HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Lackning - färger med sprutpistol
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/08/15 :  00:37:52  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Tänkte ev. lacka mdf skivor med någon färg (ev. någon silvergrå) samt ev. klarlacka med international schooner över för få högblank yta.

Som nybörjare undrar jag vilka färger man ska använda med sprutpistol, var man hittar dem, vilka man ska undvika, är det lämpligt att avsluta med schooner(har denna dåjag tänkte lacka träskivor) eller räcker det med någon lackfärg?

Duger en enklare sprutpistol som denna från Jula: http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=58562964&pf_id=SE-017018&dept_id=SE-082

ge tips ni som provat detta sätt.

Har troligen tillgång till vettig plats att spruta(ej lackbox dock) kompressor finns som jag vet använts till lacka bilar så den borde duga till mdf skivor också. Förväntar mig inte på något sätt professionellt eller perfekt resultat men går det att få det dugligt med de medel jag har? och med de tips på färg och råd ni ger?


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2005/08/15 00:39:47

trango
Member

360 Posts

Posted - 2005/08/15 :  06:29:06  Show Profile Send trango a Private Message

Tjena,

Jag lackade stommen till mina Orion i helgen med en clas ohlson spruta no# 30-3223, fungerade riktigt bra! Färgen var tvåkomponent International Perfection högblank svart pianolack. Blir så blank att det inte behövs någon klarlack...

Fick en motivlackare att visa mig några tricks.

i) Först och främst ett riktig snyggt underarbete förståss.
ii) Spruta först ett tunnt lager genom att föra sprutan i Y-led, sedan direkt ett tunnt lager (över det första) genom att föra sprutan i X-led. På så sätt kan man inte se några tecken på från vilket håll färgen påförts.
iii) Börja spruta i luften på sidan om arbetsstycket innan du för in strålen över ytan, förhindrar ojämn spridning av färgen.
iv) tänk dig att du arbetar i sirap, långsamma rörelser.
v) Efter färgen har torkat, spackla där det behövs och slipa av med ett mycket, mycket fint sandpapper innan du fortsätter. Träet reser sig när du börjar lacka så räkna med att du måste slipa lite mellan de första varven.
vi) Fortsätt tills du är nöjd! Ha inte bråttom, du kan inte lacka alla ytor samtidigt.


Hoppas det hjälper!

MVH
Trango


Nästa projekt, PASS F4
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2005/08/15 :  10:01:22  Show Profile Send Resonans a Private Message
MDF:en behöver nog grundas innan, den suger rejält - speciellt ändarna.

...music is the best...
Go to Top of Page

php
Member

237 Posts

Posted - 2005/08/15 :  13:20:29  Show Profile  Visit php's Homepage Send php a Private Message
Var lite försiktig med tokbilliga färgsprutor, lackade själv lite stålkonstruktioner med en tokbillig fulspruta och den var totalt värdelös, mycket svårhanterad och jag trodde det dåliga resultatet berodde på min okunskap i lackering.

Köpte upp mig ett steg, någon Clas Ohlson-historia för runda femhundringen. VILKEN SKILLNAD! Helt plötsligt gick allting som en dans och jag blev mycket nöjd med resultatet.

www.skivatbrod.com
Go to Top of Page

Dustman
Member

94 Posts

Posted - 2005/08/15 :  17:32:56  Show Profile Send Dustman a Private Message
Hej! Jag har lackat rätt mycket små pinaler genom åren. Tycker att du borde satsa på typ den här budgetsprutan i stället. http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=58562964&pf_id=SE-082204&dept_id=SE-082
Den du länkade till har lite onödigt stort munstycke i mitt tycke. Sen så kan man gå ner lite mer i lufttryck när man har överliggandekopp och det brukar ge mindre sprutdamm. Jag lackar uteslutande med vanlig lackfärg. Håll dig dock borta från vattenbasserade varianter.Innan du grundar så kan du blöta sågytan på skivorna med en vanlig svamp och vatten. Då reser sig fibrerna (putsa givetvis kanterna efteråt) och du slipper få ev fiberresning sen när du lägger grunden. Händer det så kanske du måste slipa igenom grundfärgen för att få det slätt och då måste du grunda igen.. Trango's tips är för övrigt mycket bra. Jag brukar dock lägga ett fästvarv först. D.v.s Bara ett sånt tunnt skikt att det klibbar. Det minskar risken för rinning.. Efter att det fått torka in en aning så lägger jag första täckvarvet. Väntar en stund med att lägga det sista. Och till det kan man spä färgen lite extra så blir det blankare. Blanda färgen rätt ska man givet vis också göra. testas enklast med en vanlig skruvmejsel med ca5mm bred klinga. Fast det är nog inte så kinkigt.. Rör om och när du drar upp skruvmejseln ska färgen rinna av klingan omedelbart, sen ska det komma 2 efterdropp. kommer det fler är färgen för tjock och vise versa.. Detta funkar klockrent bra med 1K färg 2K färg har jag lackat så lite med att jag inte vill uttala mig om saken.
Slutligen har jag rotat fram en bild på en kompis högtalare jag lackat, tyvärr gör den inte högtalarna rättvisa men ändå..
http://bildarkiv.hififorum.nu/Dustman/Lasers%20lts.jpg
/ Micke
Go to Top of Page

Dustman
Member

94 Posts

Posted - 2005/08/15 :  17:39:36  Show Profile Send Dustman a Private Message
Glömmde förstås.. Jo självklart blir det mycket lättare att göra ett bra resultat med en dyr färgspruta. Men jag tycker inte du ska köpa en värstingspruta bara för att prova lacka. Testa med en billigt och verkar det skoj kan du ju alltid köpa en rikigt färgspruta sen.
/
Go to Top of Page

sacke_j
Member

142 Posts

Posted - 2005/08/15 :  20:58:15  Show Profile Send sacke_j a Private Message
Jag har sprutlackat några lager på mina HFLS med en något finare spruta med överhängande behållare. Att späda färgen rätt är viktigt, jag frågade min färghandlare om råd där. Se till att ha en vettig plats att spruta på. Det sa du att du hade och jag hoppas för din egen skull att det innebär någonstans innomhus=) Själv sprutade jag utomhus mitt i sommar´n...något som jag avråder dej starkt ifrån då jag fick runt ett 20-tal knott å diverse i lacken när den torkade...
En viktig grej är ändå tålamod! Att orka slipa och spackla mellan lagren för att få bort mer och mer av ojämnheterna. Efter två lager grundfärg med slipning och spackling emellan och ett lager svart högblank så ser jag fortfarande tydligt ojämnheter efter skarvar och skruvhål...

Djup bas är bra, det man inte hör mår man inte dåligt av.
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2005/08/15 :  23:24:40  Show Profile Send Björn N a Private Message
Vad ni än gör så undvik elektriska sprutor med vibrationspump! Dem funkar nog bra till att spruta insektsmedel men inte färg...

För att få den där riktigt spegelblanka ytan måste man polera ytan...

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000