HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur står sig Yarland?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/09/04 :  13:55:14  Show Profile Send OcA a Private Message
Har testat lite rörprylar till stereon och fått blodad tand. Har lånat kompisens gamla Dynaco från 70-talet (osäker på namnet då det inte står på den och polaren har noll koll).

Var iaf ett Dynacosteg och ett Luxman försteg och det lät ruskigt trevligt om än lite blött och sävligt i basen.

Har därför kollat på lite rörprylar att införskaffa till nästa löning. Givetvis är det Kina som står högst på tapeten med tanke på pris/prestanda. Det får helt enkelt inte bli för dyrt vilket det blir om man ska köpa på hemmaplan.

Nåväl, har kikat lite på Yarlands stärkare med KT88 rör som ligger på 2x48 watt. KT88 är vad jag förstått ett bättre rör om man vill ha lite mer attack och fräs i ljudet jämfört med EL34? har länge kört rör i gitarrstärken och varför inte göra samma i stereon?

Har ni några tips på vettig rörhäck för inte alltför mycket cash (läs under 10k) som jag kan matcha med mina PMC GB1 och ett rätt stort intresse för rockmusik.

Börjar bli lite trött på trissornas sätt att spela då jag haft trissor hela mitt liv i stereon. Rör verkar vara en trelvigare väg att gå faktiskt. Med tanke på att jag aldrig spelar vrålhögt (lägeneht) och att de flesta rock/metal skivorna låter rätt kallt och vasst borde rör funka rätt bra?

Synpunkter?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Henrik Nilsson
Member

455 Posts

Posted - 2005/09/04 :  15:44:51  Show Profile Send Henrik Nilsson a Private Message
Hejsan!

Går lite i samma tankar... Ett tips är http://www.akkelisaudio.com/ Stefan är oerhört hjälpsam och trevlig att snacka med. Tar hem Yarland mm.

MVH Henrik.

Original CD-A8T -> Audience Conductor -> Dared MP-7 -> ViaBlue SC-2 Red-Line -> Phonar Monitor IIs
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/09/04 :  16:02:31  Show Profile Send OcA a Private Message
Tackar för tipset! Ska absolut kolla med honom!

Frågan är bara om den lilla Yarland på 2x12 watt räcker till?

Eller tar han hem de större maskinerna med?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

ART
Member

145 Posts

Posted - 2005/09/04 :  17:29:37  Show Profile Send ART a Private Message
Den Yarland Akkelis har listad på hemsidan är väl på 2x35W?
Hursomhelst, 'den mindre' spelar hemma hos mig. I köket visserligen och dessutom via små vägghängda Proson, men någon rockfantomförstärkare är det inte (inte med de högtalarna iallafall). Bra mellanregister och mycket trevlig (om kanske inte helt korrekt) diskant. Mjuk bas. Samt inte särskilt högt.

Men jag skaffade inte detta för att spela rock, utan för att min fru skulle kunna spela country. Detta sagt, jag testade med ett par större högtalare i vardagsrummet när jag fick hem förstärkaren -- Saga och liknande (det mesta av) går finfint, men exempelvis Maiden låter mest tråkigt. Tunnt och utan driv om du förstår vad jag menar...

Men. Högtalare med bättre känslighet (horn, månne?) kan det säkert bli mycket mycket bättre än vid mitt lilla test.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/09/04 :  18:04:34  Show Profile Send OcA a Private Message
Jo, den lilla har jag ju inte tänkt köpa i vilket fall och den har väl föga gemensamt med den större maskinen hos Akkelis. Yarlands PRO 88 borde ha mer driv och ös med tanke på bestyckningen med KT 88 (som tex Primaluna Prolouge II som funkar kanon med rock och större högtalare). Är just det där med blöt och seg bas jag är orolig för. Platt och ointressant ljud är kanske inte några trademarks för rör, men alla konstruktioner är ju olika.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2005/09/04 :  19:40:59  Show Profile Send Manga X a Private Message
Jag har drivit mina Usher 6371 med just den lilla 2x12W från Yarland.
Det gick att spela duktigt högt och välljud fanns det gott av!

För de pengar Yarland kostar är de ett riktigt kap i mitt tycke. Att man sedan kan köpa dem i Sverige MED garanti och kringservice är riktigt roligt!!!


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/09/04 :  19:59:45  Show Profile Send OcA a Private Message
Vad trevligt! Visst, det går att köpa samma Tarland från tex Ornec för runt 3500:- men då har man ju noll support på den.

Via NY-Sound går det också att beställa och där har man 1 års full garanti, samma kostnad som för Ornec. Frågan är bara om man vill köpa från utrikes och spara en slant, eller betala mer här hemma och få bättre support samt ordentligt öppet köp?

Köpa den hos Akkelis för att utvärdera och sedan skicka tillbaka den för att köpa från NY-Sound tycker jag är litet fel och svinaktigt.

Hur pass trögdrivna är Usher 6371 då?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2005/09/04 :  20:24:52  Show Profile Send Manga X a Private Message
Inte särskillt tröga 4 Ohm@90dB. De dippar ganska lågt i basen dock.
Det är inte där ev. problem kan uppstå utan snarare det faktum att 2x12W skall flytta på 4 st 7 tummare samt två diskanter. Fler element = jobbigare.

Men den klarade det med glans! Köp via svensk återförsäljare det kan jag bara rekommendera!!!


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/09/04 :  20:43:01  Show Profile Send OcA a Private Message
Ok, mina PMC har ju bara två 5" och två 1" att flytta på, känslighet på 87 db samt en impedans som aldrig dippar under 6 ohm. De är alltså relativt lättdrivna, men med rätt låg känslighet. jag spelar aldrig konserthögt heller så det borde gå bra.

Har mailat till Akkelis och fått bra svar samt ett fint paketpris på interconnect, stärk samt vibrationsdämpande fötter.

Får se vad det kan tänaks bli den 25e! Rapport lär komma i så fall!


Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000