HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Varför bananer och spadar på högtalarkabel
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

donald
Member

147 Posts

Posted - 2005/08/20 :  18:19:49  Show Profile Send donald a Private Message
Kan någon förklara varför banan och spadar används på alla så kallade high-end högtalarkablar.Går man direkt från slutsteg till högtalare med kabeln så blir man ju av med 2 extra kontaktövergångar.
Jag arbetar i el branchen och fick tidigt lära mig att ju fler skarvar och övergångar man har så har det negativ inverkan på signalen.

donald

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2005/08/20 :  18:39:55  Show Profile Send eliot a Private Message
Det är naturligtvis "bättre" att gå direkt som Du säger - men det är då jobbigt att flytta apparaterna och det kräver en viss händighet att lösgöra högtalare (eller slutsteg) från högtalarkabeln. Jag har lött fast silverkabeln från pickup'en i min MC-transformator och den kabeln måste jag löda bort när jag flyttar...

- En gång lödde jag fast säkringarna i mitt slutsteg för att minska övergångsmotståndet men det är mycket pussel och man får akta sig så att man inte värmer så mycket att säkringstråden går av.

Bygger Du allting själv och inte är intresserad att pröva och byta kablar så kan du ju löda fast alla småsignalsladdar i båda ändarna....det blir säkert en förbättring. Du skall då naturligtvis inte heller använda en nätbrunn på apparaterna utan nätsladden skall vara fast monterad i apparaten.

Mvh,
Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2005/08/20 :  18:41:13  Show Profile Send StefanL a Private Message
Det är ju också så att kablen oxiderar, fast med en spade över kablen så slipper man det.


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2005/08/20 :  18:47:04  Show Profile Send eliot a Private Message
Det finns spadar som är gjorda av ren koppar och som oxiderar - men låter förträffligt. Dessa måste då putsas med sandpapper med jämna mellanrum men låter efter vad jag förstått bättre än förgyllda spadar. Man offrar alltså lite ljudkvalitét för bekvämlighet....

En spade har större kontaktarea än den nakna kabeln ....

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella

Edited by - eliot on 2005/08/20 18:49:42
Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2005/08/21 :  09:18:29  Show Profile Send Mnyb a Private Message
Mina AQ kablar som består av ett ganska litet antal relativt grova trådar, blir lite knepiga att terminera utan spadar.

Jag föredrar spadar framför banan kontakt, behöver inte vara vråldyr bara en rejäl variant som man crimpar fast med en bra tång.

Mikael

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page

donald
Member

147 Posts

Posted - 2005/08/21 :  09:49:11  Show Profile Send donald a Private Message
Jag har Van Der Hull högtalarkabel ,typbetäckning kan jag inte.Tog bort bananerna och lödade ändarna.Dom går in i hålet på både slutsteg och högtalarterminalerna.Kan inte säga att jag hörde nån skillnad men det blev absolut inte sämre.

donald
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2005/08/21 :  11:58:53  Show Profile Send KingX a Private Message
en sådan lösning lär funka alldeles ypperligt om man är bra på att löda så man ser till att löda på hela den nakna delen av kabeln så man det inte uppstår oxidering.

//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2005/08/22 :  01:10:44  Show Profile Send olof a Private Message
quote:
Kan någon förklara varför banan och spadar används på alla så kallade high-end högtalarkablar


Därför att vi är många som är fast i byteskarusellen. Det lättare att plocka isär stereon vid försäljning.

Edited by - olof on 2005/08/22 01:11:00
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/08/22 :  11:28:35  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
jag fick sämre ljud med spadar än utan......
Det finns en tråd om detta på forumet.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

k98_jbn
Member

118 Posts

Posted - 2005/08/23 :  16:15:55  Show Profile Send k98_jbn a Private Message
Som sagt en ren bekvämlighetsåtgärd, det blir smidigare att koppla i och ur prylarna. Eventuell förhindring av oxidation köper jag, förutsatt att man lödit eller på annat sätt fått det hela lufttätt. Huruvida (normalt) oxiderade kablar låter sämre än icke-oxiderade låter jag vara osagt.

When knowledge ends, superstition begins
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/08/24 :  12:02:50  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
En bra krimpning oxiderar väl inte?

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000