HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Med eller utan fronttyg?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/08/16 :  23:05:46  Show Profile Send Drem a Private Message
Påverkas ljudet när det tar sig genom fronttyget på högtalaren? Jag kom att tänka på detta precis nu faktiskt och är nyfiken på att komma hem från jobbet och prova.. Vad säger ni?

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2005/08/16 :  23:08:59  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Jag kan inte prova, för mina JMLab MiniUtopior har inget fronttyg... Kan bero på att det är bäst för ljudet

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/08/16 :  23:17:34  Show Profile Send Snoop a Private Message
ÅP mina förra canton så blev det mindre vasst när jag hade tyget på, dvs de kändes som de lät bättre.

Med mina nuvarande phonar har jag inte märkt någon skillnad direkt....

men kör utan.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2005/08/16 :  23:19:03  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
Drem: I mitt fall så är det bättre utan då tyget är fastsatt på en ram som bygger c:a 1 cm. Ramen hindrar i sin tur spridningen av hi/mid. Jag har iofs planar-element.

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/08/16 :  23:26:21  Show Profile Send Drem a Private Message
Jag skall prova imorgon bitti om jag hör någon skillnad. Personligen har jag haft tygen på för att det ser mera "elegant" ut. Det finns något i mitt undermedvetna som säger att jag kommit in i ett fjortisrum när jag ser högtalare utan fronttyg, men jag får väl försöka förtränga dom intrycken

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning
Go to Top of Page

C.Matsson
Member

62 Posts

Posted - 2005/08/17 :  02:17:48  Show Profile Send C.Matsson a Private Message
själv är jag tvungen att ha fronttygen på, för min katt envisas med att hoppa upp på högtalarna.
man vill ju inte ha en kattklo i diskanten!

http://www.krs-one.com/
Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2005/08/17 :  06:18:14  Show Profile Send Mnyb a Private Message
Jag kör utan fronttyg, Dynaudio har en ganska tjock ram som ger kantreflexer.
Kolla gamla hifidelity , de mätte högtalarna med och utan front i de flesta fall blev det bättre utan tyg, diverse reflexer och ringningar försvinner.
Det finns undantag jag har haft thiel, deras front är väl integrerad med baffeln och bör således sitta kvar detta gällde den lilla modellen i alla fall.
Det är oftast ramen som tyget sitter på som är problemet, högtalartyg skall tydligen vara väldigt transparent.
Största anledningen till att Hifidelity gör denna mätning år ut och år in är nog det faktum att det är så sälsynt med en genomtänkt lösning för fronten även bland de bra högtalarna.
En del tillverkare verkar i det närmaste gett upp och antar att fronten åker av, det är nån slags waf lösning konstruerad på 5min.
Lägg märke till hur snygga många nya högtalare är utan front.
Håller med om det ser lite Heavy Metall ut i vissa fall med vad gör man !
Det här är ett tweak som är gratis och fungerar !

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page

TBA
Member

290 Posts

Posted - 2005/08/17 :  07:07:05  Show Profile Send TBA a Private Message
De flesta högtalare låter i alla fall bättre med frontyg och membran än utan bägge. Det är de 2 valen jag har med 2 småbarn hemma. När de blir äldre åker frontarna av.
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/08/17 :  07:43:39  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Barna är utflugna och barbarnet har börjat skolan, inga småbarn mao, men fronttyget får nog sitta kvar iaf eftersom jag vant mig vid det. Åker av vid speciella tillfällen. Å andra sidan hör jag inget över 13kHz om ens det så det spelar nog ingen roll....

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/08/17 :  08:07:29  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Låter bäst utan fronttyg. Tveklöst. Diskanten får "blomma" upp och avslöja mer finstilta detaljer. Även mellanregistret "andas" bättre. Hös väldigt tydligt. Som att rycka en filt från högtalaren. Antagligen beror det på dB-höjningen det innebär med frontyyg av. Alltså så åker de av vid fin-lyssning. Åker def. på då det vankas kalas eller småbarn.

M
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2005/08/17 :  10:00:36  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Mina får sitta på, 3 katter och en sambo som hotar med att "om du flyttar ut högtalarna 5cm till från väggen kommer jag att springa in i och välta omkull dem". Med den insikten om hennes motorik vågar man ju inget annat än skydda dem så gott man kan. Men de åker av vid enstaka tillfällen, ser dock till att sambon sitter ner jämte mig då

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2005/08/17 :  10:46:13  Show Profile Send MartinN a Private Message
Helt klart för mig - ALDRIG fronttyg.
Har ännu inte hört en högtalare som
skule låta bättre med fronttyget på.

Martin
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2005/08/17 :  12:36:00  Show Profile Send jaejin a Private Message
Intressant att se för mig så är det niget alternativ. Det är tyg på mina högtalare som ej går att ta bort. Men jag tycker det är ganska juste utssende mässigt eftersom det ger en bättre helhetskänsla. Kanske lite placebo men känns som det är bra för att man ej blir distraherad att kolla direkt emot de elementen som spelar. Kanske....
Lite ungefär som att lyssna när det är mörkt....
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2005/08/17 :  12:43:42  Show Profile Send mapem a Private Message
Hemma i stan har högtalarna (Neat Petite III) inget fronttyg, på landet har dom (Philips okänd modell) fronttyg som inte går att ta bort. Det låter bättre i stan. Alltså låter det bäst utan fronttyg. Någe annat kan det väl inte bero på (t ex att anläggningen på landet består av sånt som blivit över efter uppgraderingar). Allvarligt talat, mina förra högtalare (Infinity RS 5 Kappa) hade tyg på en tunn metallram ca en cm utanför baffeln och gick lätt att ta bort. Hörde ingen som helst skillnad, så tyget fick sitta på, det var snyggast tyckte särskilt hustrun.
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2005/08/17 :  19:45:46  Show Profile Send pak a Private Message
det beror mycket på vilka högtalare det rör sig om.
mina förra-audio physic virgo3 lät oerhört bättre utan,medan på mina von schweikert märks det inte så värst mycket.samma var det på ett par dali jag hadde en gång-ingen större skillnad,medan ett par audiovektor som kom efter daliarna spelade lite renare utan.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/08/17 :  21:43:34  Show Profile Send CC a Private Message
Konstruktionsberoende...

testa själv, märker du skillnad så...

Själv så används skydden mycket sällan trots småbarn! De har helt enkelt fått lära sig att inte röra "pappas" elektronik o högtalare!!! Fungerar utan problem bortsett från andra gästande barn...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/08/17 :  23:01:22  Show Profile Send Drem a Private Message
Jag har inte jämfört ordentligt ännu men jag ska ta mig en mycket noggrann lyssning till helgen. Förmodligen åker tygen av då jag har varken småbarn eller katter här utan bara enstaka dammråttor

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2005/08/18 :  00:01:56  Show Profile Send MartinH a Private Message
Får väll oxå säga, helt beroende på hur det gjorts och vilket tyg som används...

Har nån sett en Magneplanar utan tyg ??

Men tex Totem som jag jobbar mycket med, det finns fronter, men dom är tillbehör som man måste köpa extra, finns inte ens några hål i fronten för piggarna, man kör runda kardbor duttar som klistras på...

Dock så är de flesta högtalare på marknaden klart sämmre med de fronter som levereras med än utan...

/M
Go to Top of Page

Gustaf
Member

398 Posts

Posted - 2005/08/18 :  08:21:13  Show Profile Send Gustaf a Private Message
Thiels högtalare är konstruerade för att kunna användas med fronttyget på...och det verkar stämma; har inte kunnat finna ljudmässiga förbättringar med fronttyget avtaget.
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2005/08/18 :  10:11:37  Show Profile Send mapem a Private Message
Även till Neat, liksom tydligen till Totem, kan man skaffa fronttyg som sätts fast med kardborreduttar. Jag är lite skeptisk, eftersom tyget sitter på en rätt tjock ram som sitter tight mot baffeln. Måste rimligen orsaka diffraktion antar jag. Lösningen på mina gamla Infinity var elegantare, en tunn metallram en bit ut från baffeln med "piggar" som stacks in i diskreta hål.
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/08/18 :  10:28:36  Show Profile Send mace a Private Message
Nu skall jag sätta på svart tyg på egenhändigt snickrade ramar, ramarna skall sitta på ett par AR-11

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2005/08/18 :  17:37:27  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message
Med kjoltyg är bäst.
Go to Top of Page

Joacim
Member

337 Posts

Posted - 2005/08/18 :  20:15:01  Show Profile Send Joacim a Private Message
Jag skulle väl se det lite som 0 eller 100.....

Vad händer om man stoppar 10 lager fronttyg framför högtalaren,,,,mycket troligt sämre... Om det därför sitter 1 fronttyg framför bör det påverka ljudet.
Om inte högtalartillverkaren uttalat "designat" ljudet för fronttyg på så bör det åka av.
Mycket troligt är ju också att desto bättre anläggning (mer högupplöst), desto troligare att man hör skillnaden/påverkan

PS Själv spelar jag alltid utan när jag lyssnar seriöst!

Boulder, Ayre, Avalon, Cardas and NCA forever!?
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/08/18 :  21:05:49  Show Profile Send Drem a Private Message
Då vi oftast diskuterar "high-end" -högtalare så undrar jag om det finns "tyger" som släpper genom ljudvågor helt orörda. Vem vet, det kanske finns "specialtyg" för detta ändamål?

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning

Edited by - Drem on 2005/08/18 21:08:16
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/08/18 :  21:39:01  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Utan, det blir snyggast så tycker jag, däremot åker de på när småbarn kommer på besök.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2005/08/19 :  00:42:27  Show Profile Send svanbo a Private Message
På mina Canton RC-L, som ju har ett "galler" i stället för tyg, låter det helt klart bättre utan gallret. Mer detaljer kommer fram, låter renare och tydligare. Skulle vara intressant att höra om någon med samma högtalare gjort samma eller andra observationer!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000