HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Förstärkare till Klipschorn
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2005/08/13 :  05:06:45  Show Profile Send NewMount a Private Message
Har just investerat i ett par Klipschorn från 1992 och funderar på ny stärkare. Jag har inte ens packat upp dem ännu, men jag misstänker att min kära Adcom GFA-585 (2X250W i 8 ohm) är lite i överkant och brusar lite för mycket. Med en känslighet på 104db kan man vara säker på att brus etc. hörs väl.

Rörförstärkare är populära till hornhögtalare, men jag betackar mig från sådana rekommendationer. Jag orkar inte byta rör hela tiden och dessutom gillar jag basen i solid state.

Jag hade ett par hembyggda horn en gång och de drevs med en Accuphase E-203 med mycket goda resultat. E-203:an brusade dock en hel del och har fått fel på ena kanalen...

Jag har ett Linn Kolektor försteg jag hade tänkt använda. Vad kan man tänka sig som slutsteg?

Kraven är:
1. Lågt brus (hornen sägs vara mycket avslöjande).
2. Låg distortion vid lågt effektuttag (oftast envänds bara en eller ett par watt).
3. Mjuk diskant.

Är det någon som provat Linn LK140 med horn? Jag har ju redan ett försteg från Linn... Hur är den vid lågt effektuttag?

Det är mycket snack om digitala förstärkare, de lär vara dödstysta "på tomgång" och låta mycket bra till låg kostnad. Några tips?

Gärna en Ferrari, men först en bra stereo

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2005/08/13 :  09:35:52  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Ja, jag har horn med ännu högre verkningsgrad, runt 113dB och transistorförstärkare i övere registren är inte så kul. Har ett antal olika modeller av ICE och dom fungerar perfekt i basen. I diskanten blir dom avrättade av en rörförstärkare Audion Silver Night 300B. Varför skall du byta rör hela tiden? Är det inte bättre att du lyssnar på musik än på olika förstärkares svagheter? Dina Klipsch går väl att köra aktivt så du kan ha en transistor i basen och en rörförstärkare på toppen. Om man måste välja det ena så går transistor fetbort för mig och jag har jämfört massor med kombinationer. Rören håller väl kanske 4000 timmar, så så ofta kommer jag nog inte byta.
Inte det svar du ville höra men ändå bättre än att köra switchade förstärkare hela vägen.
Och ja brus är ett problem, så låna apparater. Det är inte ens säkert att försteget brusar tillräckligt lite.
Lycka till
Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Big Pete
Member

224 Posts

Posted - 2005/08/13 :  10:07:28  Show Profile Send Big Pete a Private Message
Ber att få sälla mej till föregående talare. Kör själv med Silver Night 300b i mellan och topp och ett modifierat Sony TA-N 55ES till basen med begränsningarna lagda i respektive slutsteg. Allt fördelas via ett Audiolive rörbuffersteg. Låter i mina öron mycket bra ur ett par Lowther PM2a horn. Det finns säkert andra lyckade kombinationer av rör och transistorsteg, men denna är väl klassisk numera. Har provat med REL-sub i kombination med horn och single end, men med brum som jag inte lyckades att bli av med. Lycka till!

PSET-High Smile Value Per Watt!
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/08/13 :  13:11:32  Show Profile Send Blue a Private Message
Jag har själv aldrig ägt några hornhögtalare, men till ett par Klipschorn skulle jag definitivt satsa på rör. Dom är ju verkligen inte menade att köra på tranisistorer. Om du hittar en bra rörstärkare tror jag absolut inte att basen ska bli något problem. Att rörstärkare är "lösa i basen" är nog lite ev en gammal myt skulle jag tro, särskilt ihop med högtalare av den här sorten.

Jag minns en recension av Living Voice Air Partner, ett ganska så saftigt engelskt hornsystem, som jag läste (gissningsvis ganska jämförbart med Klipschhorns?). Dom testade med olika transistorstärkare i hi-endklass, både effektmonster och lite blygsammare varianter, men inget funkade riktigt bra förrän dom bytte till små kvalitetsrörstärkare på typ 10-talet watt... Kan kanske vara värt att ha i åtanke...

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2005/08/13 :  13:18:42  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Ja, basen skall inte vara ett generellt problem med rörsteg. Däremot finns det massor med rörförstärkare som låter segt och med dålig dynamik men mjukt för dom som gillar det. Sen finns det ju massor med transistorsteg som låter som om man krossar glas i diskanten.
Men med dynamiska horn så prova ett rörsteg i basen också. Men ge akt på rumsresonanser som kan klinga så länge att basen låter seg.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/08/13 :  13:18:44  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Att rörstärkare är "lösa i basen" är nog lite ev en gammal myt skulle jag tro, särskilt ihop med högtalare av den här sorten.
Beror ju helt på vilka högtalare man kopplar dem till...

Nog kan rörförstärkare med oftast hög utgångsimpedans göra basen lös i ett par högtalare som är gjorda för försärkare med låg sådan, det är ju inget konstigt. Är högtalarna däremot gjorda för att vara mer okänsliga för utgångsimpedansen från förstärkaren så gör det ju inte lika stor skillnad.
Go to Top of Page

Big Pete
Member

224 Posts

Posted - 2005/08/13 :  16:38:12  Show Profile Send Big Pete a Private Message
Det verkar som om det finns en rent fysisk begränsning för rör, i vart fall i mina 300b, att nå ner mot 16Hz i ett orgelstycke. Därav orsaken att jag överlåter detta svåra jobb åt transistorer.

PSET-High Smile Value Per Watt!
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/08/13 :  17:11:16  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Testa Sonic Impact T-amp, sköter mycket väldigt bra och är absolut knäpptyst om man kör det på batterier. Kostar inte mycket att testa heller!

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2005/08/16 :  01:12:21  Show Profile Send NewMount a Private Message
Tack för alla tips. Det är tydligt att det finns en del rör-fans här med "horn i pannan". Kombinationen "digital förstärkare" för basen och rör för resten låter ju fin, men samtidigt komplicerad och med risk för olika tolkningar av signalen beroende på frekvensområde. Det känns på något sätt renare med EN stärkare.

Dessa "digitala" (switchade) förstärkare låter verkligen spännande tack vare avsaknaden av brus och den låga prisnivån. Jag läste på Klipsch-forumet om Sonic Impact och de var mäkta imponerade. Ett litet 3-kanalsslutsteg från Teac, A-L700P (3X30W i 6 ohm), använder samma chip från Tripath och sägs också låta fantastiskt. A-L700P kostar endast SEK4000. Kanske är värt ett försök?

Flera på Klipschforumet talar sig varma om Carver Pro switchade steg som ZR500. Dessa använder också Tripath-chip och låter enligt uppgift mycket rent och samtidigt mjukt som rör. Är det någon som känner till dem?

Jag kommer att börja med mitt monstruösa men mycket välljudnade ADCOM GFA-585, sedan får vi se vart det bär hän. Jag har en känsla av att mina Klipschorn kommer att hänga med mig ganska länge. Jag har verkligen saknat realismen och engagemanget man får från horn.

Gärna en Ferrari, men först en bra stereo
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2005/08/16 :  07:32:03  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Lycka till med projektet.
Med elektroniska delningfilter är det inga problem med att blanda olika steg. Och switchade steg saknar inte brus om man kopplar in dom på horn. Jag har testat med alla modeller av ICE, därför kör jag rör på hornen.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

jannegärd
Member

78 Posts

Posted - 2005/08/18 :  21:57:37  Show Profile Send jannegärd a Private Message
hej angående förstärkare
till klipschorn
har ett par sedan 1991 och kör med en pioneer a-09
tycker det låter kanon
du kolla klipsch hemsida
klipschforum
där kan du få många tips
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/08/18 :  22:21:28  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
http://www.susan-parker.co.uk/zeus.htm
Lite OT här i hifi delen av forumet men vill du ha låg bruströskel och rörens liv och lyster utan att ha glödström och nackdelarna så är Susan Parkers förstärkare Zeus ett bra alternativ. Tyvärr väldans mycket DIY men det mesta går att beställa från henne har jag för mig.

Lite highlights:
* Zero feedback.
* Balanced and isolated input and outputs.
* Output configurable to drive any impedance load, from electrostatics to sub-ohm parallel linear array loudspeakers
* Good EMI/RFI performance.
* Low voltage operation ( sub 60 volts ), no potentially lethal HT.
* Only two power semiconductors required.
* Minimum components, little opportunity for noise generation : (160 dB signal to noise ratio).
* No capacitors in the audio signal path.
* "Direct" signal connection from input to output.

Speciellt :"(160 dB signal to noise ratio)." är väl intressant här.

Det finns även en LÅNG tråd på DIYforum att läsa med massor av matnyttigt.
Ursäkta mitt hemska inhopp från den galna DIY världen men det är en intressant förstärkare för alla som kör med horn men är trötta på brus.



PS Grattis till horninnehav! Mycket bra köp enligt Översteprästen i HORNETS HELIGA!!!

Edited by - Circlomanen on 2005/08/18 22:23:17
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/08/18 :  23:38:54  Show Profile Send svejk a Private Message
Har hört dom med Sentec monoblock, lät mycket braaa. Men får nog sälla mig till rör rekomdentaioner. Ett MacIntoch rörsteg 775? det där klassika vore välan fränt.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/08/20 :  15:45:39  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har också "problem" med brus i mina horn. Jag gjorde ett litet experiment och stängde av först försteget och sedan det analoga elektroniska filtret. Bruset försvann när jag hade stängt av filtret och jag drog den slutsatsen att bruset genererades i filtret. Jag har experimenterat med ett digitalt filter och vanliga diskantelement. Där har jag kunnat konstatera att det inte tillkommer något brus från filtret. Jag tror att om man använder transistorslutsteg av godklass med en brusnivå på -110dB eller lägre och sedan ett digitalt delningsfilter bör problemet försvinna. Min erfarenhet säger att det knappast finns några rörslutsteg med så låg brusnivå som -110dB.
Go to Top of Page

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2005/09/04 :  23:56:08  Show Profile Send NewMount a Private Message
Jag har nu avnjutit mina Klipschorn med mina befintliga förstärkare Linn Kolektor + ADCOM GFA-585 och kan konstatera att de (hornen) låter sagolikt bra. Den livekänsla man får med horn är oslagbar. Diskanten är inte alls störande som jag kanske väntat mig med transistorslutsteg. ADCOM GFA-585 är i och för sig lite åt det mjuka och varma hållet. Det klassiska problemet med horn har dock infunnit sig: BRUS! Om endast slutsteget (GFA-585) är igång, hörs ett tydligt brus i diskanthornen (hördes aldrig något med mina gamla Kappa 90). När man dessutom sätter på försteget, tillkommer ett något lägre bakgrundsbrus som hörs mest i mellanregisterhornet.

Om det inte vore för bruset, skulle jag vara nöjd med förstärkeriet som det är. Förstegsbruset är inte så högt, så det skulle jag nog kunna leva med, men de diskantbruset från slutsteget är lite irriterande. Jag tror jag skall prova med något annat transistorslutsteg (trots alla era rörande rörrekommendationer).

Jag skulle inte ha något emot ett anant försteg eller en integrerad förstärkare, men Kolektorn har så otroligt bra funktioner att jag ogärna skiljs från den... Kräver hornen det, lär det dock bli nödvändigt...

Som sagt har jag drivit horn förr i världen med Accuphase E-203 och den brusade också en hel del, vilket borde betyda att även "HiEnd"-förstärkare brusar en del.

Ett par frågor för de som orkar bry sig:
-Känner någon till om Linn Kolektor anses vara ett "brusigt" försteg?
-Räcker det med hög SNR (Signal to Noise Ratio) för att förstärkaren skall brusa lite? I så fall borde det räcka med att titta på specifikationen.
-Vissa steg har inställbar GAIN och högre SNR för lägre GAIN. Exempelvis Accuphase har denna funktion på vissa slutsteg. Det vore väl intressant för horn?
-Det talas ju en del om "transformer hum". Ingår den problematiken i SNR? Kan det påverkas av fastighetens elsystem eller liknande?

Jag tror att jag helt enkelt måste prova mig fram...

Gärna en Ferrari, men först en bra stereo
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000