HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 elfabeställning till gainclone
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Sebastian
Starting Member

48 Posts

Posted - 2005/08/16 :  16:31:09  Show Profile Send Sebastian a Private Message
Hej! Jag har precis fått hem och lött ihop en sån BrianGT gainclone och ska nu beställa lite krimskrams från ELFA. Typiskt nog så hopar sig frågorna i detta skede av byggandet. Jag tänkte vräka ur mig några av dem här och se om nån vänlig själ vill svara...

till att börja med: Har Elfa ens några stegade volymkontroller? under "potentiometrar" finns ju inga och jag undrar därför om "vridströmställare" är samma sak som engelskans attenuator?

Hur stort kylaggregat behöver man egentligen? beror det på vilken transformator man väljer?

Appropå transformatorerna, om mina högtalare är 6-8 ohm men ganska knepiga laster (särskilt i basområdet finns väldigt höga impedanstoppar (basreflex)), ska jag då välja 18 eller 24 volts transformatorer?

jag har fler frågor men kommer inte på dem nu... typiskt att allt d.i.y-ande alltid ska kräva så mycket mer energi än man tänkte från början...


Jodånämensåatt...

Tobias_Sv
Member

330 Posts

Posted - 2005/08/16 :  19:46:40  Show Profile  Visit Tobias_Sv's Homepage Send Tobias_Sv a Private Message
Nu har jag inte byggt nån GC (än), men 75-629-03 eller 75-629-11 tycker jag verkar vara ganska passande kylflänsar.

Nån "färdig" stegad vol.kontrol har väl inte Elfa, men det går väl alltid att bygga ihop en egen tror jag av "ELMA 04" vridströmställarn.
Annars är det väl DACT.com & GOLDPT.com som jag vet finns, plus nån snubbe på ebay som sålde förr iaf.

För trafo kan du ju snegla på trimlog.se som är billigare än Elfa.
Skulle tro att 2x22 eller 2x24 borde funka bra, men det får nån annan svara på
Go to Top of Page

Kari
Member

90 Posts

Posted - 2005/08/16 :  20:00:36  Show Profile  Visit Kari's Homepage Send Kari a Private Message
Blev precis klar med min X GainClone i helgen :D Jag använde inte nåra kylflänsar överhuvudtaget, bulttade fast chippen direkt i lådan, plåten är bara lite ljum efter 5 timmar av musiknjutning.

Här hittar du volymkontroller kit http://electronics.dantimax.dk/Kits/index.html

/Kari

Edited by - Kari on 2005/08/16 20:02:54
Go to Top of Page

Fredrichc
Member

192 Posts

Posted - 2005/08/16 :  20:22:42  Show Profile Send Fredrichc a Private Message
Själv beställde jag åtta stycken kylelement från Belganet (artikelnummer BN236) till mina Gain Clones och de är perfekta för ändamålet (www.bde.se). De kostar 40:- styck, väger 275g och har måtten 100x90x35.

Kari: Snygga volymkontroller, beställde en motorpot därifrån samtidigt :)

Edited by - Fredrichc on 2005/08/16 20:26:35
Go to Top of Page

Sebastian
Starting Member

48 Posts

Posted - 2005/08/17 :  00:43:46  Show Profile Send Sebastian a Private Message
tack för alla svar! Bra tips! Jag har redan beställt kylflensar och några funkiga plastlådor från Belganet! (orkar inte bygga snygga lådor just nu... vill få igång dom!)

Hur låter din nya Gainclone Kari? Det finns färre bra subjektiva lyssningsintryck online än man skulle kunna tro. Folk som bygger dessa verkar gå igång mer på elektronikporrbilder än ljudåtergivning :)

Nu när jag fick tipset om billigare transformatorer så funderar jag på att slå på stort och bygga monoblocks med en gång! Vad tror ni? är det värt den extra slanten och besväret?

Jodånämensåatt...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000