HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Digital systemkamera
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/09/02 :  16:43:49  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
jhnmn:

Nu är det tyvärr inte jättelätt att beställa saker från nätbutiker i Usa.
Åtmindstonde inte när man är i landet.
Problemet är att många butiker inte tar utländska kreditkort.
Likaså gillar de inte när billing adress o shipping adress är olika.
De firmorna jag pratade med ville inte alls veta av svenska visakort
Butikspriset i Usa ligger som nätbutikerna här i sverige.
En Canon Rebel XT (eos350D) kostar med 18-55 zoom ca 1000$ plus sales tax på 8,8%, åtmindstonde gjorde de det i Seattle.
Vilket är mer eller mindre samma pris som i Sverige.
Dessutom så har du ingen garanti, den kan man visserligen köpa till.

Så min erfarenhet är att det inte är lönsamt att köpa kamera i Usa såvida man inte kan beställa från nätet.




Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/09/02 :  18:36:43  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message


Taget på frihand...


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

snaben
Member

108 Posts

Posted - 2005/09/02 :  19:24:19  Show Profile Send snaben a Private Message
Jag har själv en Dynax 7D och är nöjd med den men har en liten synpunkt på hur fokuseringen fungerar -- ibland fokuserar kameran på ett objekt lite på sidan om/bakom istälet. Det är ett problem som jag inte upplevtpå mina tidigare kameror.

Att den "bara" har 6Mpix är INTE ett problem!!!


Medan jag satt och läste denna tråd så fick jag ett mail och det visade sig att det var angånde den nya Dynax 5D!!!!

Jag kopierar in innehållet för alla som undrar!!


Hälsningar

olle



-----------------------------------------------------------------------
Konica Minolta DYNAX Digital System Newsletter 2005-09-02
-----------------------------------------------------------------------

Hej!

Vi är mycket glada att presentera dessa exklusiva nyheter om Konica Minoltas
digitala spegelreflexkameror.

1. Lanseras inom kort – DYNAX 5D från Konica Minolta
Från början av september kommer den nya DYNAX 5D att finnas tillgänglig hos din
lokale återförsäljare.
DYNAX 5D är ett kompakt alternativ till DYNAX 7D; världens första digitala
spegelreflexkamera med Anti-Shake-system med CCD-förskjutning inbyggt i
kamerahuset.

DYNAX 5D har en konventionell spegelreflexkameras alla fördelar, och de flesta
av den större DYNAX 7-modellens mångsidiga och praktiska funktioner. Trots detta
är konstruktionen 22 % lättare, vilket har åstadkommits tack vare användning av
en speciell typ av glasfiber.

Prisbelönt Anti-Shake-system, CCD-element med 6,1 megapixlars upplösning, en
stor 2,5-tums bildskärm och många andra frestande egenskaper gör DYNAX 5D till
en verklig drömkamera.

Utförlig information om DYNAX 5D finns på:

http://www.dynax5d.com


2. Nya objektiv
De två nya Konica Minolta-objektiv som vi har informerat om tidigare kommer att
vara tillgängliga i butikerna i början av september.

Konica Minolta AF DT Zoom 18 - 70 mm/f3,5 - 5,6 (D)
Konica Minolta AF DT Zoom 11 - 18 mm/f4,5 - 5,6 (D)

De så kallade DT-objektiven har utvecklats speciellt för de digitala
DYNAX-kamerorna*. Dessa objektiv har exceptionellt hög bildkvalitet tack vare
ett optiskt system som är perfekt anpassat till de digitala DYNAX-modellerna.
Tack vare Konica Minoltas innovativa och beprövade Anti-Shake-system kan du
dessutom använda upp till tre stegs längre slutartid än normalt utan att
introducera skakningsoskärpa i bilden.

Den cirkulära bländaren bidrar till att bakgrunden defokuseras på ett
välbalanserat sätt så att huvudmotivet framhävs maximalt. Med de nya
DT-objektiven öppnar sig nya kreativa möjligheter. De är ett absolut måste för
alla fotografer.

*Observera att dessa objektiv har optimerats för ett litet cirkulärt bildutsnitt
(CCD-elementets storlek är 23,5 x 15,7 mm). Därför rekommenderar vi att de inte
används med konventionella 35 mm-kameror (36 x 24 mm-formatet).


3. DYNAX 5D säljs även som en sats
AF DT Zoom 18 - 70 mm/f3,5 - 5,6 (D) från Konica Minolta säljs nu tillsammans
med DYNAX 5D; en mycket prisvärd kombination.
Detta nya zoomobjektiv ingår i DT-serien; en serie objektiv som är optimerade
för Konica Minoltas digitala DYNAX-kameror.


4. DYNAX 5D med fotoguide
En fotoguide medföljer DYNAX 5D. Det här fotohäftet innehåller mängder av
intressanta och matnyttiga råd och tips om fotografering. Du hittar information
om hur du bäst utnyttjar DYNAX 5D samt svar på många frågor, till exempel vilka
inställningar som fungerar bäst för ett visst motiv i en viss situation.
Dessutom innehåller häftet en översikt över de Konica Minolta-tillbehör som
finns att tillgå.
Detta häfte är en synnerligen värdefull tillgång för den ambitiöse fotografen.


5. Produktwebbplats speciellt för DYNAX 5D
Nu finns en ny webbplats som har skapats specifikt för DYNAX 5D, och som
innehåller omfattande information om denna kamera.
Där finns bland annat en ”virtuell” DYNAX 5D att studera, Anti-Shake-exempel
samt en omfattande översikt över de tillbehör som finns att tillgå.

Gå till:

http://www.dynax5d.com

Lycka till med ditt framtida fotograferande.
Ditt Konica Minolta-team.





OED
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2005/09/07 :  00:13:45  Show Profile Send Björn N a Private Message
Är man ute efter en systemkamera att "bara fota o vara glad" med är Dynax 5d säkert perfekt.
Tyvärr håller inte K/M:s optik samma klass som Canon och Nikon, och utbudet är sämre, så om man vill ha ett hus att bygga vidare på är det klokare att satsa på en D70 eller D50.

Bildstabilisering i all ära, men digitala systemkameror har så lågt brus på högre känslighet att man oftast kan undvika skakningsoskärpa den vägen.

Mvh Björn

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

jhnmn
Member

230 Posts

Posted - 2005/09/07 :  01:26:51  Show Profile Send jhnmn a Private Message
Tobbe_L
Det inlägget besvarade precis allt jag undrade över. Tackar!


Då blir det nog till att beställa en från Sverige så jag slipper vänta...



Har aldrig fotat med någon slags systemkamera men vill verkligen lära mig. Vilket/vilka objektiv bör man börja med?
EF-S 18-55/3,5-5,6 verkar ju vara ett populärt "standardobjektiv".. är det mest prisvärt för en nybörjare som mig?

Hur är det med batterigrepp, är det en bra investering? Jag är kanske inte Skanåker-stabil på handen..


reeltoreel
om du tycker att jag kapar din tråd så är det bara att säga till.

jhnmn - studenthifi @ http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=32550
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/09/07 :  01:55:50  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
quote:
Bildstabilisering i all ära, men digitala systemkameror har så lågt brus på högre känslighet att man oftast kan undvika skakningsoskärpa den vägen.

Mvh Björn


Med en lite längre zoom, eller tele så får man lätt skakningar om det inte finns ljus så att man kan ha KORTA tider.
Själv skulle jag inte komma på Idén att använda nåt över ISO200 (möjligen i NÖDfall). Kör alltid ISO100 annars.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/09/07 :  09:17:00  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det beror väl lite på vad motivet är? ISO400 tycker jag är ok på min 350D så länge som man inte tar bilder på enfärgade motiv (ex. himmel) med långa tider.
Det var något på fotosidan som gillade att ta "dokumentära" bilder och han körde med 1SO1600 i stort sett hela tiden.

Men visst vore stabilisering trevligt, man vinner ju ca 2 steg.
Klarar förresten statbiliseringen på 5D panorering (som på Canons IS)?


Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/09/07 :  13:01:46  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jag tycker att det blir kornigt med ISO 400. Iaf så att jag regerar på att bilderna ser inte SÅ bra ut som jag hade velat... Sen kanske det inte är så att andra tänker på det...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/09/07 :  13:55:47  Show Profile Send f95toli a Private Message
Zalve, vilken kamera använder du (jag vet att det är en dSLR men vilken)?
Så vitt jag förstår har väl 350D (som jag använder) med storasyskon rätt bra rykte vad gäller brus även på rätt höga ISO-tal.
Mängden brus äs ju modellberoende, ISO400 med en kompaktkamera är ex. ingen höjdare.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/09/07 :  19:27:41  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jag har en 10D

Hittade en bild, som är tagen på ISO 400,

Kolla på undersidan av spelaren,,, GRYNIGT!!!!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2005/09/08 :  00:39:05  Show Profile Send Björn N a Private Message
Om man ska använda långa telegluggar ska man ha ett rejält stativ

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/09/08 :  01:15:15  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
quote:
Om man ska använda långa telegluggar ska man ha ett rejält stativ


HELT Rätt..

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

jhnmn
Member

230 Posts

Posted - 2005/09/13 :  16:12:16  Show Profile Send jhnmn a Private Message
så här ser det ut på mitt skrivbord just nu!




köpte den idag, har bara hunnit provskjuta lite som hastigast.. ser dock väldigt lovande ut, stor skillnad jämfört med min kompakta digitalkamera redan i automatläget. Nu återstår "bara" att lära sig lite mer..

jhnmn - studenthifi @ http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=32550
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2005/09/15 :  12:53:46  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Och hur kunde du ta bilden då om kameran du köpt är bildobjekt?!

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

jhnmn
Member

230 Posts

Posted - 2005/09/15 :  17:46:26  Show Profile Send jhnmn a Private Message
Knoppen
med en väldigt avancerad uppsättning speglar såklart

jhnmn - studenthifi @ http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=32550
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/11/26 :  14:19:59  Show Profile Send mace a Private Message
Går i precis samma tankar...nästan

Hoppas nästa år kunna överraska kärestan med ett kamerahus.

Hon har en Minolta 9000 med en drös linser och filter mm. mm.

Funderar därför på att försöka hitta ett Dynax 5D eller 7D, helst begagnat

Det skall ju fungera med all optik. Förutom något problem med att filmrutan och sensorn inte har riktigt samma mått, så det ändras lite i optiken....liksom

5 eller 7 ???? det beror nog på vilken man hittar billigast

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/11/26 :  14:43:52  Show Profile Send edison a Private Message
Dynax5D har 85-90% av allt som är viktigt, men lite mindre storlek/vikt vs 7D.

På 7D går det få till batterigrepp om det skulle vara önskat.

Ren bildkvalitet är 99 till 100% likvärdig dom emellan, och som du skriver passar all optik som gjorts för Minoltas analoga AF-kameror till
de nya digitalhusen.

Så - köp den du finner bäst till det pris du kan utstå ;-)

Ang optiken:
Bildvinkeln ändras med digitalhusen vs de analoga.
I fallet Minolta ser du mindre av motivet med det digitala huset vs det analoga - detta pga att sensorns/bildplattans yta är så mkt mindre att det du ser med digitalhuset motsvarar vad du sett med ett objektiv med 50% längre brännvidd på det analoga huset.

= det blir en beskärning av motivet "som om" du haft 50% längre brännvidd, därav det man brukar skriva om som "förlängningsfaktor" men som även ibland kallas beskärningsfaktor (oftast skrivet som "crop factor")
Det senare brukar tyvärr blandas ihop med förlängningsfaktor, men detta har blivit så vanligt så det är nog inget man kan "få rätt" längre...

Hur som, ett 28-70mm objektiv kommer på digitala KonicaMinoltan att visa en bild som motsvarar 42-105mm.

Vill du ha bildvinkel som 28-70 på anloga huset överfört till digitalhuset blir det att skaffa ett objektiv runt 18-50mm vilket oftast brukar säljas i paketen med digitalhusen...



SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/11/26 14:46:46
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/11/27 :  15:55:40  Show Profile Send mace a Private Message
Tack för ett supersvar edison

Svarar på alla funderingar jag hade + att jag slipper tragla mig igenom och jämföra en massa fakta som jag ändå inte förstår

5D räcker absolut Med lite tur kan man nog hitta ett begagnat hus nästa år

TACK !!!

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2005/11/29 :  00:44:43  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
quote:
Tyvärr håller inte K/M:s optik samma klass som Canon och Nikon, och utbudet är sämre, så om man vill ha ett hus att bygga vidare på är det klokare att satsa på en D70 eller D50.


Att KMs optik inte håller samma kvalitet håller jag inte med om alls. KM gör många bra objektiv, somliga inte så bra, samma gäller för Nikon och Canon.
50/1.4 80-200/2.8 är några exempel på bra gluggar som är minst lika bra som Ns eller Cs. Däremot har du helt rätt i att utbudet är mycket större för N och C.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/11/29 :  01:19:28  Show Profile Send edison a Private Message
"Bildstabilisering i all ära, men digitala systemkameror har så lågt brus på högre känslighet att man oftast kan undvika skakningsoskärpa den vägen"
----------------------------
Jo visst räcker det "ofta(st)" med bra brusprestanda vid högt ISO, som många kameror numera klarar av, MEN...

...Är det en enda extra funktion jag skulle vilja ha tillgång till är det just stabilisering.

Plåtar ibland livemusik och det är OFTA ett faktum att ljuset inte räcker, även om jag nu har EOS 350D som är bland det bästa ur brussynpunkt vs högt ISO.

Var igår och lyssnade på Michael Ruff på Fasching i Sthlm och visst gick det få lite bilder, men jag hade gärna sluppit köra på 1/30 sek / F:2,8 om jag kunnat...många blev nu halvoskarpa eller bara halvbra...och jag är inte mer darrhänt än vem som helst.

Sen att motivets rörelser ofta gör det problematiskt ändå är en sak för sej...just möjligheten att kunna blända ner lite/få kortare tid, eller välja ett lite lägre ISO-tal vore jag mkt glad över att ha.

OT:
Nu kan man ju invända: "Skaffa KM då!" etc..

Jag hade EOS redan innan det blev digitalhus ifråga, med lite lagom pengar redan lagda på optik, och köpte mej EOS 300D när den kom, så för min del var det var aldrig aktuellt byta system...och IS-optik finns inte i samma "dräkt" som mina objektiv...

Åter till Topic:
Men börjar man som från början (och inte har direkta pro-ambitioner) skulle jag säga KM är ett bra alternativ.
Stabiliseringen är tilsammans med deras avsevärt större sökare argument som borde räcka för många...om inte för alla


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2005/11/30 :  08:34:38  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Oooooh, har ett bud med i en ebay auktion på en ny 7d. Mindre än två timmar kvar. Håll tummarna för mig. :)

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/11/30 :  14:11:02  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
NÅ ????

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2005/12/01 :  01:03:04  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Det sprack, någon dåre bjöd i nivå med riktpris. Hmm, köper jag nytt på ebay, då ska det vara hyfsat mycket billigare än riktpris för att jag ska slå till. Jag menar, jag kan gå till en affär och få bättre pris än riktpris, varför ska jag då betala lika mycket till någon på ebay som jag inte vet vem det är? Folk är galna.

Ja ja, får försöka igen. Trasslet här i Australien är att priserna inte något vidare, tyvärr. Jag ska flytta tillbaka till sverige inom tre månader och vill inte betala tokdyrt för en kamera jag kommer sälja i Sverige, med redig förlust.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2005/12/02 :  15:20:28  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Äntligen så läser jag i det senaste numret av tidningen Foto att nu har den sedan länge efterlängtade efterträdaren till Nikon D100 kommit, nämligen Nikon D200. Ett planerat köp nu under mellandagarna. Har sett framemot detta länge. MvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2005/12/02 15:21:10
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2005/12/05 :  04:06:07  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
whiskyman...Kika lite på dpreview.com så för du reda på sånt mycket längre i förväg.
Den har debatterats på forumen där länge nu. Om du vill ha en d200 i mellandagarna så
måste du nog boka den i förväg. Tror att alla ex vi får i Sverige kommer att vara sålda
redan.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000