HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ovanligt stora rum
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2005/09/01 :  16:56:06  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Måste det vara massor med watt och fysiskt stora högtalare i stora rum för att låta bra?
Med stora rum menar jag mellan 100-130m2 och 2.70 takhöjd.
Vad jag menar är ifall man sätter upp som vanligt, högtalare en bit ut från bakvägg och soffa mittemmellan högtalarna en 3-4 meter ut. Vad är skillnaden när man då sitter i soffan och det inte finns så mycket reflexer bakom och på sidorna?

Artphotography

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2005/09/01 :  17:08:11  Show Profile Send olof a Private Message
stora rum är väl positivt då det är lättare att skilja efterklang från direktljud(förutsatt att högtalare inte står nära begränsande ytor). Sitter du inte längre ifrån än normalt (3-4m) så ska det inte krävas nån extra effekt. Kanske man tappar lite i form av rumsstöd?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/09/01 :  17:14:40  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Hade jag så stort rum skulle jag utan minsta tvekan satsa på ett seriöst hornsystem. Då behövs inte massor med watt men stort blir det.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2005/09/01 :  17:15:27  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Jo, det är väl mest det jag undrar - tappat rumsstöd som i sin tur förändrar karkatären.

Artphotography
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2005/09/01 :  17:18:47  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
seriöst hornsystrem låter dyyyrt. Finns hornsystem för normala pengar?

Artphotography
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/09/01 :  17:29:56  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Njae... det blir nog rätt mycket pengar om det ska vara riktigt bra. Självbygg är ju en möjlighet förstås.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2005/09/01 :  17:42:17  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Hornsystem är onekligen kaxigt, men ifall det blir det hus som familjen lagt ett bud på, så krävs tid, svett, blod, tårar, träningsverk och mer pengar än vad jag har för att få det igjordning - så hornen får nedprioriteras! MEN, lyckas vi, så blir det ett sjuhelvetes kaxigt hus med enorma möjligher för hifirum, snookerrum, hembio osv osv osv Det är på över 1000m2, hua......som måste totalrenoveras....pust

Artphotography
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/09/01 :  18:01:01  Show Profile Send ohmega a Private Message
1000m^2...ok..glöm inte att avsätta lite plats för verkstan

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/09/01 :  18:16:14  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag har varit i Viborg i Danmark och spelat på Supertreffen i ett stort rum 2 gånger. Rummet är 106 m2 och har högt i tak med snedtak.
ILängs långväggarna gissar jag att det 2,5 m och i mitten bortåt 4 meter i takhöjd. I rummet fanns hela tiden mellan 30-40 personer.
Förra året var med Mårten Design Coltrane Alto som har en känslighet på 87 dB/1watt/m och dom spelades med EAR 509 100 W rörmonoblock.
Det gick bra att spela med denna uppsättning, men det var hela tiden på gränsen till klippning, så kag fick parera med volymkontrollen och vara på helspänn hela tiden.

I år spelade vi med dom större Coltrane som har 89 dB känslighet och Vitus SM100 monoblock som är 100 watts klass A transistorsteg.
Det gick bra i år också och det gick att slappna av då dom inte var lika nära klippningsgränsen som året innan.

Så visst går det att spela utan massor av Watt, men jag tror inte att det hade gått lika bra med tex. Mark Levinson 383 som är specad till 200 Watt vid 4 Ohm (jag har haft den förstärkaren tidigare) eller någon annan mindre förstärkare som är specad med samma effektsiffra.

Effekt kan upppges på olika sätt och det handlar i dessa fall om förmågan att kunna peta ut minst dessa 100 Watt kontinuerligt under lång tid inom hela frekvensregistret och lite till och inte bara inom en snävare bandbredd. Det framkommer oftast inte hur effekten är uppmätt och ofta är det endast ena kanalen igång i en steroförstärkare och mätt vid 1 kHz under kort tid.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2005/09/01 :  18:24:52  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Omöjligt att göra allt på en gång. Tanken är att blåsa rubbet inne och sedan bygga ny planlösning och göra 1 stooort vardagsrum, kök, badrum och två sovrum. Sedan flyttar vi in och därefter tar man rum för rum efterhand som ork, tid och pengar finns. Men jag ska poängtera att vi har inte fått huset ännu, vi har bara lagt ett bud.....
Dock kan jag meddela att en tanke finns att öppna ett fotogalleri med café och mitt i alltihopa sätta en duktig anläggning där man kan sitta ner och njuta av musik när man tittat på bilderna.....med en sisådär 350-400m2 öppet rum...

Artphotography
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2005/09/01 :  18:26:30  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Tack för den insikten Jorma :)

Artphotography
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2005/09/01 :  18:34:24  Show Profile Send JonasY a Private Message
Jösses Dan, har ni köpt ett slott eller?

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/09/01 :  19:08:45  Show Profile Send mayro a Private Message
ja herregud...
så stort rum???

Köp en rejäl Pa rigg.. Bygg en scen.ställ upp Pa riggen väl inplaserat.... köp några parksoffor eller gamla biorader med stolar från nerlagd bio..o du kommer tro du är på live varenda dag ju...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2005/09/01 :  20:01:03  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
hehe, visst är de grymt! Kan inte avslöja riktigt än vad det är för något eftersom jag inte fått igenom budet. Slott är det dock inte....

Artphotography
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/09/01 :  21:11:23  Show Profile
Antar att det blir till att köpa många stora Klass A förstärkare sen, så har du musik och uppvärming kombinerat
Kan man gissa på att det är en gammal skola kanske.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2005/09/01 :  21:20:25  Show Profile Send fidelityn a Private Message
industrifastighet kanske?
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/09/01 :  21:44:56  Show Profile Send mayro a Private Message
med denna yta förväntas du inbjuda oss alla på inflyttningsfest ju..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/09/01 :  21:45:54  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag känner en som köpte en gammal skola. Det var i Letsbo strax ovanför Ljusdal, men dom skulle inte bo där. Det blev en livsmedelsaffär och verkstad av det. Jag har för mig att priset var 1 kr!!!
Det var om jag inte missminner mig 1000 m2 och kostar förmodligen multum att värma upp.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/09/01 :  22:32:04  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
quote:
Köp en rejäl Pa rigg.. Bygg en scen.ställ upp Pa riggen väl inplaserat.... köp några parksoffor eller gamla biorader med stolar från nerlagd bio..o du kommer tro du är på live varenda dag ju...


Ynf... dregel dregel... ynf Nexo... eaw... Turbosound... ynf...

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2005/09/01 :  22:35:32  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Vi har faktiskt letat efter en gammal skola men inte hittat rätt läge. Detta är något liknande men inte en skola. Och det är just uppvärmningen som jag är mest orolig för. Håller på att undersöka alternativen.....

GIVETVIS blir det hifi kvällar om/när just hifi rummet finns i realiteten :)

Artphotography
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/09/02 :  00:22:12  Show Profile Send mayro a Private Message
eller hur Martinsson?.. Visst fasiken lät det kanonskoj... Kanske med en jättduk o se lite häftig film också....

fixa huset nu så kommer vi... akustiken fixar vi genom vårt antal.. Så bry dig bara om din rigg du så den är TUUUUUNG.. Fåga NN vad o hur den bör se ut...

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/09/02 00:23:17
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/09/03 :  09:46:28  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Gaah! Snookerrum!! Shit!

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/09/03 :  10:17:55  Show Profile Send Haakan a Private Message
1000m2 lär ju kosta 2-300000:- per år att värma?

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2005/09/03 :  10:29:34  Show Profile Send sker a Private Message
>Dan
Låter som ett riktigt kul projekt Mina föräldrar bor i en lägenhet med ett ganska stort vardagsrum, runt 50-60kvm. Fördelen med detta rum är att man inte behöver så mycket akustikpryllar, sidoreflexerna är försumbara vilket gör att ljudet blir väldigt "direkt". Ljudbilden är mycket bredd och basen som ofta är ett problem är mycket snabb och exakt, upplever inga direkta ståendevågor i rummet. Det som jag upplever något negativt när jag jämför med mitt eget vardagsrum som är på ca 15-20kvm är att man kan ibland tappa lite av närvarokänslan. Man behöver ofta spela väldigt högt för att riktigt "komma in i musiken". När det gäller storlek på högtalare så tror jag att det är så enkelt att man kan säga stora högtalare i ett stort rum och det omvända. Har testat mina egna stativare i mina föräldrars rum och de funkar inte alls, de försvinner totalt.

Lycka till!

MVH

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2005/09/03 :  19:16:15  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Fisksmiskola: har två drömmar i mitt kommande hem, 1. dedikerat hifirum alt. kompromisslös uppställning i vardagsrum. 2. championship size snooker. Bodde i London i några år och blev medlem i en snookerklubb. Spelade 2 gånger i veckan och förblev en sopa!!! Mitt högsta break är 44 vilket jag absolut är stolt över, men nästhögsta är 28 med mängder av frames bakom mig så jag är långt ifrån bra - men spelat fascinerar.
Haakan: Har du rätt om den kostnaden så blir det inte roligt. Jag har fått några lösa råd och tipps ang. värmen, 400-500m2 kan man värma upp till rimlig kostnad ifall man gör en initial investering på ett par hundra tusen först.

Gubben som äger stället har ännu inte sagt slutgiltigt OK, men jag flyger hem på måndag för att smörja lite till + kolla upp fler grejer.

Sker: japp, ruskigt spännande med vansinnigt många möjligheter...

Artphotography
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/09/03 :  19:56:54  Show Profile Send Haakan a Private Message
räknade bara på vad min egen kostnad på va 200kvm är (olja) lär bli mycket billigare med bergsvärme eller fjärrvärme

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.88 sekunder. Snitz Forums 2000