HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tubetraps fråga.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2005/08/31 :  13:21:13  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Efter försök till WAF-övertygelse och det underbara med Helmholtz-resonatorer är det nog bara till att erkänna sig besegrad. Att de inte kan föstå hur viktigt det är med såndana saker! Ett skrivbord och fyra-fem växter väger ju lätt i jämförelse. Nåväl, något skall in i alla fall. Tube-traps verkar skoj och kanske till och med något som kan accepteras (går att ställa blommor på, och hon kan ju få välja tyg att klä dem med ). De verkar inte fungera under 100Hz, men i övrigt, hur skall man dimensionera dem? Öppningar, dämpmatrial i rören, diameter? Hittade som sagt bara d=19cm sist jag kollade (Coop byggmarknad), borde gå att hitta större antar jag. Behöver man spela med lite tryck för att de skall funka? Tror att det hade varit skönt att dämpa ner lite generellt, har inga tavlor på väggarna, tunna gardiner, skinnsoffa och ingen matta. Betongvägg och parkettgolv. Men en hel del gröna växter, folk brukar stanna upp och undra om de kommit in i en djungel .
Länkar, råd och åsikter mottages tacksamt.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/08/31 :  13:57:20  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det här kan vara något:

http://www.teresaudio.com/haven/traps/traps.html


"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/08/31 :  14:02:23  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Lite kurvor som kan ge en uppfattning om tubetraps förmåga att dämpa i olika frekvensband. Ju större diameter, ju bättre dämpar dom i dom riktigt låga frekvenserna. Det fina med tubetraps är att dom dämpar bredbandigt. Helmholtzare dämpar ytterst smalbandigt och är bara intressant om man har problem med ihopklumpning av rumsresonanser.
Men då måste man se till att helmholtzaren dämpar just där, vilket är knivigt. Tubetraps är bara att ställa in i rummet, och dom kan aldrig göra skada.




"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/08/31 :  14:18:44  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Dr.Dope: Bygg några SNYGGA Helmholzing, då borde de passa in,,, Kan ju göra så hon jan få välja trä på toppen, eller vilken blomma som skall stå på...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/08/31 :  14:26:55  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Någon som kan klämma in en lättförstådd förklaring hur man tolkar Sabine så att man kan jämföra med absorbtionskoefficienter eller saknas den information t.ex. area för att kunna räkna?

Zalve: Kan man enkelt göra en bredbandig helmholtz? En punktinsats är kanske inte allt man behöver.

Jag är själv i behov av att ta tag i mina basproblem men jag vet inte vart jag ska börja utan att ruinera mig - och ens då tror jag inte att jag kommer lågt nog för att korrigera grundorsaken till problemet/-en

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2005/08/31 14:30:16
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2005/08/31 :  14:50:50  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Zalve, har helt enkelt ingenstans att klämma in en förstalgsvis 300liters låda för att komma åt 50Hz. Totalstopp. PErsonligen ser jag massor av ställen, men det gör minsann inte hon. Kvinnor!


Björn, vad är det för knyck på 16" full round vid låga frekvenser?

I länken ovan verkade de dessutom göra tuberna med glasull endast, spelar det någon roll om man kör med papp-rör som används till gjutform, samt ställer de på en tung stabil fot? 3 katter kommer definitivt att uppfatta dessa som trevliga leksaker, så de behöver stå stadigt ;-) Eller skall man i så fall perforera så mycket som möjligt?

Edit: Hur påverkar längden av röret?

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska

Edited by - Dr.Nope on 2005/08/31 14:53:55
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/08/31 :  15:00:13  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Det finns alternativ till en Helmotz för att komma åt riktigt låga frekvenser. Membranabsorbenter funkar bra och kan göras ganska kompakta=lika stor som en tubetrap . Jag har för mig att akustiklänkarna i "kokboken" innehåller ett räkne formel för att räkna lite.
Snart(?!) kommer bilder på de jag håller på att bygga. De är c:a 12045x45 i triangel för hörnplacering.

Membranabsorbenter är mer bredbandiga än Helmotz.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/08/31 :  15:15:36  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Låter väldigt intressant

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/08/31 :  15:50:01  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Sabine = kvadratfot absorptionsarea. I övriga världen räknar man med kvadratmeter absorptionsarea.

Dr Nope:
Jag vet inte vad det är för knyck och man ska nog tolka kurvorna lite försiktigt.
Det är viktigt att förstå att en del av dämpningen består av att man får en luftrörelse genom väggarna för att åstadkomma en tryckutjämning mellan rummet och kaviteten i tuben.
Därför måste väggarna vara av ett material som släpper igenom luft och ger ett lagom motstånd, exempelvis mineralull.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/08/31 :  18:16:03  Show Profile Send Haakan a Private Message
tyvärr är det ju så med membranabsorbenter att dom måste bli ganska stora för att absorbera vid låga frekvenser annars är dom ju egentligen det enklaste...

om ni har högt till tak går det att sänka 10cm fylla med isolering å dubblalager gips...det blir en riktig membranare (inte cc30 då utan kanske cc60 blir lagomt)

sen brukar ändå helmholtz funka rätt bra...varför dämpa alls om frekvenskurvan är relativt rak?

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)

Edited by - Haakan on 2005/08/31 18:17:20
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2005/08/31 :  18:30:16  Show Profile Send Sceptic a Private Message
Hur mycket nytta gör Acustica Applicatas DaaD absorbenter i basområdet tro? Dom har ju i alla fall en relativt hög WAF
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/08/31 :  18:44:44  Show Profile Send Haakan a Private Message
måste säga att det är lite shaktivarning på dom

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/08/31 :  19:18:14  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
"Shakivarning" på vilket sätt? Fungerar väl som vilken tubetrap som helst med undantag att de har en diffuserande sida och en absorberande dito.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/08/31 :  19:30:18  Show Profile Send Haakan a Private Message
dvs inte alls prova göra en mätning på hur mycket en tubetrap dämpar i basområdet....

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/08/31 :  21:19:44  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Såg Fast Audios tube traps där de säger att den större konstruktion absorberar ned till 30Hz Fantastiskt!

Sedan halkade jag in på Cara.de där absorbtionskoefficienterna för absorbenterna finns med och den trappen som är specad ned till 30Hz har vid just 30Hz en fantastisk koefficient på hela 0.32 Jämför man med div. andra märken så ligger koefficienten vid 1.0 och den frekvens som specifieras som nedre gräns för absorbtion vilket i det här fallet skulle vara någonstans mellan 64Hz (0.89) och 125Hz (1.52) för densamma trap.

Huruvida de här siffrorna stämmer vet jag inte men .32 verkar inte direkt förskönande när man har specat produkten för resonanser ned till 30Hz

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/09/01 :  08:22:45  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Tube-traps är nog mest intressant om man har betongväggar.
Då har man garanterat dålig dämpning i basen.
Membrandämpare är också intressant, här är ett exempel med Svanå-dämpare i ett undertak.

Dom välvda ytorna är membrandämpare.


Hämtat från Euphonia Audioforum.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2005/09/01 :  09:57:23  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Tube traps är inte så jätteseriösa grejor, förekommer ytterst sparsamt i studiobranschen. Nå'n som undrar varför!?

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2005/09/01 :  10:08:00  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Artisterna leker kuddkrig med dem?

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/09/01 :  11:33:45  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
En studio designar man från början utifrån vissa kritéer, då finns det andra sätt än tubetraps som ju mer är tänkta för att placeras in i befintliga rum. Det är väl anledningen att man inte ser tubetraps i studior.
Dom ger ju en signal om att man misslyckats i konstruktionen av rummet.
Ingen akustiker med självkänsla skulle tillåta tubetraps i en studio.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/09/01 :  13:44:00  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
quote:
Tube traps är inte så jätteseriösa grejor, förekommer ytterst sparsamt i studiobranschen. Nå'n som undrar varför!?


Även på en Jazzklubb

Vem vill sen leva i ett rum, som närmast uppfattast som en isolerad madrasserad Cell?

Tubetraps är inte lösningen på allt, de hjälper en lite bit, i sitt frekvensområde. Det är allt,,, Möjligen att man kan ha en blomkruka på dem oxå.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/09/01 :  13:56:33  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Sedan är det i just det frekvensområdet som man behöver lite hjälp så är det ju klockrent, bara att tacka och ta emot.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000