HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 På jakt efter tuner med DAB & FM
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

AA
Member

131 Posts

Posted - 2005/08/24 :  13:38:31  Show Profile Send AA a Private Message
Hej,

Jag är på jakt efter en radio med både DAB och FM och som skall ha digital ut för båda banden.
Jag har hittat THULE Spirit TU150 som Hifiklubben säljer med dom skall ha 6000:- för den och det är precis på gränsen till vad det får kosta.
Jag har letat efter andra märke som har denna funktion men inte hittat någon annan tuner än denna.

Nån som vet någon som kan skicka ut både DAB & FM till digital ut?
Kanske nån som vet var man kan köpa Thule lite billigare än på Hifiklubben? Tyskland?

Ha de´

/AA

Genväg till välljud? - Köp en Ducati!

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2005/08/24 :  13:46:07  Show Profile Send MartinN a Private Message
Bara en reflektion - FM är analog och att digitalisera
den (köra A/D) borde inte göra signalen bättre om man
inte har en väldigt bra D/A med bättre utgång än på
tunern. DAB däremot är säkert bra att omvandla i separat
D/A.

Martin
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2005/08/24 :  13:46:33  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Sony har en DAB/FM-radio ur ES-serien som kanske är intressant? Annars finns ju Cambridge.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/08/24 :  14:01:43  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message

3000kr. Fast varför är det dubbla utgångar, en för FM och en för DAB? Verkar korkat...Borde varit endast en tycker jag. Sen känner vi igen "cdpratet" från mitten på 80-talet:
quote:
De största fördelarna med DAB är att bruset försvinner fullständigt.
Men visst är bruset väldigt lågt!

Tyvärr läser jag samtidigt detta:
quote:
AB-nätets täckning i Sverige 2005
Sveriges Radio har genom riksdagsbeslut fått särskilda medel för att sända i DAB-nätet. Riksdagen beslutade att SR skulle minska kostnaderna för digitala utsändningar under det att digitalradions framtid utreds. Därför kan digitalradion/DAB endast avlyssnas i Stockholm, Göteborg, Malmö och Luleå, ca 35 procent av landets befolkning, jämfört med tidigare 85 procent av befolkningen.



Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/08/24 :  14:23:34  Show Profile Send gcs a Private Message
Det finns ingen DAB/FM tuner som man kan få ut en digital signal när man lyssnar på FM. Tyvärr vill jag säga eftersom jag själv gärna vill ha en sådan som man får ut både analogt och digtal samtidigt.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/08/24 :  14:28:54  Show Profile Send gcs a Private Message
varför är det dubbla utgångar, en för FM och en för DAB? Verkar korkat

Inte alls för man kanske vill spela in ett program på en rulle eller kassett och då måste man ju ha en analog signal....eller. Det kanske inte händer dig men mej händer det rätt så ofta.
Go to Top of Page

AA
Member

131 Posts

Posted - 2005/08/24 :  14:40:15  Show Profile Send AA a Private Message
Thules TU150 har A/D och matar ut FM på digitalutgången.

Anledningen till att jag vill ha både DAB & FM ut på digitala utgången är att jag har en S1:a och den har digitala ingångar. Jag kör S1:an direkt till slutsteget så jag saknar försteg att ansluta en tuner till. Jag skulle kunna köpa det analoga instickskortet men det kostar lite väl mycket om jag skall ha både det och en tuner.

Länk till Thules tuner:
http://www.hifiklubben.com/se/produkter/stereo/dabradio/detail/THULE_Spirit_TU150_Radio.htm?id=5415

I infon om Cambriden så står det inget om att den klarar att mata ut FM som digital signal. Nån som vet om den kan det?

Jag tänkte inte ägna mej åt någon form av high-end lyssning på radio utan vill bara på enklast möjliga sätt koppla in en radio till nuvarande anläggning.

Ha de´

/AA

Genväg till välljud? - Köp en Ducati!

Edited by - AA on 2005/08/24 14:42:08
Go to Top of Page

konraqu
Member

211 Posts

Posted - 2005/08/24 :  15:19:23  Show Profile  Visit konraqu's Homepage Send konraqu a Private Message
Enligt manualen till Cambridge 640T så ska digitalutgången inte fungera för FM, men enligt uppgift så fungerar den!
quote:
Angående 640T: Jag har nu upptäckt den för mig största finessen med denna tuner, nämligen att man kan lyssna på FM-bandet och ändå plocka ut signalen digitalt! Jag trodde faktiskt inte att den hade en AD-omvandlare innan jag köpte den och blev väldigt överraskad över hur bra P3 nu låter, digitalt via DA9.
http://faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=3463&highlight=dab

Själv så är min äldre Cambridge DAB (utan FM) inte inkopplad då det inte finns några vettiga kanaler att lyssna på DAB...
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/08/24 :  17:48:42  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
"Inte alls för man kanske vill spela in ett program på en rulle eller kassett och då måste man ju ha en analog signal....eller. Det kanske inte händer dig men mej händer det rätt så ofta."
Då borde det finnas en till som alternativ men att ett par går att köra bådeoch med.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

AA
Member

131 Posts

Posted - 2005/08/24 :  18:48:35  Show Profile Send AA a Private Message
Jag var inne på Hifiklubben och skulle kolla på Cambridge 640T idag men dom hade den inte uppsatt. Jag drar dit i morrn efter jobb och kollar om det funkar med FM ut på digitalen. Klarar den det så blir det köp!

Ha de´

/AA

Genväg till välljud? - Köp en Ducati!
Go to Top of Page

mabron
Member

572 Posts

Posted - 2005/08/24 :  22:01:08  Show Profile Send mabron a Private Message
Vet inte om denna kan vara något, har själv funderat på den pga formatet.

http://www.ljudmakarn.se/default.asp?getpage=/view.asp%3Fart%5Fid%3D71%26menu%3D1

Frågan är hur det blir mee DAB i framtiden( har inte det nu)?
Go to Top of Page

konraqu
Member

211 Posts

Posted - 2005/08/24 :  22:14:49  Show Profile  Visit konraqu's Homepage Send konraqu a Private Message
Mitt tips är att strunta i DAB, det finns ingenting att lyssna på idag!

Du kan inte ens lyssna på några av de vanliga kanalerna i DAB, inte nyheter inte väder, de vill inte ha lyssnare!

Läs mer här: http://www.sr.se/cgi-bin/mall/artikel.asp?ProgramID=2205&artikel=555847

Edited by - konraqu on 2005/08/24 22:15:34
Go to Top of Page

AA
Member

131 Posts

Posted - 2005/08/25 :  08:08:05  Show Profile Send AA a Private Message
I mitt fall så är det inte DAB-kanalerna jag är ute efter utan FM-bandet.

/AA

Genväg till välljud? - Köp en Ducati!
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/08/25 :  09:13:43  Show Profile Send gcs a Private Message
Mitt tips är att strunta i DAB, det finns ingenting att lyssna på idag!

Nä det är just det att det inte finns något att lyssna på. Men om man nu ändå ska byta tuner så är det kanske bra att köpa en med både DAB och FM. Att få ut signalen digitalt från en FM sändning betyder ju inte heller att ljudet nödvändigtvis blir bättre än om man tar ut signalen analogt men det är tusan så bekvämt att ha båda möjligheterna.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2005/08/25 :  09:36:41  Show Profile Send Zombie a Private Message
finns en Sony hybrid på hifimag

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

AA
Member

131 Posts

Posted - 2005/08/25 :  23:15:34  Show Profile Send AA a Private Message
Var på Hifiklubben idag och provkopplade en Cambridge via optisk för att se om FM-bandet funkade och det gjorde det! Tyvärr så var det så dålig täckning i butiken så det gick inte att få nån riktig värdemätare på hur bra den lät.
Jag köpte den och körde hem.
Kopplar in den via optisk in i S1:ans digitala försteg och ljud kommer. Tyvärr kommer oxå ungefär var 10:e sekund en knäppning i bägge högtalarna på alla kanaler, både FM och DAB.
Jag skall se om jag hittar en gammal coaxkabel i morrn på jobb för att testa den men blir det inte bättre så lämnar jag tillbaks skrotet.

Ha de´

/AA

Genväg till välljud? - Köp en Ducati!
Go to Top of Page

AA
Member

131 Posts

Posted - 2005/08/26 :  00:17:20  Show Profile Send AA a Private Message
Efter att ha gjort en 75ohms med RCA i ändarna så blev det mycket bättre ljud. Inga knäppningar utan kanonljud på både FM och DAB. Lyssnade lite på en kanal på DAB:en som spelade klassisk musik och det lät helt klart över förväntan!

Vi får hoppas att det låter lika bra i morrn när jag testar så det inte är dom 3 ölen jag drack när jag mekade med kabeln som gjorde att det lät bra.

Ha de´

/AA

Genväg till välljud? - Köp en Ducati!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000