HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Transmissionslinjer, praktik och teori
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/09/07 :  09:29:36  Show Profile Send linnar a Private Message
Jesper_Nilsson:
Jag får återkomma med en utförlig förklaring när jag har tid.

En kvartvågspipa är en kvartvågspipa för att man stämmer av den mot
kvartvågen som stämmer mot elementets resonans.

En ljudledning kan, i princip, stämmas av till vilken frekvens
som helst. I praktiken väljer man att ligga i närheten av elementets
resonans för att Xmax-behovet skall hållas nere.
Teoretiskt kan dessutom en ljudledning vara en sluten låda. Den första
ljudledningen var just en sluten låda och kallades för "Transmission labyrinth" eller nått i den stilen.

Resten får vi ta en annan gång.


EDIT:
Är på jobbet i skrivande stund..uuups nu kommer chefen..



Edited by - linnar on 2005/09/07 09:56:09
Go to Top of Page

Fredrichc
Member

192 Posts

Posted - 2005/09/07 :  11:43:45  Show Profile Send Fredrichc a Private Message
Gignos och Linnar:

Jag tar till mig det ni säger med stort intresse och har definitivt fått ännu mer
att fundera över. Jag skulle vilja veta om det är någon sorts formel ni använder
er av när ni kommer fram till att elementet bör avstämmas högre på grund av dess
x-max.

Jag har stor respekt för era kunskaper, och det är därför jag nu frågar er om
vad som gör KEFB139 till lämpligt för lågt avstämda pipor, när MGR-tian inte gör
det? Själv tycker jag att deras data påminner väldigt mycket om varandra.

Jämförande data:
KEF
qts: 0.4
fs: 25
Bl: 12.3
Mms: 43.5
Sd: 354
xmax: 3mm (6mm p-p)
max damage: 6mm (12mm p-p)

MGR
qts: 0.467
fs: 30.8
Bl: 9.17
Mms: 42.1
Sd: 300
xmax: 3.5mm (7mm p-p)
max damage: ingen data
Go to Top of Page

BjornJ
Member

101 Posts

Posted - 2005/09/07 :  12:50:33  Show Profile  Visit BjornJ's Homepage Send BjornJ a Private Message
Klassisk TL eller inte
Dæmpning er en personlig smak. Jag (og Martin) foretrækker en lett dæmpning for at udnytte bass lift från porten. Dæmpning skal eliminera de øvre harmoniska. Andra "specialister" (Typ Augspurger, Rick Schultz og D'Aptolio) foretrækker en hård dæmpat TL. SEAS Thor er eksempel på en hård (før hård tycker jag) dæmpat TL. Det finns ingen sanning. Det er en en personlig preference, og hur det låter i ditt rum.

ML-TL, ML TQWT og andra varianter (også horn konstruktioner) er baseret på quarter wave. Hvilket namn man sætter på er ikke interessant. Bara resultatet (enlig dig) er OK.

X-max: Min Beyma 19B60 (Fs 31 Hz, xmax 4 mm) er mycket væl dæmpat ned til 20 Hz i min egen HideAway konstruktion på 66 liter, tuning 25 Hz. Den samma enhet i en 34 Hz, 81 liter bass reflex: Konen gik amok under 30 Hz.

Kolla
http://www.quarter-wave.com/Project04/Project04.html
Disse Lowther drivere har mycket låg xmax: 1 mm !

Hej fra BjornJ
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/09/07 :  14:29:11  Show Profile Send linnar a Private Message
BjornJ:
Fint inlägg, jag tar av mig hatten!

Fredrichc:
Det finns flera stora skillnader mellan de
element du skriver om.

Xmax är snarlik men B139 fångar upp konen i ändlägena
mjukt. MGR är jag inte säker på hur den fungerar på den
punkten men billiga element brukar ta slut tvärt.

B139 har inget membran den har en kolv. Ett av marknadens
styvaste dessutom. En klar fördel i en TL.

MGR'en har ett lite lågt BL. Det behöver inte betyda att den
inte fungerar.

Varför jag vill korta av pipan:
När jag inte bygger själv eller om det är en oerfaren TL-byggare
rekommenderar jag nästan alltid kortare pipor än 2m när Xmax
är under 5-6mm. Orsaken är den att slaglängden ökar oerhört
dramatiskt under punkten där pipan inte längre har kontroll
över slaget.
Vid 30hz kan slaget ligga på 1mm vid 20hz kan det ha ökat till
10-15mm. Stämmer man av pipan fel kan elementet gå sönder.
Det är orsaken till försiktigheten.
Sedan får man inte alltid en bättre bas för att den kan gå djupt.
Ibland är det bättre att stämma av lite högre. Man kan bygga
en låda där det går att öppna upp till pipan så att längden är
justerbar. Ganska finurligt!


Go to Top of Page

Fredrichc
Member

192 Posts

Posted - 2005/09/07 :  14:53:25  Show Profile Send Fredrichc a Private Message
Tack Linnar, det var en mycket bra förklaring, nu förstår jag mer orsaken bakom era
förslag till kortare pipor. Jag inser också att det är stora skillnader mellan elementen,
det jag mest funderade på var dock xmax som i sig var klart jämförbart :)

Tanken har faktiskt slagit mig att bygga en modell där jag kan justera både längd och byta
element, ska försöka länka upp en bild på ritningen när den blir "klar".

Skulle ett 12db low-cut filter vid 25Hz vara en god idé för att göra en lång pipa lite säkrare?
Då tänker jag exempelvis på en Behringer CX3400.

Edit: Vill passa på att tacka dig BjornJ här också, dina mail har gett massor med idéer med tillhörande frågor :)

Edited by - Fredrichc on 2005/09/07 14:54:23
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/09/07 :  17:59:15  Show Profile Send linnar a Private Message
Fredrichc:
"Skulle ett 12db low-cut filter vid 25Hz vara en god idé för att göra en lång pipa lite säkrare?"

Det är helt klart bra med ett filter som klipper bort den lägsta basen.
Men det är viktigt att lådan måste få göra sitt jobb först.
Jag menar att där pipan förlorar kontrollen över membranet där först skall
filtret gå in. Om man går in tidigare kommer elementet förlora den dämpande faktorn
från slutsteget vid de kritiska frekvenserna som finns inom en oktav efter
den fysiska avstämningen. Om den fysiska avstämningen är 30hz bör sub-filtret
gå in först vid 15hz.

Den tappade kontrollen går till så här:
Du har ett subfilter vid 25hz. Avstämningen är vid 30hz.
Pipans dämpande förmåga är störst vid avstämningen och avtar seda uppåt och
neråt. Efter en oktav kan man säga att pipan inte har någon kontroll längre.
Om en signal börjar före avstämningen och glider neråt i frekvens är det
slutsteget som får konen att röra sig. Vid resonansen hejdar pipan konen
så att den rör sig minimalt utan att fölora nivå. När frekvensen rör sig
nedanför frekvenskalan avtar pipans kontroll och slutsteget tar över kontrollen
mer och mer. Plötsligt kommer man in i området där signalen från slutsteget
avtar då filtret tar vid. Konen möter då inget motstånd varken från slutsteget
eller pipan och börjar då slå hejdlöst en kort stund av den rörelseenergi som
byggts upp av konen.

Därför bör man aldrig lägga ett filter för nära en avstämning.

Go to Top of Page

BjornJ
Member

101 Posts

Posted - 2005/09/07 :  21:11:12  Show Profile  Visit BjornJ's Homepage Send BjornJ a Private Message
Jag tror problemet har blivit lite mindre med den moderna teknik. En gammal grammofon med rummel og dårlig mekanik, kan definitvt skapa problem vid låga frekvenser. Har du provat at tappa pickupen ned på skivan vid hög volum ?
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/09/08 :  06:21:59  Show Profile Send linnar a Private Message

....eller spela en bucklig skiva, huga mej!

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000