Finns det ngn seriös tidning eller websida där man kan få en bra bild av hur pass bra ett högtalarelement är (i form av ranking eller betygssättning). Här i tyskland finns Klang&Ton och en annan blaska som jag inte kommer ihåg vad den heter, men jag stör mig på att "testerna" aldrig har en negativ inställning till testelementen. Det känns som om det är mer eller mindre ren reklam... Ofta är det ett samband mellan annonserna i tidningen och de testade elementen och byggförslagen:-(
Det här med negativ inställning - tillverkaren har väl gjort elementet så att det skall vara bra. Kanske sållningen är gjord i och med att man tyckte att elementet var bra nog att serietillverka. Fast det finns ju mer eller mindre bra förstås.
Fimax: Klang&Ton är väl inte mkt att klaga på förutom att den är på just Tyska!?? Mätningarna säger ju väldigt mycket med två dist mätningar, frekvenssvar, simuleringar med filter impulssvar och ibland ytterligare lite mer!?? Vad som sen skrivs i texten må väl vara mindre intressant...men graferna finns och det är bara att tyda dessa själv!
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Bernt: Är inte det där den gamla sidan som inte uppdateras längre? Här nedan är den aktuella länken: http://www.linkwitzlab.com/ Vet inte om han testat några nya element dock.
Får hålla med Fimax till viss del. Jag läser ofta tester och dom absolut sämsta tidningar på området är Hifi&Musik och den Danska... minns inte vad den heter just nu men det finns en Svensktextad utgåva. Dessa tidningar är inte att lita på dom är inte seriösa.
(Säg till om uttalandet strider mot forumreglerna.)