Tack för era kommentarer. Har mer eller mindre bestämt mej för 1616M-modellen. Ljudkortet innhåller en av marknadens bästa a/d omvandlare och rel bra daccar (även om det finns bättre). Ljudkortet är dyrt i förhållnde till hur mycket en dator kostar men billigt jämfört med en riktig signalanalysator. Så fort jag skaffat kortet kommer jag naturligtvis lyfta på locket och ta några kort av innanmätet och posta dem i tråden. Kanske även modda det lite... Första mätobjekt blir den här hybridpreampen:
Har nu fått hem ljudkortet och börjar så smått sätta mej in i hur det fungerar. Utsatt kortet för extern loopback test, dvs utgång kopplat till ingång och fått fram följande grafer (24bit/48kHz): Mina mätningar kan jämföras med dom på länken nedan: http://arkiv.idg.se/fileArchive/studio/24/studio_20051020154428.zip
Det där såg väldigt bra ut. Är det någon som har mätt med M-audio Audiophile 2496? Det får ju massor med beröm bland hemstudiofolket. Pris runt tusenlappen. Jag är lite spekulant, både för mätning och inspelning.
Aj då, det var synd. SpektraLAB är bra och börjar bli invant. Man skulle kunna maila M-Audio och fråga. Jag har SpectraLAB 4.32.17 och det är ju inte helt purfärskt. Tacksam att få veta om du hittar en lösning.
quote:4.32.17 är väl näst sista utgåvan så det borde inte vara där problemet sitter. Jag har samma.
Får man fråga herrarna hur man får tag på SpectraLab billigt typ? Fler mätningar, den här gången med 192k sampling: 192k sampling är lite instabil, men det går alltid att mäta om... Skulle vilja ha lite bättre frekvensgång uppåt i frekvens men det kanske går att åtgärda så smånningom... Thd igen, mätt i realtid, 96k sampling: