HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Katodåterkoppling med extra lindning på trafon?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/08/22 :  18:23:45  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
I tex Quad 2an så har du flera lindningar varav 2 är kopplade till katoderna.
Får man låg utgångsimp om man gör så utan att behöva dra en återkopplingslinga runt hela förstärkaren????

Har funderingar på att använda den typen av koppling men med fetar.
Väldigt glad om nån kan svara eller hänvisa till nån bra sida om sånt.

Mvh Johannes.

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2005/08/22 :  19:24:51  Show Profile Send Bardis a Private Message
Har inte Audion golden night liknande koppling. Det går ju altid fråga Erik Andersson.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/08/22 :  20:12:51  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag kommer att tänka på McIntosh som har global återkoppling i t.ex 275. Quad II har inte global återkoppling såvitt jag förstår.
Här är en intressant länk tror jag: http://www.plitron.com/PDF/PB/Article/Atcl_1.pdf

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2005/08/22 :  20:36:54  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
Hej,

quote:
I tex Quad 2an så har du flera lindningar varav 2 är kopplade till katoderna. Får man låg utgångsimp om man gör så utan att behöva dra en återkopplingslinga runt hela förstärkaren????


Ja, man får lägre utimpedans eftersom det är en form av lokal återkoppling men eftersom slingan är kort och förstärkningen låg så påverkas inte utimpedansen så mycket. Quad använde denna koppling eftersom de fann att man kunde reducera 3:e tons dist på det sättet, Quad en använder ju pentodkopplade slutrör som ger hög 3:e ton som kan reduceras antingen genom tex Ultralinjär koppling av utgångstransformatorn eller tex genom katodåterkoppling.

För sänkning av utgångsimpedans och distorsion så är det alltid bättre med global motkoppling eftersom man har betydligt mer förstärkning att "ta av". För rörförstärkare med utgångstransformator finns en annan fördel eftersom utgångstransformatorn finns inne i loopen så även inverkan av dess resistiva förluster reduceras vilket inte är fallet med lokal motkoppling.

Man bör också tänka på att man med lokal motkoppling över slutrören behöver mer drivspänning från drivsteget vilka kan ställa till problem, risken är att man byter distortion i slutdelen mot ny som alstras i drivsteget. Samma gäller även om man bygger med Fetar så det gäller att inte använda för mycket lokal motkoppling.

Bernt Jansson skrev:
quote:
Quad II har inte global återkoppling såvitt jag förstår.
Jo, den har global motkoppling från utgångstrafen till ingångspentodernas katoder.

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/08/22 :  20:38:33  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Tack! Artickeln skall läsas när mina bustroll sover.

Quaden är väl närmast vad jag är intresserad av.
McIntoshen är ju unitygain kopplad, viket har sina fördelar, men med Solid State (sand) är den kopplingen nästan meningslös, då hela ideen är ett smart sätt att plocka ut många och linjära watt ur pentoder. Fetar dras inte med samma höga inre resistans och uteffekt är aldrig ett problem med dom heller.

Därimot så verkar trafokopplade förstärkare tex Susan Parkers Zeus vara intressanta. Kvällens tankeövning för mig är att få gain med låg dist och låg utimp ur ett förstärkarsteg, men utan ingångstrafo.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2005/08/23 :  08:36:47  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jag kör med katodåterkoppling i mitt PL504 SE-projekt.
Det intryck jag fått hittils är att det fungerar alldeles utmärkt, så utmärkt att jag har beställt grejor till ett par större utgångstrafos så att jag kan köra PSE i framtiden.

Jag klämde in ytterligare en liten finess när jag lindade mina trafos:
Sekundärlindningen är seriekopplad med den del av primären som är ansluten till katoden. På så vis bidrar varenda varv i trafon till att höja primärinduktansen och jag antar att kopplingen mellan lindningarna blir bättre också.

quote:
Kvällens tankeövning för mig är att få gain med låg dist och låg utimp ur ett förstärkarsteg, men utan ingångstrafo.


Kan bara önska lycka till! Jag hade väldeliga grubblerier på det temat för något år sen, det närmaste jag kom var väl att köra vanlig återkoppling a lá Zen, men då dumpad man ingångsimpedansen.
Har man däremot högtalare som trivs med lite utgångsimpedans (horn eler vissa öppna bafflar) så kan det bli betydligt enklare: En drossel, en mosfet, ett sourcemotstånd och en biaskrets.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000