HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Så här skall inte en cylinder se ut
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2005/08/22 :  18:02:18  Show Profile Send cittroman a Private Message
Det saknas lite material!



Cylinderfodret har fått lite stryk:



Så kan det gå när en spridare inte lämnar tillräckligt med bränsle när man gasar lite.

Inget kul sätt att spendera sista delen av semestern på.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"

Edited by - cittroman on 2005/08/22 18:08:11

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/08/22 :  19:40:04  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Fy det där såg inte bra ut Var det fel på en
enskild spridare eller Vad menas med, "gasa lite"

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/08/22 :  19:40:21  Show Profile Send Nitram a Private Message
Ja du... där har det gått hett till =( lider med dig.

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/08/22 :  21:44:31  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Usch,inte kul,jag vet hur det känns.Min bil pajjade totalt för ett par år sen sent på kvällen.Fick åka taxi hem,2400 kostade resan+ att min bil stod hos bärgaren 16mil bort.
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/08/22 :  22:22:10  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Överhettning...

Du försökte väl inte köra bilen på Etanol utan att göra några justeringar av motorn först?

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2005/08/22 :  22:54:31  Show Profile Send cittroman a Private Message
Dahlberg: Inte helt konfirmerat ännu men den mest troliga orsaken är att spridaren för cyl 4 har falerat, blivit igensatt och ej lämnat tillräckligt med bränsle.
Gasa lite menas att hålla den högra pedalen nere i botten längre än brukligt.

Llönnblom: Det var inte så trevligt, jag kunde köra hem utan problem.

Gaffa: Ingen etanol i bränslet.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/08/23 :  02:14:56  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Vilken sorts bil sitter denna motorn i?

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2005/08/23 :  09:14:32  Show Profile Send cittroman a Private Message
Citroën BX 16v 1,9l 148hk vid 6800rpm max vridmoment tas ut vid 5000 rpm en ganska högvarvig och karaktärsfull maskin.

Tjänstevikt 1170 kg
Endast ca 15000 BX 16v tillverkades av totalt ca 2,3miljoner BX

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"

Edited by - cittroman on 2005/08/23 09:16:04
Go to Top of Page

Draken
Member

1550 Posts

Posted - 2005/08/23 :  10:01:21  Show Profile Send Draken a Private Message
De' blir till att "varva ner" med min C5:a då!

Hoppas att du har "kontakter"
för att lösa detta på ett så billigt sätt som möjligt.

Har du lossat på skruvarna själv - eller?


Edited by - Draken on 2005/08/23 10:02:03
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2005/08/23 :  10:26:51  Show Profile Send cittroman a Private Message
Hur tycker du C5:an är?
Första cittran?

Jag skruvar alltid själv, speciellt när bilen knappt har ngt värde så skulle det bli alldeles för dyrt att lämna på verkstad.
Första gången jag öppnar en motor men ngn gång skall vara den första och man lär sig nya saker hela tiden.

Idag skall jag riva bort oljepumpen för att komma åt vevstakslagren och plocka ur kolv och foder.
Jag har en beg kolv+foder på G från en citroen broder.

Jag kan rekomendera denna eminenta sida för alla Citroën åkare:
www.citroen.nu

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Draken
Member

1550 Posts

Posted - 2005/08/23 :  12:49:26  Show Profile Send Draken a Private Message
Nix,
importerade en NYA 2CV, eller om man säger CV2: -87 tror jag det var, från Danmark och reggade, bytte tank .m.m.

C5 går bra än? 1700 mil (-05).

Edited by - Draken on 2005/08/23 16:39:44
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/08/23 :  14:05:30  Show Profile Send mace a Private Message
Lite OT !

Vår absolut ROLIGASTE bil var en LNA

Billig i inköp, billig i drift, funkade helbra på en långsemester i Cornwall/Devon för 2 vuxna + 2 barn med bagage +att vi fick plats med en B&O MX2000 tv på vägen hem



Kanske en av de minst Citroëniga av deras tidigare bilar men SÅ himla rolig att köra !!!!!!!!!!!

Vad är LNA ("Helena") för en bil undrar kanske en del ?!?
Kommer Ni ihåg lilla Peugeot 104 ??? ta bort två dörrar och gör den kortare

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2005/08/23 :  18:39:30  Show Profile Send cittroman a Private Message
mace:Visst hade den 2cv:s motor 2cyl luftkyld?

Här kommer en bild på en urplockad kolv:



Resterande 3 cylindrar hade denna fina status:




En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Draken
Member

1550 Posts

Posted - 2005/08/23 :  18:49:07  Show Profile Send Draken a Private Message
Herre min jeeee så det ser ut!


HUR många mil med den fina ytan på dom andra 3?

Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2005/08/23 :  18:51:46  Show Profile Send cittroman a Private Message
Nästan 27000 mil och knappt ngt synligt slitage, inte illa.

Man ser också att kolven har skurit i cylindern pga hettan, reporna på sidan under kolvringarna.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"

Edited by - cittroman on 2005/08/23 18:52:52
Go to Top of Page

Draken
Member

1550 Posts

Posted - 2005/08/23 :  19:42:25  Show Profile Send Draken a Private Message
Härligt, Jag tror att jag gasar vidare.

Ser förövrigt ut som en HD EVO 1340 i "cyllarna" som hade gått 33.000 mil som jag såg bilder på i en tidning!

F.ö. fick jag lov att sälja min 2CV som jag å min fru inte hade samma uppfattning om?
Ex. vis gillade hon inte AC:n (spjället i hålen rakt fram med myggnät).
Inte "Balkongen" (när jag "rullade" av taket).
Inte trädgårdsmöblerna (när jag tog ut/ur baksätet med två vingmuttrar samt en vin-kasse genom bakdörrarna).
Inte "Kryckan" som jag älskade (växelspaken).
Inte "polarvärmen" på vintern (jag fick vid enstaka tillfällen även + grader i kupen under vintern).
Inte att taket lyfte sig när lastbilarna körde om henne (undertryck som på en fpl.vinge).

Men hon gillade:
Startveven.
De smala däcken som tog oss fram över allt.
Dom ställbara lamporna (fick justeras när matkassen sattes i baksätet).
Dom "urläckra" säterna.
Sidorutornas "slagfunktion".

Jag GILLADE allt annat åxå.

Med tårar i ögonvrån hälsningar
Draken
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/08/23 :  20:32:56  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Den kolven var inte snygg Är inte spridarna bytta på
27000 mil så kanske det är läga att byta samtliga, om det
inte blir alltför dyrt.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2005/08/23 :  21:32:58  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Oh den har gått varm, inge kul alls men det fixar du säkert lätt gillar vekligen bild två där materialet från kolven sitter fast i cylindern. Kolven ser inte kul ut heller men så kan det gå.

Det var skönt att du slapp gå/ta taxi hem, en annan har fått lifta hem då en trasig vevstake slog sönder hela blocket en gång.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2005/08/23 :  22:20:02  Show Profile Send coldcut a Private Message
På översta bilden ser det nästan ut som om ventilerna slagit i kolven.... kolla det... men det kanske du redan gjort!

-
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2005/08/23 :  22:51:03  Show Profile Send cittroman a Private Message
Coldcut: Kolvarna ser ut så original det är tight i förbränningsrummet + att ventilerna lyfter ganska högt.

Cylindern är obrukbar en kunnig tittade idag och reporna är för djupa.

Draken: Den skulle du haft kvar, sköna bilar och väldigt servicevänliga.

Startvev har jag använt då jag körde GS, hade glömt lyset på och när jag slutade jobba så fanns inte mkt kvar i batteriet.
Slog av lyset och väntade ett litet tag (för att batteriet skulle återhämta sig) sedan plockades veven fram och parkeringsgrannen tittade med stora ögon när jag stack in den i grillen.
Jag vred på tändningen och gick ut och startade bilen med veven, jag kan säga att hon som hade en Vovlo 740 berdvid mig skrattade så tårarna rann, kul att kunna sprida glädje.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"

Edited by - cittroman on 2005/08/23 22:52:33
Go to Top of Page

MartinX
Member

430 Posts

Posted - 2005/08/24 :  00:24:34  Show Profile Send MartinX a Private Message
Det är väldigt praktiskt att ha en motor med våtfoder när sånt där händer, bara av ren nyfikenhet vad kostar ett nytt foder?

Granska även toppen med största misstänksamhet,jag hade haft ur ventilerna, men du har såklart tänkt byta ventiltätningar när du ändå har loss prylarna så det löser sig ändå.

Det material som lossat från kolven kan ha ställt till med saker, den höga värmen kan ha ställt till med saker. En arbetskamrat till mig hade tok-kokat sin saab 900 men han bytte bara topplockspacknig och körde vidare så efter en vecka ramlade en avgasventilhatt ner i ena cylindern och satte sig som ett mynt på högkant intryckt i kolvtoppen, han såg deppig ut då. (Jag tror han planade toppen också)

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2005/08/24 :  20:14:48  Show Profile Send cittroman a Private Message
Ja det är ganska lämpligt att bara plocka ur den cylinder som skall fixas.
Ett nytt foder kostar 1200:- hos Autofrance i Helsingborg 042/201620 kan verkligen rekomendera denna kille (Benny) ruggigt kunnig och trevlig.
Har du en Renault eller Citroën tveka inte att köpa delar från honom billigt och snabbt levererat.

En komplett sotningssats med alla packningar ventiltätningar bultar mm går på 900:- mekonomen vill ha 1900:-

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Mr. Pink
Member

61 Posts

Posted - 2005/08/25 :  00:14:54  Show Profile  Visit Mr. Pink's Homepage Send Mr. Pink a Private Message
Japp Benny är bra att ha och göra med...
Som renaultgalning kan jag varmt rekommendera honom!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=46763
36-elements Line Array
Go to Top of Page

MartinX
Member

430 Posts

Posted - 2005/08/25 :  09:40:21  Show Profile Send MartinX a Private Message
Har han bara prylar till Renault och citroen? Varför inte Peugeot? Jag råkar köra peugeot.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/08/25 :  13:16:22  Show Profile Send mace a Private Message
Låter lite konstigt ?)

PSA = Peugeot + Citröen !

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2005/09/10 :  19:02:55  Show Profile Send cittroman a Private Message
Så här skall det se ut, beg.uppsnyggad kolv med nya ringar.




Nyhonad cylinder:




Urplockat topplock:




Läckert grenrör, räkna rören.




Det går sakta när man gör det för första gången, när man meckar motor alltså.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000