HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Eaglefrågor & kretskortskritik
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2006/04/05 :  01:59:11  Show Profile Send Lovan a Private Message

Edit: Det mesta har blivit korrigerat så bilden som syns är den senaste uppdateringen.

Nuvarande kort är 22*26mm.

Någon som kan ge en kommentar om eagles 1.6mm hål är för litet för att användas till signalkablar?

-------

Har suttit och klurat på ett kretskort för att få ut SPDIF ur USButgången och har kommit såhär långt.
Nu ska ni ha i beaktande att jag aldrig gjort ett kretskort förut så det är inte så jättesnyggt och jag vet inte om man kan ha en via under kretsar och om man kan ha banor under kristallen osv.
All jordning sker mot jordplanet som inte är utsatt ännu.



Hålen jag tog är 1.2mm enligt eagles modell. Är det för litet för att kunna vara användbart?




Och här har vi kopplingsschemat. Som ni ser har jag bara använt suddet och suddat ut dom saker jag tror att jag inte behöver

Kretskortet ska tillverkas av olimex tänkte jag. Det blir dock fler saker på kortet.
Allting kommer vara moduluppbyggt.

Planerade chip att användas på dom andra modulerna:
*CS8414
*DIR1704, SRC1492 alt. AD1892
*PCM1704 alt. TDA1543

/Lovan

Edited by - Lovan on 2006/04/06 18:19:41

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2006/04/05 :  09:52:40  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Jag tycker det ser rätt ok ut.
Vior under kretsar ska inte medföra några problem, men jag har sett på många kretskort att ytan buktar ut en aning vid vian, och om det skulle bli för mycket av det kan man tänka sig att kretsen rider på bulan och kan lödas ordentligt. Men på mitt företag placerar vi dock vior glatt under kretsar iaf.
Banor under kristallen skulle jag aldrig ha tänkt på själv som något problem, utom möjligtvis om det vore min sköra audiosignal, men det kanske någon annan har någon åsikt om.

Vad jag tycker du ska tänka på, är om några av de oanvända in/utgångarna på ICn behöver t.ex. pull up/down motstånd. Du kan eventuellt få problem, framförallt med högohmiga ingångar, att dom tar upp allt i luften och stör kretsens operation. Kolla med datablad att dom är internt pull up/downade.
Det var mina 25 öre.
/Mikael
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2006/04/05 :  10:07:08  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Vior under kretsar är i regel inget problem med. Korta ner alla jordplansförbindnignar, i synnerhet pinne 11! 1 cm = 1 nH och det kan vara viktigt när man vill uppnå hög resonansfrekvens på avkopplingen (= effektivare). Kompakthet är A och O.

Kristalloscillatorn skulle jag göra mer kompakt. Sätt 33 piffarna närmare kretsen istället. Försök att minska utbredningen och kläm ihop jordanslutningarna.

Jag brukar ha så korta ledningar som möjligt, snedda 45 grader där det går. Jag brukar också runda av alla hörn. Det är lite bättre ur etssynpunkt men sen strålar det mindre (ytterst marginellt) men framför allt är det snyggare.

Alla oanslutna ingångar ska kollas noga med datablad vad man ska göra åt dessa. Vissa ska lämnas som de är därför att de har en specialfunktion när de är lösa, andra måste vara förbunda till jord eller matning. Kollas!

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2006/04/05 10:09:50
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2006/04/05 :  16:26:12  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Jag vill rätta mig själv angående dragningen mot kristallen. Jag kollade med elektronik-rävarna på jobbet.
Peranders har rätt, så absolut korta ledare som möjligt! Jag hade fel, helst inga andra ledningar under kristallen än de som går till kristallen. Dessutom kan det rekomderas att dra skärmande jordade ledare bredvid de som går till kristallen (om du får plats), alltså en, jordad, ledare mellan de ledare som går till kristallen och sedan två jordade ledare på utsidan av dessa ledare.

jord ------
xtal1 -------
jord ------
xtal2 -------
jord ------

//ML
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2006/04/05 :  16:39:38  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Det sista vet jag inte om det är så himla kritiskt för "anständinga" frekvenser. Viktigt är dock att minimera ströinduktanser såsom onödigt långa ledare.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2006/04/05 :  17:49:55  Show Profile Send Lovan a Private Message
Jag har suttit och korrigerat lite nu, bl.a. pin 11 som hade onödig lång jordväg.

PA: Jag tror inte riktigt jag förstår hur du menar att jag ska korta ner vägen till jorden från kristallen?

Pin 12 & 14 är analoga ingångar. Vad jag förstått har dom inte nån intern pulldown. Bör jag sätta dit resistorer och dra dom till jorden?
Sedan finns det även en SPDIF-ingång på pin 24.
Bör den kopplas mot jord via en resistor?

Jag har funderat på om man skulle välja en mindre kristall.
Den jag valde nu är hc49 kapsel.
Dock hittade jag ingen pad för den mindre kristallen(i eagle).
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&dok=5310.htm


Tack för alla svar dom uppskattas enormt

/Lovan
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2006/04/05 :  19:31:36  Show Profile Send Lovan a Private Message
Jag har gjort en nogrannare genomläsning av manualen.
Analoga ingångarna borde gå att jorda iomed att det sitter en komparator på ingången. Likaså borde jag kunna jorda digitalingången.
Utgångarna vet jag dock inte vad jag ska göra med.

http://focus.ti.com/lit/ds/symlink/pcm2902.pdf
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2006/04/05 :  22:53:05  Show Profile Send Lovan a Private Message
Ok, miljonkronorsfrågan.
Hur gör jag för att den inte ska isolera alla "via" från jordplanet?
Trycker jag på ratsnest så isoleras dom.
Jag kan sätta dit dom efter jag gjort jordplanet och då är alla "via" kopplade till jordplanet iomed att det inte är omräknat.
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2006/04/05 :  23:11:46  Show Profile Send Uniper a Private Message
Om jag inte minns fel är knepet att döpa om via:rna till GND med name-funktionen. Testa, jag har inte prorammet här så jag kan inte kolla upp det nu tyvärr.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2006/04/06 :  00:41:48  Show Profile Send Lovan a Private Message
Åh tack!!!!

Funkar perfekt nu
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2006/04/15 :  04:28:34  Show Profile Send Lovan a Private Message
Sitter och klurar på DRC. Ser att jag har en del småproblem som måste fixas på alla korten.
Hur löser jag det här problemet?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000