HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Måste högtalare hållas igång
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

LieS
Member

72 Posts

Posted - 2005/08/30 :  17:05:14  Show Profile Send LieS a Private Message
Hej,

har köpt ett par AE EVO 3or för 1,5 år sen, men har varit bortrest det senaste året. nästa år ska jag också iväg, så de står hemma i sina lådor. finns det något behov av att ta fram dem och skaka liv i dem, kan t.ex. gummit må dåligt av att stå för länge?

androxe
Member

89 Posts

Posted - 2005/08/31 :  04:59:21  Show Profile  Visit androxe's Homepage Send androxe a Private Message
klart att ju längre tid det gått desto stelare blir gummit o risken för att något ska spricka när du sedan spelar med dom ökar. Men några år på en så pass ny högtalare gissar jag inte är någon större fara med... men att ta det säkra före det osäkra är ju aldrig fel...
Ett tips är ju att spela väldigt försiktigt i början när de stått länge utan användning. Då ska det nog inte vara någon fara

Ingen hifi-tok, men har ett par grado sr80 iaf....
Go to Top of Page

C.Matsson
Member

62 Posts

Posted - 2005/08/31 :  11:21:04  Show Profile Send C.Matsson a Private Message
parafinolja? jag har hört att det gör susen på skumkanter.
finns på apoteket.

http://www.krs-one.com/
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2005/08/31 :  11:35:15  Show Profile Send MartinN a Private Message
Hej, jag skulle inte mixtra med kemikalier förrän
högtalarna är ordentligt gamla (10-15 år). Däremot
har jag märkt att redan efter någon månads tystnad
krävs det några timmars spelande förrän ljudkvaliteten
har återgått till det normala. Min teori är att kablar,
filter och elektronik behöver 'laddas upp' igen för att
nå bästa möjliga ljud.

Martin
Go to Top of Page

zorro
Member

201 Posts

Posted - 2005/08/31 :  20:06:03  Show Profile Send zorro a Private Message
"Min teori är att kablar,
filter och elektronik behöver 'laddas upp' igen för att
nå bästa möjliga ljud."



heja sverige!
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/08/31 :  20:42:16  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Då kan jag ju lägga till min åsikt under förväntning att den respekteras: det är inte en rimlig teori.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/08/31 :  20:46:48  Show Profile Send Haakan a Private Message
man kan alltid annars ställa en shaktisten på högtalaren så hindrar den elekroenergi att försvinna å högtalaren åldras inte!

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2005/09/01 :  17:06:27  Show Profile Send Tomas a Private Message
quote:
man kan alltid annars ställa en shaktisten på högtalaren så hindrar den elekroenergi att försvinna å högtalaren åldras inte!


Nu hängde jag inte riktigt med, kan du förklara detta närmre?! (Funkar det om jag tejpar en shakti på mig själv?)

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/09/01 :  18:00:31  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
JAX
Då kan jag ju lägga till min åsikt under förväntning att den respekteras: det är inte en rimlig teori.


Du kanske kan öka respekten om du talar om varför inte denna teori är rimlig.
Och kanske tala om hur din teori ser ut.

Helt klart är att om grejerna har stått oanvända ett tag så behöver dom spelas ett tag innan dom spelar med full ljudkvalitet igen.
Detta gäller alla delar i anläggningen.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/09/01 :  18:14:16  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
quote:
Du kanske kan öka respekten om du talar om varför inte denna teori är rimlig.
Och kanske tala om hur din teori ser ut.

Helt klart är att om grejerna har stått oanvända ett tag så behöver dom spelas ett tag innan dom spelar med full ljudkvalitet igen.
Detta gäller alla delar i anläggningen.

Då vädrar jag mina åsikter som ligger till grund för min ovan uttrycka åsikt.

Jag kan gå med på att högtalare som stått ospelade i flera år kan behöva någon timme för att vakna till liv igen.

Elektronik inklusive kablar förändras inte med undantag av elektrolytkondensatorer som efter en längre tids stillestånd behöver någon minut för att formateras igen samt omkopplare och potentiometrar som kan bli skrapiga men det hjälper inte med inspelning i det senare fallet, endast rengöring/utbyte.

Kontakter eller klämda ledningar kan oxidera så en rengöring kan komma på tal.

I övrigt är det status quo.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/09/01 :  18:28:41  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jax,
allt i en anläggning, kablar, förstärkare, signalkälla och högtalare påverkas om dom har varit oanvända ett tag. Detta är inte min teori. Detta är min praktiska åsikt och kan lätt verifieras här hos mig med kablarna då jag har tillgång till likadan väl använda ,helt nya oanvända och kablar som har hängt i förrådet ett tag.
Det är rätt stor skillnad mellan väl använda kablar och icke använda vid praktisk lyssning.
Att jag tar upp kablar i första hand är därför att jag tillverkar kablar, men även högtalare och apparater har ledningar i form av ledare, kretskort och andra komponenter som det flyter ström igenom och dom påverkas på samma sätt som kablar eller högtalare.
Till högtalaren kommer ju också att det är rörliga delar i dom.

Det snackas mycket om kabelinbränning och jag använder en sk. Cabel Burn In Device från Nordost när jag snabbt ska få igång kablarna.
Inbränning är fel uttryck då inget bestående händer med kabeln.
Den återgår efter att tag till samma som den var när den var nytillverkad.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/09/01 :  19:16:37  Show Profile Send Haakan a Private Message
jorma...mätbara saker eller hokus pokus?

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/09/01 :  19:24:28  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Var snälla och håll er till ämnet.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/09/01 :  19:55:41  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Haakan,
Jag är ingen Hokus Pokus eller Voodomänniska.
Jag tror att allt går att visa med mätningar bara man vet vad man ska mäta på och hur man ska tolka denna mätning och öronen är också fina mätinstrument.

Men det finns inte i denna världen någon människa eller något dataprogram som kan tolka alla mätningar som behövs för att visa allt och översätta detta till hur vi hör och upplever saker och ting. Cardas har försökt att ta fram ett dataprogram just för detta, men det lyckas alltså inte med tolkningen av mätvärdena till vår hörsel.

Om vi nu strikt ska hålla oss till ämnet Lies högtalare så tror jag knappast att gummikanter på moderna högtalare mår sämre av om dom inte används. Gummikanter idag är nog inte så mycket rågummi i som det var förr.
Om dom står mörkt så är det tvärtom bara bra för livslängden.
Men det behöver spelas på dom ett tag innan dom kommer igång och ju högupplöstare högtalare desto längre tid tar det precis som med allt annat inom hifi.
Det är bara att spela på,Lie med normal lyssningsvolym.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2005/09/01 :  21:44:21  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Och eventuell inbränning har inget att göra med den psykoakustiska anpassningen i lyssnarens hjärna?

Mörkt och svalt, kanske inte alltför torrt, så klarar de sig nog utmärkt.

Edit: Ändring av terminologi

...perspektiv...
.

Edited by - guldfisk on 2005/09/01 21:46:32
Go to Top of Page

ART
Member

145 Posts

Posted - 2005/09/01 :  22:29:36  Show Profile Send ART a Private Message
Jag håller med Jorma om att mörk förvaring (samt helst inte för varmt) borde vara mycket skonsamt för högtalarna, samt att lite inspelning för att mjukna säkert är av godo.
Kablar och dessas eventuella minnesegenskaper kan vi ju diskutera i nån annan tråd (eller låta bli), även om jag måste erkänna att det kliar i besservisserfingret just nu...
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/09/01 :  22:47:30  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
>>>> parafinolja? jag har hört att det gör susen på skumkanter.<<<<

Absolut inte på skumkanter, bara på "riktigt" gummi och bara om man märker att det torkar !!! Skum blir förstört.....
Har den varit oanvänt länge tar det ett par timmar innan allt stämmer igen som det skrevs längre upp i tråden!!

Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/09/01 :  23:01:14  Show Profile Send mayro a Private Message

parafinolja rekomenderar jag. Men använd med försiktighet. Man skall aplisera det måttfullt samt vänta mellan så det suger in ordentligt .. typ 24 timmar mellan. Och sådant uppmättes tydliga förbättringar av nån tidning förut om. Minns bara inte vilken det var.. Tror det va hifimusik. Men inte säker alls...

Själv använder jag ALLTID detta på gummikanterna såsom ren fortlöpande service av högtalarna.

Detta skall snart göras på mina mirage här.. Någon som bor häråt som vill göra en mätning före o efter om det går att mäta skillnader? Så ställer jag upp med högisar ...sänd PM vid intresse..

Lite on topic.. O snudd lite ot......

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/09/01 :  23:18:48  Show Profile Send Haakan a Private Message
mayro det är helt omöjligt att säga att det alltid blir mätmässigt bättre på alla element genom att "olja" in dom...

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/09/01 :  23:21:07  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Parafinolja. Du sa ju flytande Parafin från apoteket. Sånt man egentligen ska ge till djur!

Retro låter fint.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/09/01 :  23:42:08  Show Profile Send mayro a Private Message
parafin ifrån apoteket är rätt .. ren fin dylig ja. som INTE härsknar osv..

Jag sa inte ALLTID.. Eller sa jag det.. Sa jag inte dom mätt detta bara..

ordet alltid var att JAG alltid håller mina gummin mjuka o fina.. Tur lena ligger...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

LieS
Member

72 Posts

Posted - 2005/09/03 :  21:12:07  Show Profile Send LieS a Private Message
Tack för alla svar (och allt roligt gnabb oxå =). Jag känner mig lugn och behåller högtalarna i garderoben ett år till.

mvh.
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2005/09/04 :  18:03:43  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
quote:
Detta är inte min teori. Detta är min praktiska åsikt och kan lätt verifieras här hos mig med kablarna då jag har tillgång till likadan väl använda ,helt nya oanvända och kablar som har hängt i förrådet ett tag.
Det är rätt stor skillnad mellan väl använda kablar och icke använda vid praktisk lyssning.



Är detta "hårda fakta" eller endast din praktiska åsikt? Jag blev inte säkert på vilket nämligen.

Om det nu är tydlig skillnad mellan använda och icke använda kablar vid praktisk lyssning borde det väl gå att påvisa statistiskt i blindtest, med hjälp av mätningar etc.
Men allt sådant lyser med sin frånvaro på din hemsida Jorma, jag undrar varför?

Edited by - hifirocker on 2005/09/04 18:04:28
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/09/05 :  00:41:02  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Mina högtalare är 33 (snart 34) år gamla. De låter helt OK.

Det är bara skumkanter som sabbas av ålderns höst, och elektrolyt-kondingar då.. som någon nämde. Har Polyester i mina B&W DM-4:or.

Att högtalare, förstärkare & kablar måste "skakas i liv" ser jag bara som ren nonsens, som det mesta inom HiFi.

Nån timme räcker nog med måtta om högtalarna har stått tysta i nått år.


Vore trevligt om någon kunde bevisa motsatsen (ej praktiskt/subjektivt då såklart..)

Edited by - m_persson79 on 2005/09/05 00:41:27
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000