Author |
Topic |
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2005/10/07 : 23:46:45
|
Håkan64: Exaktamente min uppfattning också! |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
Håkan64
Semester på egen begäran
4574 Posts |
Posted - 2005/10/08 : 00:50:09
|
Skönt när någon tycker som jag |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/10/08 : 11:02:46
|
Sebastian är bäst helt klart, så sjöng han också den bästa låten (Simple Minds). Synd att Maria åkte ut, hon har en skönt hes röst och sjöng en av 80-talets mest klassiska låtar, Taylor Daynes "one hit wonder" Tell it to my heart. Ola sjunger smörlåtar för att alla 14-åriga tjejer ska rösta på honom, där har herr Swartling helt rätt. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/10/08 : 11:36:02
|
Det var ju inte konstigt om Maria åkte ut,, Ligger man och skraver på alla toner (man sjunger lite, lite falskt) så är det itne bra.
Jonah, är en kille som kan sjunga, även om jag inte gillade hans låtval. Agnes är en tjej med skön röst. |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/10/08 : 11:40:25
|
Agnes röst passade inte alls till den låten hon valde, men har annars en bra röst. Maria sjöng kanske lite falskt igår men har annars en härligt hes och fin röst. Jonah är för smöörig... |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/10/08 : 14:01:37
|
Jonah kanske valde en lite smörig låt, men under uttagningarna så visade han sin bättre sida. Den klart bästa rösten, som han vet hur han skall använda.
|
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Håkan64
Semester på egen begäran
4574 Posts |
Posted - 2005/10/29 : 11:18:24
|
Jonah åkte ut?!?!?! Hallå!! Hur fasen röstar svenska folket? Jens borde inte ens kommit med från första början. |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/10/29 : 11:23:55
|
Jonah "Safe'ar" för mycket och bjuder inte till ordentligt.
Att Sebastian är en som kommer att få skivkontrakt är väl inte så svårtippat va ? =) |
|
|
Håkan64
Semester på egen begäran
4574 Posts |
Posted - 2005/10/29 : 11:27:34
|
Håller med dig, men även om Jonah så är bakis och dekis sjunger han häcken av Jens... och några fler i gänget. Sebastian är i en egen klass |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/10/29 : 11:27:53
|
Tyckte Jens var klart sämst igår, men Jonah var inte bra heller. Bägge kunde åkt ut. Bäst var Sebastian (som vanligt) och Agnes. |
|
|
|
ztenlund
8776 Posts |
Posted - 2005/11/18 : 21:57:46
|
Var det någon som såg (hörde!) Sibels version av "All By Myself"?
Shit pommes frites säger jag bara, har digitalboxen kopplad till stereoförstärkaren och jag drog på lite när hon skulle sjunga, det var det en av de bästa framförandena jag hört på länge. Vilken känsla, höll på att blåsas av stolen!
Var tvungen att slänga i Celine Dion i reklampausen för att jämföra och det stod sig faktiskt slätt! Nackhåren reste sig inte alls som de gjorde med Sibels version (som ingalunda var "tekniskt" perfekt, den högsta tonen i slutet hamnade lite fel...).
Mer sånt och mindre Jens, även om man kan ha en del åsikter om Sony BMG och därför vill att han vinner, men de andra deltagarna förtjänar framgång det gör definitivt inte han! |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
Håkan64
Semester på egen begäran
4574 Posts |
Posted - 2005/11/18 : 22:17:02
|
Jag såg det och tårarna forsade - HELT FANTASTISKT!!! |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/11/18 : 22:43:29
|
Fattade inte vad Juryn gjorde idag,,, Anges som kom in helt fel i låten,typ 1 takt fel och sen märkerknappt det när hon kommer till refrängen.
Juryn ser det som en starkhet, att kunna fortsätta. Hon hade ju inte tagit sig förbi första uttagningen om hon sjungit så där tidigare.
Klart färgad Jury.
Ztenis. Jo Jag hörde Sibels version,,, Klart bra gjort. Även om jag tycker det finns en bit krav till C.Dion Så sitter svarthanen och säger att Sibel inte bara var bästa sångerskan ikväll, utan i hela sverige,,, (Måste vara bland hans artister som han tänker på...) Brukar inte klaga på Juryn, men idag tror jag alla + klädspöken hade rökt på. |
|
|
ztenlund
8776 Posts |
Posted - 2005/11/18 : 23:07:24
|
Celine Dion är säkerligen bättre än Sibel på många sätt och vis, i alla fall rent tekniskt. Jag skrev lite kort att Sibel t ex missade lite i slutet och hamnade på fel ton.
Det jag tycker Sibel lyckas betydligt bättre med är att förmedla en känsla, nackhåren som reser sig. Den känslan har jag fått förut när jag hört henne också om det har varit "rätt låt" fast om kvällens var i särklass. Bästa sångerska i Sverige var onekligen lite magstarkt, bra grundmaterial ja och vem vet, men där är hon inte ännu.
Vad gäller Agnes så är det ju två sidor, det är inte speciellt bra att missa på det sättet men samtidigt är det bra att inte tappa bort sig. Fast å andra sidan är det något man måste klara av i den branschen (eller nja, mycket playback numera ) Skivbolagsnissarna är vill säkerligen hellre att Agnes tar hem tävlingen eftersom hon garanterat är mer kommersiellt gångbar än Sibel, hur duktig sångerska hon än må vara. |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/11/18 : 23:21:56
|
Ang nackhår,,, Så har jag hört C.Dion göra just denna låt på en vad jag tror var David Bowies 50år partaj i NY (på TV alltså)
Med live orkester utomhus, så kommer Celeine till sista "Any moreeeeeeeeeeee", och kompet slår av och hon bara håller i sin ton, klockrent, som nästan bara hon kan göra.... Efter ett tag funderar jag på HUR länge hon skall hålla i tonen, utan att sjunka i tonhöjd eller volym,,,, 8 takter senare, ser jag att hon nickar till och trummisen kommer in på 8 takters "fill-in" för att sen få med sig hela orkserter,,, Tro inte att hon släppte tonen för det....
Jag vet vad du menar med att nachåren STÅR upp.. Kunde knappt inte prata efter att jag hade sett detta, på TV!
Vi frå hoppas att Sibel klarar sig kvar (Själv orkar jag aldrig kolla in "utrÖstningen") |
|
|
ztenlund
8776 Posts |
Posted - 2005/11/18 : 23:35:05
|
Jo, jag kan tänka mig att Celine live kan vara något!
Tyvärr hade jag ju inte riktigt tillgång till det i mitt vardagsrum. Men självklart är hon välkommen på ett besök!
Nej, utröstningen känns bara som ett sätt att hålla tittarna kvar för att se mer reklam. Händer dock att jag ser den om jag redan sett nyheterna innan. |
|
|
Håkan64
Semester på egen begäran
4574 Posts |
Posted - 2005/11/25 : 12:30:04
|
Läste detta på expressen:
Efter lunch samma dag börjar inspelningen av skivan. BMG har förberett låtar till tre olika skivor beroende på vem som vinner. # Skivkontraktet är ett så kallat "platinum recording deal", vilket innebär god procentuell vinst per såld skiva för artisten. Enligt Daniel Breitholtz har flera av Sveriges största artister sämre skivkontrakt än vad vinnaren får. # Den 18 december är skivinspelningen över och vinnaren bjuder till releasefest med konsert på Hovet i Stockholm. # Den 19 december släpps skivan.
Konstigt att kvalitén på låtar och ljud blir skit?!?! Hoppas INTE Sebastian vinner, han kommer förlora på det. Det "kommersiella" passar inte honom. Men... jag kan ha fel, det återstår att se. Tycker att skivindustrin kan skylla sig själv. Inte konstigt att iTunes säljer mer än CD. Vem vill köpa en CD för 190 spänn när två, tre låtar är bra resten skräp! |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/11/25 : 13:30:13
|
Ja allt är väl redan inspelat,,, bara att lägga på sången.
Tråkigt, undrar om det är samma innehål oavsett vinnaren,,, Kill och tjej röster ligger inte direkt lika. |
|
|
ztenlund
8776 Posts |
Posted - 2005/12/02 : 19:55:43
|
Finalen börjar om 5 min för den som är intresserad... |
|
|
Håkan64
Semester på egen begäran
4574 Posts |
Posted - 2005/12/02 : 21:17:18
|
Jisses!! När Sebastian sjöng vinnarlåten kändes den platt sen kom Agnes herrejäklar vilken version hon gör - kunde inte hålla tårarna borta!!! |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/12/02 : 22:04:22
|
Inte oväntat, när man har en version av samma låt i samma tonart,, Svårt att få den att passa 2 artister som sjunger så olika och dessutom har olika höjd på rösten.
Hoppas nästan att Agnes vinner. Sebastian har ju redan en karriär klar,,, En riktig RockRebell,,, SONY måste gnugga sina händer varma, och ringer väl och röstar på Agnes... |
|
|
Håkan64
Semester på egen begäran
4574 Posts |
Posted - 2005/12/02 : 22:11:18
|
En liten reflektion jag gjorde är att låten är snubblande lik "Hold me now" med Johnny Logan. Klart som låtskrivare är det hopplöst att göra hits utan att det liknar någon annan låt
Jag vill i alla fall att Agnes ska vinna, sen skiter jag i Sony och resten av skivbolagspatrasket - Heja Agnes
"e jag 41 år"?? |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/12/02 : 22:25:21
|
Så rackarns lik var den väl ändå inte,,, Fick inte nån tanke om den en enda gång,,, och jag tror 17 att jag kan sjunga hela den låter (Dock utan att det läter bra)
Tyckte låten var rätt medioker,,, Nu börjar det igen |
|
|
Håkan64
Semester på egen begäran
4574 Posts |
Posted - 2005/12/02 : 22:52:57
|
Japp Agnes vann och mina kommentarer är slut för denna gången |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/12/02 : 23:21:27
|
Synd att Agnes vann, hon har bra och soulig röst men den saknar dynamik och kraft tycker jag, särskilt jämfört med Sebbes. Sebbe gjorde fina versioner av bossens Born to run och Bowies Life on Mars. Vinnarlåten passade Agnes stil mycket bättre vilket var lite orättvist. Ballader är ju inte Sebbes grej riktigt. Men han får ju ett skivkontrakt han med, tror även att Sibel får det. Och kanske även Ola och möjligen Måns. |
|
|
|
Topic |
|