Author |
Topic |
|
JohnA
Member
556 Posts |
Posted - 2005/09/04 : 17:43:14
|
På Blocket.se finns nu en mycket intressant annons för oss elektronostalgiska rörtokar. -En icke elektronikkunnig kille vid namn Torsten i närheten av Ronneby håller på att rensa i ett dödsbo och vill få hjälp att tömma en orörd och övergiven hemmaverkstad. Här finns radio- och TV-apparater, mätinstrument, verktyg, trycksaker och en hel del rör. Helst säljs allt i "klump" och priset blir nog högst överkommligt. Nu i helgen skulle några intressedade dyka upp, så kanske "problemet" redan är löst.
Jag har lovat Torsten att sprida budskapet i några entusiastforum. Skulle gärna köpa hela rasket själv men bara bilresan kostar en förmögenhet. Däremot har jag paxat några av mätinstrumenten mitt i bild i utbyte mot mina (förhoppningsvis) goda råd och hjälpen med annonsen.
Jag har också blivit lovad fler detaljerade bilder från verkstaden innan de börjar riva runt bland sakerna. Miljön är helt unik, nästan som att öppna en egyptisk gravkammare! Bilderna kommer säkerligen att dyka upp på Elektroarkivet.se senare.
http://www.blocket.se/view/5906328.htm?caller=kbl_s&l=0&c=1&city=0
Hoppas någon glad entusist tar hand om allt och bygger upp en egen tidstypisk mekarhörna!
|
Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2005/09/04 : 18:10:28
|
Cooolt Skulle gärna ha tagit hand om en hel del saker där... Om man bara hade haft plats för det... |
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
|
|
Oblivion
Member
458 Posts |
Posted - 2005/09/04 : 18:16:26
|
den har ju legat ute ett tag nu
Skulle gärna tagit mycket där, å till skillnad mot Tobbe_L så har jag plats
Fast ligger lite långt bort |
I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird... |
|
|
Lord
Member
1020 Posts |
Posted - 2005/09/05 : 00:26:44
|
Jag såg också den där annonsen får någon dag sedan , man blir nästan lite sentimental när man ser sånt där.. Ja, hadde man haft mer plats så skulle ja "fyllt på" mer i men egna verkstad. Vi får hoppas att någon med teknikhistoriskt intresse tar hand om det, för hur ofta har det inte hänt att okuniga/ointreserade personer har våldfört sig på sånna där ställen...... |
En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion Min anläggning |
|
|
JohnA
Member
556 Posts |
Posted - 2005/09/05 : 09:51:09
|
Verkar som att åtminstone rören och en del av apparaterna kommer att hamna i rätta händer. Det har varit en del intresse i helgen. Hoppas bara att någon förbarmar sig över alla säkert unika pappersbuntar, pärmar och böcker också.
Här lite bilder jag fick nyss av Torsten:
|
Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
|
Edited by - JohnA on 2005/09/05 09:53:56 |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7956 Posts |
Posted - 2005/09/05 : 11:01:37
|
Där hade man ju kunnat böka omkring några timmar med ett leende på läpparna...! |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
JohnA
Member
556 Posts |
Posted - 2005/09/05 : 18:54:23
|
För något år sedan hade jag den stora glädjen att göra just som Fuling säger. -Fick inbjudan till garagestädning hos en avliden radioamatör av äldre sort. =Fullastad Volvo 940 kombi! Mycket är bara bråte, men det blev också en hel del guldkorn. De hembyggda instrumenten och radioprylarna höll otroligt hög klass oavsett om de hade rör eller IC. Sedan dess har jag många gånger funderat på hur man ska kunna fånga upp liknande tillfällen innan prylarna åker i soptunnan i brist på kunnande och intresse hos de som rensar. I exemplet ovan var det änkan som skulle flytta. Hmmm, kanske man ska ge sig i kast med den suspekta uppgiften att hemsöka landets alla änkor... |
|
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7956 Posts |
Posted - 2005/09/05 : 19:04:37
|
quote: den suspekta uppgiften att hemsöka landets alla änkor
Huuu, är det verkligen värt det för lite elektronikskrot? *ryyyys* |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
Edited by - Fuling on 2005/09/05 19:22:07 |
|
|
XizzeriA
Member
108 Posts |
Posted - 2005/09/05 : 19:24:40
|
Oscilliskopet hade ju inte vart helt fel. Han har säkert en gammal tongenerator liggandes också, slipper man besöka fysiksalen för att mäta en massa. Fast hon har väl ingen lust att hålla på o rota reda på det.. |
XizzeriA
|
|
|
gammelnalle
Member
617 Posts |
Posted - 2005/09/06 : 21:49:33
|
Har faktiskt besökt "museet"... Mycket intressant!!
Och MYCKET trevliga människor... Men tyvärr... så hittade jag inte speciellt mycket av intresse... Instrumenten ..VISST .. speciellt då oscilloskåpet som är ett 2 stråle 10MHz..
Rören: MEST TV-rör P-serien och bara ett fåtal AUDIORÖR 1 EL34 1 GZ34 , några ECC83 men inga mängder..OCH massor av begagnade rör.... MEN INGEN RÖRPROVARE...
TYVÄRR någon "expert" som ratat ur en del PL 509 rör och tydligen en mängd TVapparater.. (Har själv INGET intresse av TV)
MASSOR av pärmar med Luxor och Philips dokumentation.
EN GAMMAL BIOGRAFFÖRSTÄRKARE AGA ....
Jag hoppas verkligen att någon som tar hand om detta (och inte slänger det mesta) får tag i detta....
Och jag hoppas att säljarna (bl.a. Torsten) inte blir lurade. Det finns en del roliga saker, men även en hel del "bråte"... vad som är vad.. överlåter jag åt någon annan att utröna...
Säkert döljer det sig någon "godbit " UNDER allsköns bråte men speciellt mycket för AUDIOLOGER kunde jag inte se att det fanns.
björn |
Den som hittar några stavfel får behålla dessa |
|
|
Oblivion
Member
458 Posts |
Posted - 2005/09/06 : 22:13:30
|
biografförstärkaren da? något att ha? |
I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird... |
|
|
gammelnalle
Member
617 Posts |
Posted - 2005/09/07 : 06:31:50
|
helt säkert .... men jag kan inte den marknaden.. STOR och TUNG (säkert bra för Heavy Metal ) borgar väl för REJÄLA TRAFOS iallafall.. men slutrören var för mig obekanta (TROR de hette nå't AS1 ....) Det fanns även en ingång för fotocell.
Det fanns även en till PA förstärkare (märkt 30W) ... tyvärr kommer jag inte ihåg märket, men det var INTE en Champion eller Bäckström.
|
|
|
XizzeriA
Member
108 Posts |
Posted - 2005/09/07 : 15:55:02
|
Ingen tongenerator? |
XizzeriA
|
|
|
gammelnalle
Member
617 Posts |
Posted - 2005/09/07 : 20:10:52
|
Jo visst fanns det en tongenerator... kollade inte SÅ noga (har ett par själv..) MEN jag anser själv att det är billigare och bättre att köpa en NY. Äldre apparatur måste ofta kalibreras där dagens har stabilare frekvens och LÄGRE dist. MEN om man vill ha en NOSTALGI-generator... VISST!!
b |
Den som hittar några stavfel får behålla dessa |
|
|
XizzeriA
Member
108 Posts |
Posted - 2005/09/07 : 20:17:53
|
Var allt gammalt nostalgiskräp bara menar du? Oscilloskopet ser iaf rätt fräscht ut, med det inkopplat lär man ju få till rätt frekvens, eller? Har ingen lust att slänga ut 5-6k på mätinstrument om man vill bygga en stärkare senare för 4k. |
XizzeriA
|
|
|
gammelnalle
Member
617 Posts |
Posted - 2005/09/08 : 09:27:01
|
Jag skrev tidigare om oscilloskåpet:
Och MYCKET trevliga människor... Men tyvärr... så hittade jag inte speciellt mycket av intresse... Instrumenten ..VISST .. speciellt då oscilloskåpet som är ett 2 stråle 10MHz..
Nej det finns nog en hel del matnyttigt där.speciellt för TV-tekniker, min reflektion gällde mera "hifaj".... Glömde nämna att det finns en "Variac" (vridtransformator) som kanske kan vara nåt för vissa.
Och på de ca 45minuter som jag var där hinner man inte se och registrera allt.... bara skumma på ytan... och det fanns flera LAGER med allskönsbråte... ett ELDORADO för en nostalgiker.
En JÄTTELÄCKER överdel för högtalare till någon äldre radio (form av en äldre väckarklocka)skulle säkert intressera några om den inte var ommålad...
För rätt person/er finns det en hel del godbitar. Hoppas bara att DE hittar dit. Det vore synd om någon/några bara plockar ur lite och resten slängs.
b
|
|
|
Leffler
Member
601 Posts |
Posted - 2005/09/09 : 07:19:32
|
Måtte iaf eventuella rester gå till radiomuseet i så fall...
Apropå mätinstrument så kan jag inflika att jag lagt ut 350kr för tongenerator och oscilloskop, tongenerator (med rör, superskick) 150:- via en annons på blocket eller dylikt ställe, och äldre oscilloskop 200:- på Radiomuseet. XizzeriA, det finns fynd om man letar och har lite tur. |
|
|
|
Topic |
|