Author |
Topic |
|
hal
RödaTråden vinnare
4171 Posts |
Posted - 2005/08/21 : 21:14:42
|
Då Anders Widmark kommer att vara programledare för sex musikprogram (TV 2 17/9-2005) i höst, så skulle jag vilja rekommendera följande skiva:
Anders Widmark/Sara Isaksson (2002) -Ett härligt möte mellan en unik sångerska och en jazzpianist i världsklass. Underbara tolkningar av Anders Widmarks egna kompositioner och texter. Gillar Ni Anders Widmarks eminenta pianospel kan Ni kika på hans hemsida: www.anderswidmark.com På denna skiva:
Hymner (2003), har han gjort 16 pianoimprovisationer på traditionella hymner. Precis som han gjorde 1997 med plattan Psalmer.
Ihop med Helen Sjöholm gav han ut plattan:
Genom varje andetag (2003)
Sara Isaksson är en sångerska vars röst jag fastnat för.
Fastnade Ni mer för hennes röst än för Anders Widmarks pianospel så kan Ni fundera på skivan People like you and me med svenska supergruppen Gloria.
Här sjunger Sara Isaksson ihop med Rebecka Törnqvist. Duktiga musiker på plattan är Sven Lindvall, Peter Korhonen och Stefan andersson. Lars Halapi både medverkar och producerar. Den här skivan är ett måste för oss som gillar Fleetwood Mac influerad musik. Lättsamt, trevligt men ändå kompetent.
Inte nog med detta Sara Isaksson gör också ett kort gästspel på en nyligen släppt skiva av Sofia Karlsson.
Svarta Ballader (2005) Här tolkar Sofia Karlsson vår nationalskald Dan Andersson. Ett vågat försök bland traditionalister. Men hon utgår med segern. En utmärkt skiva för oss som vill återupptäcka Dan Andersons fantastiska lyrik tolkat av en kvinna. |
Veckans skiva, här ! |
Edited by - hal on 2005/08/21 21:21:38 |
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/08/21 : 22:18:42
|
Man kan forsätta med att säga att Widmark har gjort 2 plattor till, som är värda att köpa. Iofs så beror det lite på stil och smak.
Den första är "Anders Widmark Trio, Psalmer". Här tolkas kända psalmer i olika jazzstilar. EN höjdare i mina ögon.
Den andra är "Anders Widmark - Carmen". Carmen, tolkad med härlig jazzkänsla.
För den som inte har hört Widmark, så kan jag berätta att han är otroligt teknisk på pianot, dock så spelar/improviserar han med en känsla som man inte kan koppla ihop med en sådan tekniker. |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Fisherking
Member
351 Posts |
Posted - 2005/08/21 : 22:33:36
|
Sara Isaksson har ju gjort två soloplattor också varav den första (Red eden) är den bästa enligt mig. Hon är ju också med och körar på Winnerbäcks senaste samt på Patrik Isakssons senaste alster.
Kommer ihåg ett TV program där Hon och Tomas Andersson Wij spelade i en kyrka. Skulle gärna se det igen. |
|
|
Mattias
Member
1671 Posts |
Posted - 2005/08/21 : 22:57:53
|
Musik helt i min stil Det programet med Widmark som programledare måste man ju se, tackar.
Glorias första platta är inte heller fel.
/Mattias |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2005/08/21 : 23:43:13
|
Mycket bra musik i de rekommendationerna!
Widmarks Carmen är helt underbar och kanske en av de skivorna jag skulle ta med till "Robinsson-ön".
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2005/08/22 : 00:10:42
|
Vilket program ska han leda?
Hursomhelst kan jag bara instämma i att skivan med Sara Isaksson är sanslöst bra. Balansen mellan vispop och jazz är helt perfekt. Helt rätt att lyfta fram herr Widmark |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
hal
RödaTråden vinnare
4171 Posts |
Posted - 2005/08/22 : 00:20:53
|
quote: Vilket program ska han leda?
Titta på tråden: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42434 quote: Den andra är "Anders Widmark - Carmen". Carmen, tolkad med härlig jazzkänsla.
Skall kika på den Zalve. quote: Sara Isaksson har ju gjort två soloplattor också varav den första (Red eden) är den bästa enligt mig.
Klart intressant, fisherking. quote: Glorias första platta är inte heller fel.
Tack för tipset mattias, skall kollas upp
|
Veckans skiva, här ! |
Edited by - hal on 2005/08/22 00:21:54 |
|
|
alpinist
RödaTråden-vinnare
963 Posts |
Posted - 2005/08/22 : 10:12:11
|
På första skivan finns låten "A bit personal" som inleds med fanatstisk, känslosam sång av Sara Isaksson, sedan dyker en elgitarr upp (Halapi) och river att ett par riff. Gitarren tar över låten mer och mer, och tar sen över helt i form av ett helt suveränt 2-minuters solo i Neil Young klass! Fick gåshud över hela kroppen första gången jag hörde den! |
Tremolo junkie! |
Edited by - alpinist on 2005/08/22 10:15:16 |
|
|
bjarne
RödaTråden vinnare
778 Posts |
Posted - 2005/08/22 : 20:17:36
|
Tycker nog att en av de tidigaste plattorna är riktigt lyssningsvärd också: AWSQ I mina öron är den och Sara Isakssonskivan klart mest lyssningsvärda av hans alster.
|
|
|
Drem
Member
696 Posts |
Posted - 2005/08/24 : 09:49:16
|
Tack för tipsen! Har tre av skivorna. Widmark & Isaksson och Widmark & Sjöholm samt en gammal skiva med Isaksson (kommer inte ihåg vad den heter dock). Jag skall absolut kolla upp Widmarks övriga plattor, dom verkar mycket intressanta. |
Just nu: Musik: Bladerunner OST Film: "Jimmy P" [BLURAY]
Musik- och Filmanläggning
|
|
|
alpinist
RödaTråden-vinnare
963 Posts |
Posted - 2005/08/24 : 11:08:22
|
....syftade på första skivan med Gloria, i mitt inlägg ovan. Bäst att vara tydlig |
Tremolo junkie! |
|
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2005/09/17 : 22:11:19
|
Plattan m Sara Isaksson får även mitt beröm, har den inte än men ett par veckors lån gav mersmak... Köpte även för en tid sen "Psalmer"(1997) efter att jag läst nån intervju + recension (som senare visade sej handla om den nya plattan kallad "Hymner"...) Så kan det gå när man har bråttom i skivaffär'n...men den jag köpte var ju bra som väl var och "Hymner" får man se till att provlyssna... --------------------------------------------
Såg ikväll första avsnittet i TV-serien med AW som programledare (Album). Laleh var gäst, och det är bara att säga: BRA! Måste spela in reprisen... |
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
Edited by - edison on 2005/09/17 22:14:19 |
|
|
hal
RödaTråden vinnare
4171 Posts |
Posted - 2005/09/17 : 23:49:18
|
quote: Laleh var gäst, och det är bara att säga: BRA!
Kul, missade kvällens avsnitt men skall se den i morgon fm.
|
Veckans skiva, här ! |
|
|
hal
RödaTråden vinnare
4171 Posts |
Posted - 2005/09/18 : 20:08:19
|
Var ju en bra början på programmet. Kommer ytterligare en repris på onsdag tror jag, för er som missat. Mycket musik i den tjejen hon är härlig ! |
Veckans skiva, här ! |
|
|
|
Topic |
|