HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Från stativare till golvare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Softman
Member

131 Posts

Posted - 2005/08/26 :  11:40:54  Show Profile Send Softman a Private Message
Jag har hoppat upp ifrån 22m2 till 35m2 i mitt vardagsrum och nu räcker inte riktigt mina underbara Dynaudio Contour 1.3mkII till längre...
Jag har försökt att komplettera med en någorlunda högkvalitativ sub men har inte riktigt fått det hela att harmonera.

Jag älskar den silkeslena och detaljrika diskanten samt dynamiken i mina 1.3mkII:or och undrar nu utifrån detta vilken golvare jag skall satsa på.

Hjälp mig att rangordna följande högtalare utifrån detta...

- Mjuk / silkeslen diskant
- Dynamiska / stort soundstage / 3D-känsla
- Mäktig men ej bumlig bas

Jag kör med ett NAD T752 surr rec., NAD C272 slutsteg, Pioneer 737 DVD samt Supra kablage.

Vilken är bästa valet, vilken har jag glömt i prisklassen 0-15000kr, nytt eller begagnat.

- Dynaudio Audience 82
- Dynaudio Audience 72 / 72SE
- Dynaudio Contour 1.8 mkII
- Dali Evidence 470 / 470SE
- Dali Evidence 870 / 870SE
- B&W DM604 S3
- Canton RC-L
- Monitor Audio RS8

/J

De som tror sig kunna allt lär sig heller inte så mycket...

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/08/26 :  11:55:17  Show Profile Send Blue a Private Message
Om du diggade dina Contour-stativare så mycket så känns det väl rätt logiskt med Contour-golvare?

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2005/08/26 :  12:00:42  Show Profile Send KennethS a Private Message
Tycker faktiskt även att du ska titta in Audiovectors högtalare. Kan ju hitta Super/Signature M3 för vettiga pengar idag, alt. ett par nya Mi3 Standard som är en bättre högtalare än gamla M3 Super. Tycker även dessa är ett klart snäpp över vanliga Dali Evidence 470/870. Men dom är inte riktigt lika varma i klangen. Men ingen kan ju direkt anklaga Canton för att vara varma i klangen heller. Gick Audiovector en chans iaf!

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Softman
Member

131 Posts

Posted - 2005/08/26 :  12:18:05  Show Profile Send Softman a Private Message
Jo, Audiovector Mi3 har jag hört mycket gott om, dock har jag ej haft möjlighet att provlyssna. (men dom går väl lite åt det ljusa/analytiska hållet?)

Är det någon som har åsikter om Dali Evidence 870?
Är det någon av dom uppräknade jag bör ta bort ifrån listan?

/J

De som tror sig kunna allt lär sig heller inte så mycket...
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/08/26 :  12:19:52  Show Profile Send matte76 a Private Message
En på Prisjakts forum har jämfört Mi3 med Monitor Audio RS8 och funnit att han tycker MA är bättre http://www.prisjakt.nu/forum/index.php?showtopic=98915&st=240

Ut och lyssna dessa med flera alternativ och jämför! Låna helst hem om det går också.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/08/26 12:21:08
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2005/08/26 :  12:26:31  Show Profile Send svanbo a Private Message
KennethS: Lever audiovector verkligen upp till uttrycket "mäktig bas" som Softman efterlyser? Det lilla jag har hört av audiovector så tyckte nog inte jag det i alla fall...
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/08/26 :  12:30:17  Show Profile Send matte76 a Private Message
Nej, Monitor Audio (RS8 i detta fallet) har definitivt fylligare bas än Audiovector (Mi3), även om kvaliteten på Audiovectors bas ofta är mycket bra. Men det är ju en annan sak. Tror också Dynaudio har fylligare bas.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2005/08/26 :  12:53:42  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Skaffa större högtalare!

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/08/26 :  12:54:40  Show Profile Send matte76 a Private Message
Knoppen: Det är ju det han ska (stativare ska bytas mot golvare!)

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2005/08/26 :  12:59:24  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Ja, ännu större alltså. B&W 604 är ju pluttig, liksom de flesta av de andra föreslagna!

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/08/26 :  12:59:55  Show Profile Send FBK a Private Message
Eftersom du gillar Dynaudio soundet, så är Dynaudio Audience 72/ 72SE och Dynaudio Contour 1.8 mkII bästa alternativen på din lista, men även Dali kan vara något. Övriga har "annorlunda" ljudkaraktärer mot dessa två märken dvs Dali och Dynaudio som inte ligger "så" långt ifrån varandra.
Monitor Audio bör du nog lyssna på, då de visst ska vara "riktigt" bra för pengarna enligt det lilla som jag läst.
Förövrigt så har Audiovector har en helt annan ljudkaraktär, som jag tror passar dig sämre, men det är aldrig fel att lyssna i alla fall

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/08/26 :  13:05:33  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Ja, ännu större alltså. B&W 604 är ju pluttig, liksom de flesta av de andra föreslagna


Knoppen: För den vanlige hifiintresserade är de föreslagna knappast "pluttiga", utan normalstora. En högtalare som är enormt stor blir fult och otympligt i ett vardagsrum där andra möbler ska in...ingen hög WAF direkt...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Softman
Member

131 Posts

Posted - 2005/08/26 :  13:45:39  Show Profile Send Softman a Private Message
Nu är det inte direkt en PA-anläggning med high end ambitioner jag är ute efter...
Om så vore fallet hade jag sannolikt behövt råna en bank först...

Nej..., det jag söker är något som tonalt är snarlik mina DC 1.3mkII:or men med bättre förmåga att fylla rummet med någorlunda högkvalitativ bas.

/J



De som tror sig kunna allt lär sig heller inte så mycket...
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2005/08/26 :  13:49:17  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Har själv Contour 3.0 som jag kör i ett rum på ca: 25m2 och 3.20 i takhöjd och det, eller ett par 1.8MKII borde kunna vara en passande högtalare, du gillar ju det du har nu.
Contour 3.0 får du nog räkna med kostar ca: 18-20k beg, om du kan hitta ett par. du behöver dock en relativt strömstark förstärkare.
Känslighet 86 dB, 4 Ohm. Dom bör också stå en bit ut från väggen, jag har mina 1m från bakvägg.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif

Edited by - Leif Eriksson on 2005/08/26 13:52:30
Go to Top of Page

vincent
Member

235 Posts

Posted - 2005/08/26 :  14:21:15  Show Profile Send vincent a Private Message
Satsa på PMC gb1, bytte från stativare till dessa. Helt underbar högtalare till hyfsade pengar.runt 15000kr.
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2005/08/26 :  14:28:40  Show Profile Send KennethS a Private Message
Jo, Audiovector Mi3 har jag hört mycket gott om, dock har jag ej haft möjlighet att provlyssna. (men dom går väl lite åt det ljusa/analytiska hållet?)

Är det någon som har åsikter om Dali Evidence 870?
Är det någon av dom uppräknade jag bör ta bort ifrån listan?

/J

Parat med rätt förstärkare/CD-spelare och ett vettigt rum så är det inga problem. Jag trodde samma sak och tyckte atat Audiovector var tunna och analytiska, var till och med på väg att göra det fatala misstaget att göra mej av med dom!Tills jag upplevde mina högtalare i ett riktigt rum hos lefflershifi med mina egna grejor. Vilket ljud! Bra att jag fick det rycket att lyssna i ett bra rum då mitt eget är väldigt, väldigt dåligt med enkelgipsskivor utan dämpning som innerväggar och 2.75m i takhöjd.. Min far har samma högtlare som du och jag tycker mina Mi3 är ett lyft mot dom. Men det är ju som sagt smaksak. Men du har inte berättat vad du har för signalkälla/förstärkare.

KennethS: Lever audiovector verkligen upp till uttrycket "mäktig bas" som Softman efterlyser? Det lilla jag har hört av audiovector så tyckte nog inte jag det i alla fall...

Som jag sa, parat med rätt förstärkare. Kopplade på kul in Mi3 Super till min Nad S300 och maken till tryck har jag knappt hört. Var nästan så rutorna i Lefflers demorum knakade. Konstigt nog var det inte alls lika kul med Avantgarde, så jag korar faktiskt Mi3 Super som den roligaste högtalaren i deras Mi3 serie. Men visst, finns alltid högtalare med mer bas. Men jag föredrar kvalitét före kvantitet personligen. Problemet är att många får lyssna på Audiovector parat med Arcam, vilket in min egen smak blir alldeles för tunt både här och där. S300:an däremot är en helt annan historia.

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/08/26 :  14:35:43  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Jag vill också rekomendera Dynaudio Contour. Kika likte på den nya contour-golvaren 3.6(?) som brukar gå att hitta begagnad med jämna mellanrum för strax över 20000. Contour 1.8mk2 låter väldigt trevligt tycker jag och den har en hel del bas och är helt klart mjuk och skön i karaktären.

Ytterligare något som du bör lyssna på är B&W 800-modellerna (803-804), de finns också som begagnat med jämna mellanrum.

Audiovektor, bäst att du lyssnar själv, min åsikt är att ovanstående förslag ger mer.


Håller helt med dig om att det är svårt att få till bra bas med sub och det är motiverat att lägga de extra pengarna på en golvare som är bättre.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1783 Posts

Posted - 2005/08/26 :  17:52:31  Show Profile Send Amatören a Private Message
Softman,
det verkar som om du beskriver EALS-3!

(Du har mail)

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000