HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Scan-Speak förslag?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2005/08/17 :  19:34:41  Show Profile Send knutte a Private Message
Tjena!

Skulle vilja ha lite byggförslag på olika låder till Scan-Speaks 25W/8565-01.

Sluten eller basreflex är det väll som valet står emellan, men kom gärna med förslag! Ganska viktigt är dock att dom inte tar så jättemycket golvyta för mej...

Ska användas som basmoduler till stativhögtalare, behöver inte spela över ca 100Hz!

MVH//Knutte

Har någon sett en bordshare?

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2005/08/17 :  19:56:48  Show Profile Send jonasz a Private Message
65 liter sluten låda.
Jonas

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/08/17 :  20:35:27  Show Profile Send Haakan a Private Message
yes 60-65L slutet är det som gäller

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2005/08/17 :  21:15:39  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
instämmer tidigare svar. ett allternativ är lite större låda (ca 80L) å portad avstämd till ca 22 Hz då kommer du vinna lågbas..

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2005/08/18 :  18:10:20  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Här följer några simuleringar = ej säkert att slutresultatet blir så






Ursäkta de stora bilderna...

Behöver du fler simuleringar är det bara att hojta till!

//Petter
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/08/18 :  18:34:18  Show Profile Send Haakan a Private Message
enligt dom simuleringarna kommer du ha nästan full sprutt ner till 25hz i ett rum, dugligt men inte fullregister satsa på en nht 1259 istället

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2005/08/20 :  12:41:06  Show Profile Send knutte a Private Message
Hej igen och tack för svaren!

Det är precis 100 liter portade varianten som jag har räknat fram själv...

Haakan, vad menar du med inte fullregister??? skulle inte den konstruktionen klara av att spela upp till ca 100Hz? Jag har tyvärr redan en hög med element, så några nht 1259 blir det ej.

Men 100Liter är ju skitstort!
Annat alternativ är att sätta dom isobarik kopplade så man får ner lådvolymen lite...

Hur tror ni Tangband 8"aren står sej mot en Scan Speak? har några sånna ligger också, som väntar på lådor :(

Lite offtopic: om någon av er har några Tangband 3" som ni vill sälja eller byta mot ett par Scan-Speak så PM:a mej!!!

Har någon sett en bordshare?
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/08/20 :  13:38:58  Show Profile Send Haakan a Private Message
tror inte riktigt detta element lämpar sig för basreflexbruk tyvärr...

men frukta inte det låter bra i en sluten låda på 60-65L

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2005/08/20 :  13:49:39  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
hmm varför funkar inte det ellementet i portad låda? jag anser att det fungerar ugefärr lika bra i portad som i sluten med det qts värdet (0,34). om man väljer en sluten låda så har inte lådvolymen så väldigt stor betydelse bara man hamnar runt 60 liter +- 10 liter det beror på att fs (19) ligger så lågt som det gör på det elementet. vist blir det lite anorlunde man det faller av på samma ställe. det ända som skiljer är hur brant den faller av.

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/08/20 :  17:17:55  Show Profile Send Haakan a Private Message
om du använder dig av samma volym och avstämning som 100Ls bilden kommer du få en boost vid 30hz i rum,

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Gignos
Member

229 Posts

Posted - 2005/08/20 :  17:56:31  Show Profile  Visit Gignos's Homepage Send Gignos a Private Message
Haakan!

Basreflex går nog bra för :

Tumregeln EBP (Efficiency Bandwidth Product) fs/Qes för Scan-Speaks 25W/8565-01 är ca 53 indikerar att man inte ta för strikt om det är basreflex eller sluten som gäller.

Faktum är att bara basera på detta som kriterie är inte så bra.

Närbesläktade RPP:s (Relative Performance Parameters) fs/Qts = Scan-Speaks 25W/8565-01 är ca 57 som är mycket lika men tar hänsyn relativt även för Qms.

Då är det bättre att samtidigt titta på 2 * Vof,(Vof(Vas x Qts^2) = ca 26,5 Liter) som är för Scan-Speaks 25W/8565-01 = ca 53 Liter, dvs. den gräns som man bör överväga reflex i stället för sluten låda.

Detta kriterie kan man säga "säkra" om det är lämpligt.

Detta gäller även för val till en TL.

Är man nära denna gräns 2*Vof, inte för långt under, kan detta element som Scan-Speaks 25W/8565-01 fungera utmärkt till TL.

Bäst är ca 3 x över,dvs ca 150 L,f align ca 34Hz,taper rato 3:1 och
stoppad med ca 8 kg/m^3 Ull

Rek. alltså,dvs möjlig användning: Sluten, Reflex eller TL för ScanSpeaken.

Om bas modulerna skall agera stativ med låg delning skall man nog fundera över Qtc eller motsvarande "alignment" för basarna.

Dessutom vitsen med att lådorna behöver "gå rakt" under 50 Hz då basarna kommer att stå ganska fritt som jag förmodar?

Eller har du ett mycket stort rum > 40 kvm med högt i taket> 3 m som fungerar bra för ännu lägre frekvenser?

Det kan motivera subbasar som stativ.

Eller om dessa alltid, kommer att vara "väggnära". Då låter, tycker jag bäst, lågt Qtc eller "alignment" med motsvarande flack kurva från ca 50-70 Hz.

Min favorit är för fristående stativ för SS 25W/8565-01 sluten låda ca 65 L då fc och f3 båda ligger nära 40 Hz med Qtc strax över = 0,7 för en odämpad låda.

Sedan dämpa tills det låter bäst i det rum man tänker ställa upp de båda i.

Reflex eller TL med flack frekvensavgång bara om de skall användas till sub-basar och alltid väggnära eller för liknande förhållanden, sluten låda med Qtc<= 0,55 odämpad 0,5 dämpad (140 L).

Björn

Edit: infört Vof=Vas x Qts^2
Edit: " över " skall vara under + tillägg i samma sammanhang

Gignos

Edited by - Gignos on 2005/08/20 18:46:27
Go to Top of Page

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2005/08/21 :  14:02:58  Show Profile Send knutte a Private Message
Tack, Gignos! låter som att det blir slutet! Ska förbereda lite, sen läggs det nog upp en tråd om bygget! tack för alla svar!//Knutte

Har någon sett en bordshare?
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/08/21 :  14:36:19  Show Profile Send Haakan a Private Message
gignos givetvis går det med basreflex men den blir grymt stor (som du skrev) samt ger inte nå mer än en sluten (nästan)

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Gignos
Member

229 Posts

Posted - 2005/08/21 :  15:23:15  Show Profile  Visit Gignos's Homepage Send Gignos a Private Message
Haakan:
Jag instämmer helt med denna iaktagelse.

Åndå är det konstigt ibland att någon eller några tycker att en stor reflexlåda är mer rätt" av någon underlig orsak.

Den tron får de behålla för sig själva.

Själv sätter jag ändamålet,hög ljudkvalitet främst, och då blir det ett sluten stativlåda för min del ifall jag hade denna typ av element.

De kommer dessutom kunna användas mot en vägg drivna som sub-basar, om man vill via separat förstärkare utan någon större kompensationsproblematik,tror jag.

Björn

Gignos
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.8 sekunder. Snitz Forums 2000