... OP-ampar och Wheatstones brygga i all ära

Mvh Mikael

Think what's inside the box!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/10/17 :  12:35:50  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Som nedersta schemat här: http://headwize.com/projects/showfile.php?file=ciuff4_prj.htm

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2005/10/17 :  15:46:01  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Nu dök mina LL 1674 upp

Är numera säljare av

Är lagliga grejor.......

Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2005/10/17 :  16:41:29  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Hybridvarianten ser ju inte så knepigt ut, Bernt, schemat som du länkade
till, utspänningen på 179 V, vad ändrar man på för att komma närmare de
200 v DC.

Kommer att använda 417 rör.

Är numera säljare av

Är lagliga grejor.......

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/10/17 :  17:27:28  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Per-G, det blir ju lämplig konding mellan likriktarrörets glödtråd och jord i det här fallet. Men det här är helt andra drosslar mm.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/10/17 :  17:29:42  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Är nog inne på din Bana Per-G

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/10/17 :  17:33:35  Show Profile Send time a Private Message
Många likriktarrör är liknande varandra, det man får se upp med är maxspänning, ström och hur stor konding den tål efter sig
I det här fallet går det med i princip vad som helst men om trafon bara har en glödlindning så är det bra om den har indirekt upphettad glöd. EZ 80/81/90 6x5 mfl fungerar alla.
Jag har aldrig gjort någon lyssningstest seriöst men det verkar vara marginell skillnad. Ta en EZ 81 om ni får välja, tål bra med ström och är vanlig.
Hybridkretsen finns på Lundahls hemsida, är lika enkel som ett rör, finns pinnar på en niopolig sockel så det räcker till hardwire !

Lämnat forumet
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2005/10/17 :  17:40:39  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Time menar du den här:

Vad blir utspänningen på den kopplingen?

Är numera säljare av

Är lagliga grejor.......

Go to Top of Page

Bubbel

6796 Posts

Posted - 2005/10/17 :  18:42:42  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Här händer det saker så fort man vänder ryggen till.

Jag har titta på den krets som Bernt hänvisar tilloch funderat på den flera gånger men man har ingen erfarenhet att veta vad som skall ändras för att det skall passa.

Tack time för att du förklarade vad man skall se på när det gäller likriktarrör. Om det är som du säger att det kvittar vad för trafo man använder bara den lämnar spånning så att det räcker vad är då skillnaderna på drosslarna mer/mindre mH än med helrör (kunde inte låta bli ).

Får nog skaffa littratur och mata in lite kunskap...

/Anders

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/10/17 :  19:48:13  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Trafon jag föreslog på diyclub ger 220V AC vilket blir drygt 300V med kisellikriktarbrygga och kondensator direkt efter.
Kör man den med kisellikriktarbrygga direkt i drossel bör man hamna på drygt 180V.

Med hybridlikriktning hamnar man lite lägre, hur mycket vet jag inte. 10V kanske.

Likriktarröret i Ciuffoli´s schema ovan är direktupphettat. Det är olämpligt i vår tillämpning, bättre då någon av de Time föreslår. EZ80 och EZ81 är strömstarkare än EZ90. EZ81 är strömstarkast men drar mer glödström.

Data på dessa:

http://tdsl.duncanamps.com/show.php?des=EZ80
http://tdsl.duncanamps.com/show.php?des=EZ81
http://tdsl.duncanamps.com/show.php?des=EZ90

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2005/10/17 :  20:03:45  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Ursäkta lite konstiga frågor

Direktupphettat?
Är det när glöden är kopplat direkt från transformatorn, AC,?

Finns det något schema med EZ81 i hybridkoppling och inte direktupphettat?

Är numera säljare av

Är lagliga grejor.......

Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/10/17 :  20:03:46  Show Profile Send time a Private Message
Bubbel, drosslarna bör ligga på 10-15 H (!) det finns säkert någon programvara som man kan använda.
Det kvittar väl inte med trafon men man behöver inte bråka om 20V hit eller dit om man inte ligger i taket på anodspänningen.
Det kan löna sig att ändra strömmen för att hitta bästa ljudet men det tar vi väl när det börjar bli klart ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/10/17 :  20:05:44  Show Profile Send time a Private Message
PerG, ja visst, tur att det finns de som är snabba med datorer...
Som ni ser är det en enkel koppling,tar mindre tid än att göra en pizza

Lämnat forumet
Go to Top of Page
Page: of 12 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000