HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Varför är superbilar så långsamna?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/08/22 :  20:56:31  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag satt och tittade på den eminenta kanalen Discovery i går kväll. Temat var dyra bilar och superbilar och den del rätt snabba modeller susade förbi: Mclaren F1, Ferrari Enzo m.fl.

Jag noterade dock att de alla verkar ha toppfarter runt 380-390 km/h.
Jag kollade upp svenska Königsegg och de toppar också på 390 km/h

Så min fråga till er som kan mer om bilar än mig:
Varför finns det ingen bil som går snabbare än 400 km/h?

Visst, 390 km/h är väl rätt ok men det borde väl ligga en hel del prestige i att bli den första tillverkaren med en gatubil som klarar över 400 km/h?
Gissningsvis skulle man kunna sätta en rätt hygglig prislapp på ett sådant fordon, även om det inte var lika bra i övrigt som ex. Enzon.

Alltså, finns det någon teknisk anledning till varför de inte kan få upp hastiheten10-20 km/h till?
Motor? Vikt? Lagar och regler?


Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/08/22 :  21:22:42  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Det finns väl vissa avgaskrav som skall efterlevas...
Gissar på att det går åt ganska mycket extra kraft för den sista delen... (upp till 400, men vi kommer dit)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2005/08/22 :  21:26:56  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Med mera downforce och lite mer effekt så går det.
Bilarna ligger så nära att gå till väders nu så dom extra kilometrarna som du eftersöker kräver en hel del för att tygla bilen och hålla den kvar på backen.
Du kanske såg Mercedes på Lemans för några år sen då dom slog runt?
Men där på 24-timmars har du några bilar som klarar 400km/h på bana, knappast gatbilar men fort går dom
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/08/22 :  21:35:36  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Jag såg en intervju med skaparen till Königsegg och han sa att för att öka hastigheten 10 km/t i dom hastigheterna så krävs ca 100hk till i motorn.Då förstår man att det är besvärligt.

Edited by - Llönnblom on 2005/08/22 21:36:46
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2005/08/22 :  21:38:23  Show Profile Send Terminator a Private Message
Bugatti Veyron har enligt uppgift klarat 400 km/h på Nardo nere i Italien och ska vara mer produktionsklar än den någonsin varit tidigare.

Men så har den 1001 hk och stereo från Burmester. Dock har bilen i fråga varit på G väääldigt länge och det teknikerna slagits med har inte varit att välja kablage till högtalarna utan just högfartsegenskaperna.

Det finns dock en tysk (förvånad? ) tuningfirma, www.9ff.de, som specialiserat sig på Porsche 911 vars målsättning är att nå just 400 km/h. De gjorde ett försök på Nardo för ett tag sedan tillsammans med Auto Motor & Sport men vågade inte längre än till 355 km/h och då var de tydligen ganska nära döden.
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2005/08/22 :  21:52:41  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
Men så har den 1001 hk och stereo från Burmester. Dock har bilen i fråga varit på G väääldigt länge och det teknikerna slagits med har inte varit att välja kablage till högtalarna utan just högfartsegenskaperna


Den klarade inte 400-vallen med "bara" 1001hk så det är numera (enl. min insiderkälla ) något mer. Högfartsegenskaperna har inte varit lika krångligt som att få bort all värme som alstras från jättemotorn, vilket har resulterat i ett antal havererade motorer.

När de testade bilen i början kapade de sönder en Diablo (tror jag det var) kaross för att använda som mockup

Men den är som du säger mer klar än nånsin.

// Jonas


Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2005/08/22 :  22:19:16  Show Profile Send Terminator a Private Message
Jag förstår faktiskt inte varför de måste ha en så sjuhelsickes stor motor (W16, 16,4l), fyra turbo osv för att kräma ur över 1000 hk och >1250 Nm.

Är det något mer än marknadsföringsskäl och att det borde vara lättare att få ur en sådan best rejält med effekt och vrid. 16,4 liter är ändå ca 10 liter mer än konkurrenterna...
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/08/22 :  22:49:23  Show Profile
Finns väl några såna feta amerikanare? Med V16 och över 1000 hästar, men det gäller väl att hålla nere vikten också.

Som den här cadillacen tex, har 1000 hästar nånting.


admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/08/23 :  02:18:29  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Bugattin ska späras till 330km/h ungefär när den kommer ut. Anledningen är att det finns inga däck för gatubruk som klarar såna hastigheter idag.
Allt enligt vad jag sett eller hört för ett tag sen. Jag tror det var på Top Gear de pratade om det.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2005/08/23 :  08:32:18  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Mig veterligen har en Koenigsegg körts över 400 av en kund iaf enligt amerikanska polisens fartövervakning...
I USA finns en firma (glömt namnet) som specialiserat sig på att trimma corvetter och deras värsting gör över 400. Over there finns dessutom en club för fartdårar som kör på avspärrade vägar och de har som nämnts tidigare våldsamma problem med däcken. Eftersom punktering i farter över 330 är otrevligt så är många däcktilverkare kraftiga motståndare till detta sällskap pga rädsla för dålig publicitet.

Musiclover!
Go to Top of Page

ART
Member

145 Posts

Posted - 2005/08/23 :  08:39:42  Show Profile Send ART a Private Message
Tror det är Callaways Sledgehammmer som är Corvetten du menar. Från 1988 vill jag minnas. Den gjorde 254 MPH...
Fast såvitt jag vet fanns ingen efterfrågan, det byggdes väl bara en?
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2005/08/23 :  08:50:12  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Hur många som byggts vet jag faktiskt inte, trodde iaf att det var fler än en...

Musiclover!
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/08/23 :  10:19:39  Show Profile Send mace a Private Message
Inte gatbil direkt

Men den jävligaste bilen någonsin !!!!!!!!!
Visar även att det krävs HÄÄÄÄSTKRAFTEEEER för att knäcka 400

Lite info från; http://www.cknet.org.uk/html/specification.asp

Cylindervolym. 5374 cc, Boxer 12'a.

Hästkrafter. 1100 vid 8000 varv, upp till 1500 vid speciella tillfällen

Vridmoment. 1098 Nm vid 6400 varv. (Volvo V70 T5= 350 Nm)

Vikt. 845 Kg..... Ja !! 845 Kilogram

Törstig. JA !! 8.5 liter milen

Snabb ? 0-96 km/h 2.1 sekunder
0-160 " 3.9 sekunder
0-320 " 13.4 sekunder

Snabbast ? Normalt för tävling. 383 km/h.
Växlad för hastighet + 1500 hästar. 413.6 km/h

Och detta med ÖPPEN sittbrunn !!


mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

EmilH
Member

484 Posts

Posted - 2005/08/23 :  10:21:50  Show Profile Send EmilH a Private Message
Hävdar inte Koeniggsegg att deras CCR skall klara 395+ km/h eller något sånt?
Där kanske det finns marginal med lite nedförslut att nå 400 km/h :-)

Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2005/08/23 :  10:48:59  Show Profile Send cittroman a Private Message
Ladda hem denna sköna video och lyssna på ljudet när den kommer ur böjen och accelererar från 240 kmh
Hårresande skönt drag.
http://bildarkiv.hififorum.nu/Cittroman/McLaren.mov
3.7mb och kräver quicktime

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/08/23 :  11:04:30  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Porsche 917, en av de vackraste och snabbaste bilarna som någonsin rullat...

Klockrent Mace!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Mad
Member

126 Posts

Posted - 2005/08/23 :  11:10:16  Show Profile Send Mad a Private Message
Att ingen kommer att tänka på: www.962lm.com/index-h.htm

Har gått 400+ ett bra tag och är "gatlegal"
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/08/23 :  14:14:09  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
Porsche 917, en av de vackraste och snabbaste bilarna som någonsin rullat...




Japp !!!! Utseendemässigt föredrar Jag helt klart de med hel kaross, särskilt i Gulfs färger Har dräglat över 917 sedan jag knappt kunnat gå

Mad, En sådan sida MÅSTE ju bara 917 få !!!!!

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Mad
Member

126 Posts

Posted - 2005/08/23 :  15:12:14  Show Profile Send Mad a Private Message
Ett stycke svenskreggad Dauer: http://www.fastcoolcars.com/images/962_dauer/962_LeMans.jpg
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/08/23 :  16:50:26  Show Profile Send ohmega a Private Message
Luftmotståndet KAN ju vara en orsak till att det är svårt att komma upp i så haga farter som 400 km/timmen. Detta innebär att "motståndet" är då 16 ggr större än då man kör i 100..å 4 ggr så stort som om man kör i 200 knyck...

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/08/23 :  17:07:48  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Även om vi snackar gatbilar så kommer ju varken F1 eller Indycar eller vad det heter nu idag upp över 400. Bräck låg något över det på en ovalbana men det loppet stoppades för dom låg på +4 G i kurvorna o många förare klagade på illamående. Vad jag vet så gick bilarna max på den banan.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/08/23 :  23:20:01  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Det som hindrar F1 och Indycar-bilarna att gå över 400 på tävlingarna är att banorna är för krokiga. Om bilarna inte behövde så mycket vingar är det säkert inga problem att få upp dem i de hastigheterna. Men på banor, ovalbanor och andra banor, optimeras bilarnas vingar till att ge kortaste varvtiden, inte högsta hastighet.

Covette Callaway Sledgehammer kommer inte att klara Nürburg Ring på dubbla vartiden mot en F1-bil, oavsett om det är mot en MacLaren eller Minardi.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2005/08/23 :  23:55:04  Show Profile Send ryst a Private Message
Lite OT men ändå inte.

Ingen som såg på Top Gear i måndags.
Rätt kul att se Renault F1 2004 slå deras banrekord med 20sek som var satt med en Ferrari Enzo (1.19.xxx).

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/08/24 :  00:38:17  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Oväntat ? Näe =)
Rekordet har väl fortfarande Harriern som fick tävla med nån trimmad nån Saab 9-3 Aero.
Var väl runt på 30 sek.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/08/24 :  03:55:56  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Zalve;
Menar du att de flög en Harrier runt banan samtidigt som en Saab körde på banan? Det måste jag ha missat.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/08/24 :  04:34:13  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jo,,, Han hade iofs en lite längre bana, men piloten menade att han hade lätt spöat sabben. Han fick inte flyga över banan samtidigt pga säkerhetsskäl

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000