HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur kopplar man in en aktiv sub?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2005/08/22 :  10:36:36  Show Profile Send pewe a Private Message
Då mina erfarenheter av subwoofers är minst sagt begränsade får jag ställa en nybörjarfråga i ämnet. Hur kopplar man in en aktiv subwoofer till ett tvåkanalssystem? Förstärkaren är en Thule IA150B och där finns ju ingen speciell ingång för subben.

Tacksam för hjälp!

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/08/22 :  10:38:17  Show Profile Send matte76 a Private Message
Du ska koppla den till förstärkarens "Pre out" vad jag läst..är också nybörjare i ämnet dock!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/08/22 :  11:09:23  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Har du en integrerad förstärkare kopplar du vanligast in subben via ett par extra högtalarkablar via dom vanliga högtalarutgångarna. Detta är en så kallad högnivå-signal.

Snyggaste lösningen är självklart om du använder ett försteg med dubbla lågnivåutgångar. Då kopplar du in slutsteget som vanligt med signalkablar och subban använder dom andra (av dom dubbla) lågnivåutgångarna.

Båda sättet gör att basnivån följer med volymkontrollen på din integrerade förstärkare resp ditt försteg. Något som inte är fallet om man använder t.ex. Rec Out.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2005/08/22 :  11:29:13  Show Profile Send pewe a Private Message
Förstärkaren är en integrerad 2-kanalare. Så Matte76:s förslag på att koppla in den i pre-out är alltså inte riktigt? Och om subben är aktiv betyder väl att signalen inte behöver förstärkas i förstärkaren då subben har en egen, inbyggd, förstärkare? Är novis på detta som ni märker....
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/08/22 :  11:33:30  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
PreOut kan du med stor sannorlikhet inte använda, såvida inte just din förstärkare har en PreOut som styrs av volymkontrollen. Kolla din Manual.

Det stämmer bra att den har en förstärkare i sig, din subb. Varför man tar högnivåsignalen är att det defacto hänger med volymkontrollen. I din subb sitter sen ett högohmigt motstånd och plockar ut en liiiiten del av signalen (mellan 0 och 2 volt) vilket leds in i subbens egna förstärkare.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/08/22 :  11:34:41  Show Profile Send matte76 a Private Message
Vet ej om det är fel, men har läst att bla REL:s subwoofers ska kopplas in i förstärkarens Pre out i första hand...när man läser om vad förstärkares Pre out ska användas till talar man om antingen ett extra slutsteg eller en aktiv subwoofer.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/08/22 :  11:55:50  Show Profile Send gcs a Private Message
Det är nog så att subtillverkarna utgår ifrån att de flesta har en AV-förstärkare och då ha man ju en separat subutgång som dessutom är filtrerad och klar för frekvenser under 100Hz. Om man nu inte har någon sådan utgång då är det nog trots allt bäst att använda subens högnivå ingång och utgång, varifrån man kopplar frontarna. Det här är ju ingen helt lyckad lösning men ändå den lättaste.
Go to Top of Page

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2005/08/22 :  12:09:06  Show Profile Send pewe a Private Message
gcs: vad menar du med att det "inte är en helt lyckad lösning?" Finns det bättre alternativ/kopplingar med 2-kanalsstärkare? Min tanke var att införskaffa en sub för film i 2-kanaler för mer tyngd i ljudet samt att det kanske ger en extra dimension vid musiklyssnande också. Men det kanske inte är så lätt...
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2005/08/22 :  13:11:08  Show Profile Send Poe a Private Message
REL:s subbor kopplas med fördel in på högtalarutgången enligt deras egen rekommendation. Fördelen ska enligt dem vara att subben matas med exakt samma signal som högtalarna.Jag har själv äget en REL subba och kan bekräfta att det gör skillnad.
MEN du kör en (äkta) balanserad förstärkare, vilket innebär att både
+ & - på högtalarterminalerna är aktiva då kan du med största sannolikhet inte använda högtalarutgångarna utan att riskera att nått går sönder. Då får du köra med "Pre out" på stärkaren.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/08/22 :  14:30:20  Show Profile Send gcs a Private Message
Det bästa sättet är att dela signalen till suben med linjenivå. Det här andra sättet som det talas om nu i REL fallet, där sker det på effektnivå. För min del känns det väldigt osäkert med fasvridningar som kan uppstå med effektnivå(man har ju ändå fasvridningar i ett effektslutsteg) och eventuellt andra förluster.... vad vet jag som inte har provat detta men det är väl ingen tillfällighet att man i filmmixen alltid gör sådant på linjenivå. Om du skickar en effektsignal från din stereoförstärkare till suben, då är det en fullfrekvenssignal som ska delas upp i två. Först en signal 0-120Hz sedan en 120-20KHz.... vad händer i filtret när man skickar in en hög effekt. Jag tycker så här att om du köper en sub, så köp en som har båda möjligheterna. Förr eller senare så kommer du att köpa en riktig AV-förstärkare där du har tillgång till en subsignal med linjenivå.
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2005/08/22 :  16:29:52  Show Profile Send Poe a Private Message
gcs: Du är verkligen tvärsäker. Jag tror att vad som låter bäst kan sannolikt variera mellan olika produkter.
Jag kan bara konstatera att i fallet REL (nu vet jag inte ens om pewe har en REL, men diskussionen gled i den riktningen),
så funkade högnivåkopplingen mycket bättre. Vad jag definitivt inte rekommenderar är att ta ut signalen till sidosystemen
från subban för de subwoofers som har den möjlgheten (denna möjlighet finns dock inte med REL).

eof
Min anläggning

Edited by - Poe on 2005/08/22 16:31:11
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2005/08/22 :  17:12:09  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
Eftersom mitt Muse-försteg har dubbla utgångar så kopplade jag en MJ Acoustics "Reference One" med lysande resultat!

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/08/22 :  18:29:46  Show Profile Send edison a Private Message
För pewe handlar det väl om vad han kan få till med just sin stärkare, och vilken sub han har köpt eller kommer att köpa...

pewe -helt enkelt:
Har suben bara 'line in' och stärkaren har separata pre-out, kör så.
Har suben både line in/högnivå in, (och stärkaren pre-out), prova då vilket som låter bäst i ditt rum, med din egen lyssning som 'måttstock'.

Skulle suben inte ha line-in och/eller stärkaren inte ha pre-out kan separat dämp-grunka skaffas, bla har Jamo en slik att köpa vid behov.
Den är nog ingen "HiEnd"-variant men funkar iaf rent tekniskt som den skall för att ta ner högtalarutgångens nivå till linjenivå.

Sen om stärkaren av någon anledning inte FÅR kopplas parallellt från högtalarutgångarna; är väl sånt som borde framgå av manualen till den och finns minsta osäkerhet kolla m. importör/serviceställe.



SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/08/22 18:33:04
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2005/08/22 :  19:38:32  Show Profile Send pak a Private Message
jag skulle ha kopplat via högnivå.både vänster och höger,om det går.
det ska vara bäst om man använder samma signal som högtalatra.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

HJ
Member

799 Posts

Posted - 2005/08/22 :  20:59:30  Show Profile Send HJ a Private Message
Thules IA150B har pre-out så du har ju möjligheten att koppla in en sub där.

Jag tror att Poe har en viktig poäng:
quote:
MEN du kör en (äkta) balanserad förstärkare, vilket innebär att både
+ & - på högtalarterminalerna är aktiva då kan du med största sannolikhet inte använda högtalarutgångarna utan att riskera att nått går sönder. Då får du köra med "Pre out" på stärkaren.

Kontakta Hifi-klubben så bör de kunna ge dig besked.


"So here I am once more..."

Go to Top of Page

HJ
Member

799 Posts

Posted - 2005/08/22 :  21:02:50  Show Profile Send HJ a Private Message
EngelholmAudio:
quote:
PreOut kan du med stor sannorlikhet inte använda, såvida inte just din förstärkare har en PreOut som styrs av volymkontrollen. Kolla din Manual.


Min erfarenhet är att samtliga stärkare jag ägt med pre-out har haft den styrd av volymkontrollen, till skillnad från rec-out...

"So here I am once more..."

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/08/22 :  22:34:24  Show Profile Send gcs a Private Message
Poe skriver:
gcs: Du är verkligen tvärsäker.

Inte alltid men jag vet nu att det förekommer stora fasvridningar i de flesta slutsteg och att man också får liknande problem i analoga filter. Något säger mig att man ska undvika sådana kopplingar. Jag har själv tidigare haft problemet att dela signalen till frontarna och subben. Jag löste det hela med hjälp av ett 2-vägs analogt delningfilter. På den tiden hade jag en stereo förförstärkare och ett separat slutsteg + subwoofer. Det här med att använda ett delningsfilter som jag gjorde innebär ju samtidigt att slutsteget till frontarna inte behöver arbeta så hårt eftersom det nu krävs mindre effekt.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/08/22 :  22:53:48  Show Profile Send f95toli a Private Message
Pre-out är väl ALLTID styrd av volymkontrollen i en integrerad förstärkare?
Tanken är ju att bara använda förstärkaren som förförstärkare och sedan koppla den via pre-out till ett externt slutsteg.
Det verkar ju då lite underligt att INTE låta volymkontrollen styra pre-out var i kedjan ska man då reglera volymen?

Alltså, det bör alltid fungera att koppla subben till pre-out.

Däremot ska man inte använda REC-out men det är en annan sak.

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/08/22 :  23:13:07  Show Profile Send gcs a Private Message
Pre-out är väl ALLTID styrd av volymkontrollen

Så klart att det är men vad jag menar är att om man har ett aktivt delningsfilter som skickar allt under 100Hz till subwoofern och allt över 100Hz till frontarna, då behöver inte bashögtalarna i frontarna jobba så hårt samtidigt som slutsteget inte behöver spy ut så mycket effekt.... eller har jag fel.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/08/23 :  09:00:34  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
EngelholmAudio:
quote:
PreOut kan du med stor sannorlikhet inte använda, såvida inte just din förstärkare har en PreOut som styrs av volymkontrollen. Kolla din Manual.
Min erfarenhet är att samtliga stärkare jag ägt med pre-out har haft den styrd av volymkontrollen, till skillnad från rec-out...
Helt rätt! Slarvigt läst av mig.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2005/08/23 :  12:30:19  Show Profile Send pewe a Private Message
Då det var jag som startade tråden kan jag berätta att jag kontaktade förstärkartillverkaren Thule och fick följande svar från dem:

"Hej Patrik, som jeg ser det, er den endda løsning at du tilslutter din subwoofer til Pre-out (ubalanceret).. Derefter er du lidt "on your own", da jeg ikke kan sige dig hvordan den skal indstilles (har jeg ikke rigtig nogen forudsætninger for). Men du kan jo prøve dig frem. Jeg ville nok starte med at sætte den lidt lavt på parametren gain og så justere de andre, indtil det lyder bra, og så måske hæve gain lidt, hvis der mangler noget bund i det.

Men det er nok noget som din leverandør af subwooferen har en masse bedre råd om..

VIGTIGT: Du må ikke sætte sub'en til højttaler udgangene under nogen omstændigheder, da de vil kortslutte og du brænder forstærkeren af.."

Med venlig hilsen

Lars Birketoft
Salgschef

Det verkar alltså vara en synnerligen dålig idé att ansluta subben till högtalarutgångarna...Kortslutning verkar inte roligt. Skall också höra med Hifiklubben och höra vad de säger. Återkommer i frågan.

/Patrik
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/08/23 :  12:32:14  Show Profile Send matte76 a Private Message
I was right...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/08/23 :  14:31:10  Show Profile Send edison a Private Message
Med dom orden från Thule finns väl ingen som helst tvekan om att du (med den stärkaren) 'SKA' köra suben via dom volymstyrda linjeutgångarna (= pre-out)
Det är ju bara att göra som han säger där, och sen efterjustera din sub efter behag...(!)(?)

Lycka till, och glöm inte berätta hur det kom att låta!

(Har själv just skaffat ett försteg med 2 x preout så här ska småningom spelas med sub när den nu ska bli klar...antar jag väljer linjesignalvarianten då substärkaren jag har på gång saknar högnivå och dämpadapter känns onödigt, iaf till en början...)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/08/23 14:33:49
Go to Top of Page

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2005/08/23 :  19:51:32  Show Profile Send pewe a Private Message
Kan inte påstå att jag blir mycket klokare (oteknisk som man är) men här är senaste budet från Hifiagenten, de borde ju veta:

[red]Hej!

Du får INTE koppla högnivå på vanligt vis med någon balanserad förstärkare. Denna typ av förstärkare har ingen jord på dom svarta högtalar polerna som en vanlig förstärkare har.

Du kopplar vänster och höger kabel som vanligt. Dvs "Left +" och "right +". men du kopplar INTE jord till någon av dom svarta kontakterna.

Du löder istället fast en RCA kontakt hane på den svarta jordkabeln. OBS! Denna kabel skall fästas på RCA kontakten jord. INTE CENTRUMSTIFT.

Alla Rca kontakter på Thuleförstärkaren är kopplade till en bra jord förbindelse.


Enkelt sagt så är den enda skillnaden på en ballad förstärkare att jord skall hämtas på RCA jord istället för högtalarjord (som inte finns).

Stampede har jag själv hemma och spelar till ett par Monitor Audio Silver 8 för tillfället, funkar jätte bra. Stampede är ruskigt bra på musik glädje och borde funka mycket bra ihop med AudioVector.


Strata 5 flyttar med luft med sin 10" men kostar också lite mer.

The Rock, Malmö HiFi center och Ljudprodukter någon av dessa borde kunna hjälpa dig med Stampede.
Hör av dig vid minsta problem.

Mvh David
HiFi-Agenten AB
[red]

Edited by - pewe on 2005/08/24 09:04:29
Go to Top of Page

bom
Member

89 Posts

Posted - 2005/08/23 :  21:09:41  Show Profile  Visit bom's Homepage Send bom a Private Message
quote:
VIGTIGT: Du må ikke sætte sub'en til højttaler udgangene under nogen omstændigheder, da de vil kortslutte og du brænder forstærkeren af.."



Om tillverkaren skriver så där så är det klart att man skall ta varningen på allvar, men är inte poängen med en ingång (vare sig det är högnivå eller lågnivå) att det är skillnaden mellan plus- och minuspol som ger insignalen?

Det låter väldigt korkat om sub-tillverkaren skulle koppla minus-ingången till jord. Hans produkter borde i så fall beläggas med försäljningsförbud tycker jag! Vad händer då om man råkar polvända högtalarutgångarna från en icke-balancerad förstärkare?

Det finns ingen sådan varning i manualen till min subbas i alla fall, fast jag har å andra sidan inte testat att koppla den till min Thor heller utan bara till sub-out på surroundförstärkaren.


Mitt system: H/K DVD 47 -> Benchmark DAC-1 -> Advantage Thor -> B&W 804N
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/08/24 :  09:36:27  Show Profile Send CC a Private Message
quote:
Vad händer då om man råkar polvända högtalarutgångarna från en icke-balancerad förstärkare?


Läter sämre kanske? He

Tittar du i en obalanserad stärkare så ser du att minus kopplas till jord. Liksom... Precis som RCA-kontakterna...

Skillnader mellan riktiga balanserade byggen o obalanserade! Å Thule, precis som Dynamic Precision, jobbar med helbalanserat...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000