HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Kvartsvågspipor
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

karlstorck
Member

286 Posts

Posted - 2005/08/15 :  18:51:32  Show Profile Send karlstorck a Private Message
Vilken karakteristik skall jag titta efter då jag söker ett element till en kvartsvågspipa? Vad gör ett element lämpligt för denna applikation?

Kalle

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/08/15 :  21:20:10  Show Profile Send linnar a Private Message
Låg rörlig massa.
Bredbandselement brukar vara ypperliga.
Inte för stora element även om det finns lyckade
konstruktioner med stora element. Från 8 tum och
neråt rekommenderas.
Go to Top of Page

Gignos
Member

229 Posts

Posted - 2005/08/15 :  21:24:15  Show Profile  Visit Gignos's Homepage Send Gignos a Private Message
Karlstork!

Ljudkvalitetsaspekterna i första hand förstås.

För min egen del håller de ofta inte måttet pga den stora bandbredd som utnyttjas och genererar diskutabel ljudfärgning i form av " image split " eller "tonal coloration".

Men mängd element kan ändå rekomenderas för detta ändamål av de som har preferenser för denna typ av högtalare.

Speciella forum finns för just denna typ exemelvis :

http://www.diyaudio.com/forums/forumdisplay.php?s=e14144b5ba868caa6a54760beacb065f&forumid=51

Bjorn
Rek att utnyttja sökfunktionen på detta forum. Sök tex. på "kvartsvågs pipa" osv.


Gignos
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/08/15 :  21:37:39  Show Profile Send linnar a Private Message

Jag utgår från att man ser på ljudet kvalitét i första hand.
Det behöver man inte nämna ens.

Jag skrev:
"Bredbandselement brukar vara ypperliga"

Gignos skrev:
"/../del håller de ofta inte måttet pga den stora bandbredd som utnyttjas/../ "

och:
"/../mängd element kan ändå rekomenderas för detta ändamål/../"


Summasumarum innehöll mitt inlägg just ovanstående innehåll.

Go to Top of Page

Gignos
Member

229 Posts

Posted - 2005/08/15 :  21:57:44  Show Profile  Visit Gignos's Homepage Send Gignos a Private Message
Linnar,

När jag postade mitt inlägg var jag helt omedveten om ditt.

Visst leder båda svaren mot ungefär samma mål och hade jag hunnit läsa ditt inlägg innan,skulle jag säkert avstått från mitt eget.

Björn

Gignos
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/08/15 :  22:04:29  Show Profile Send linnar a Private Message
Jag stack ut hakan lite.


Hade jag vetat att du postade ditt inlägg utan att se mitt inlägg
hade jag inte svarat på det viset.

Vi fick i varje fall reda på att vi tänkte snarligt i frågan.

Edited by - linnar on 2005/08/15 22:04:58
Go to Top of Page

schnordie
Starting Member

6 Posts

Posted - 2005/08/15 :  22:15:56  Show Profile Send schnordie a Private Message
Jag vill tipsa om http://melhuish.org/audio/index.html. En hel del info om bredbandselement och dess karaktäristik.
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/08/15 :  22:30:22  Show Profile Send linnar a Private Message
Länken skall se ut så här:
http://melhuish.org/audio/
eller så här:
http://fullrangedriver.com/

Vad hjälper det när php-koden är felskriven
på den sidan!


EDIT:
Så här skall det vara
http://fullrangedriver.com/index.htm

Edited by - linnar on 2005/08/15 22:35:53
Go to Top of Page

karlstorck
Member

286 Posts

Posted - 2005/08/16 :  06:43:51  Show Profile Send karlstorck a Private Message
Låg rörlig massa. ok. Jag hade för mig att man skulle kolla på höga(eller låga?) värden på Qts. Är detta kopplat till varandra?

Saken är den att jag har ett par gamla hemmabyggen (byggda av mig själv för typ 15 år sedan) där 5''-basarna har rasat och tänkte byta dessa för att ha dem i garaget eller källaren. Pipan är cirka 3x40 cm, dvs cirka 1,2 meter, veckad två ggr. Detta borde ge en lämplig resonansfrekvens hos elementet på 50-60 Hz... (har inga data på det gamla elementet.)


Edited by - karlstorck on 2005/08/16 07:19:54
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/08/16 :  11:00:25  Show Profile Send linnar a Private Message
"Låg rörlig massa. ok. Jag hade för mig att man skulle kolla på höga(eller låga?) värden på Qts. Är detta kopplat till varandra?"

Jo, det kan man nog säga. Men det finns undantag.
Den rörliga massan måste också sättas i relation till membranets yta.

1,2m lång pipa= 340/1,2=283 283/4= 71hz.
Pipan är således avstämd till 71hz. Men när man veckar en pipa
har den tendes till att sjunka i resonansfrekvens något. En bra
gissning är kanske 60-65hz.
Om du dämpar den kan pipan anpassas till element med lägre resonans.
I extremfallet 280/1,2= 233 233/4= 58hz, veckad 50-58hz. Men då kallas pipan för ljudledning eller TL och får inte ha ett för högt QTS.



Edited by - linnar on 2005/08/16 11:02:01
Go to Top of Page

Gignos
Member

229 Posts

Posted - 2005/08/16 :  11:25:33  Show Profile  Visit Gignos's Homepage Send Gignos a Private Message
Linnar! Jag förtydligar lite.

Karlstorck!

Du har förståt rätt när det gäller låg massa men lågt Qts är delvis kopplat till kvoten fob = fs/qts som kan beskrivas som relativ "cut off" frekvens i en optimal lådvolym dvs. är ett mått som baserar sig på T/S parametrar då man vill jämföra två element med varandra map. hur effektivt de båda två elementen kan använda sin egen optimala lådvolym.

Denna optimala lådvolym kan skrivas som Vof = Vas x Qts^2 som helt enkelt anger Relativ lådvolym för optimal "cut off "frekvens.

Om man nu istället bildar kvoten mellan fs och Qes dvs. fs/qes får man en kvot som kan sortera lämpligheten för ett element att användas till reflexlåda eller sluten låda.

Om kvoten understiger ca 50 har elementet säkerligen först och främst egenskaper som lämpar sig för en sluten låda.

På samma sätt om elementet har en kvot som överstiger ca 100, är den mest lämpad för reflexlåda.

Gråzonen i mellan är inte säker utan måste bedömas utifrån elementets/(avsedda) utförande tex. om ventilering finns i "dust capp:en" för ett element som får kvoten 80,är reflex lämpligast.

Ett element med kvoten 90 kan användas tex i en sluten kavitet som driver ett horn.

Till sist ett element som har kvoten 60 och Qts ca 0,5 och måste enligt formeln ha ett fs ung 30 Hz kan användas till en reflexlåda som vid optimal avstämning kan nå mycket lågt ned i frekvens.

Så var inte kategorisk vid bedömningen av ett elements användbarhet, utan det beror naturligtvis på också hur "hårt" man tänker pressa innehållna egenskaper(läs prestanda) ur ett element.

Extrapolera aldrig ut extremdata från ett element, det lönar sig aldrig att pressa ut maxdata för det medför oftast låg ljudkvalitet som följd.

fs/Qes är faktiskt, om det är högt(< 100) även ett mått som kan användas för att välja ett element till hornapplikationer, men vanligtvis bildar man kvoten 2xfs/Qes som är ett mått på hur stor bandbredd man kan ta ut av ett element.

Denna kvot är den bästa att använda då man letar efter element som är bra för en sådan användning och om konvikten är låg i förhållande till andra liknande element(för reflexlåda i huvudsak),blir elementet synnerligen användbar för horn.


Passar här på att nämna att det finns två kvoter till som tillsammans med de tidigare nämnda (fob och Vof), dvs. fFB och VFF är mycket användbara.

fFB = sqrt(Vas) ger relativ "cut off" frekvens i en given lådvolym.

Vff = Vas x fs^2 ger relativ lådvolym för en given "cut off" frekvens.

Som synes kan man bilda dessa 4 kvoter av enbart fs,Qts och Vas.

Först vid jämförelse mha dessa data kan man dra relativa slutsatser mellan element map. lådvolym behov kontra "cut off" frekvens osv. och till slut vad som krävs då elementen används till sluten resp. öppen(typ reflexlåda).


Lite OT i sammanhanget :

Det är upp till konstruktören att bedöma lämpligheten av ett specifikt högtalarelement och stå för eventuella val vid design av högtalare.

Det enda som räknas till slut är den "ljudkvalitet" som kan förmedlas av högtalaren.

T/S data är bra att ha ...först... efter..... det att man har valt ett element man vet/tror kan förmedla god ljudkvalitet, inte före.

Det gäller för konstruktören att förvalta med god bedömning dessa data, så att ingen suboptimering uppstår då elementet används med dåligt slutresultat som följd.

Det finns dessutom inget "magiskt" med ett visst element. Elementet är bara en komponent i ett system som har till uppgift att ge sin del (blameless) utan att själv vara dominant framträdande.

Vill också påstå att det inte finns några dåliga element, utan oftast dåliga applikationer för detta som vanligtvis försöker använda de inneboende egenskaperna utanför dess(elementets) ofta givna begränsningar den är designad att ha!

Man kan alltså bygga det allra bästa systemet mha komponenter (element) som var och en inte har sk. topp-prestanda. Vad som är viktigast måste vara ..hur.. den fås att delta till detta utmärkta resultat.

Spelar ingen roll om elementen är 49 cent:are från Parts Express eller kostsamma element från tex. Thiel & Partner, det är till slut systemets förmedlande kvalitet som är avgörande för hur bra de kommer att låta vid en jämförelse.

Sticker element(n) fram på något sätt är systemet suboptimerat, min egen övertygelse och åsikt!

Någon invändning?

Björn

Gignos
Go to Top of Page

karlstorck
Member

286 Posts

Posted - 2005/08/16 :  12:20:50  Show Profile Send karlstorck a Private Message
Jag brukar dämpa pipan rätt mycket, men inte extremt. Så det är egentligen en TL, ja. Men en TL är kvartsvågsavstämt, så jag räknar med att avstämningsfrekvensen sjunker vid såväl dämpning som vid veckningen. Så jag vill ha ett billigt element, 5'', med en resonansfrekvens på 50-60-65 Hz, sisådär. Får labba med dämpningen sedan. Och lättanskaffat förståss... vi får se vad det kan bli. Tackar för all hjälp.

Kalle

Edited by - karlstorck on 2005/08/16 12:21:58
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/08/16 :  13:13:20  Show Profile Send linnar a Private Message
Gignos:
Det där du skriver efter OT är exakt min åsikt!
Kunde inte beskriva det bättre själv och när någon
åsikt stämmer med min kan det ju inte vara annat än
bra...
I övrigt har du satt intressanta formler på givna tumregler.

Jag är lite less på alla som berömer ett element bara för att den
har ett känt namn eller någon trollformelbeteckning.
Det finns element som blivit rena lyckokastet trots ett subjekt namn.
På 70-talet när jag höll på som mest träffade jag på flera sådana
lyckokast.
Kan nämna några:

Gamma B200
Philips 5160 (eller nått sånt)
Philips 9710 (bäst i sitt slag for ever)
Celestion HF1300 (superdiskant)
ITT 4001G (melldiskant)
Hokotun har (hade) flera mycket bra element.
och många fler som jag inte minns namnen på längre.

Lite OT men kändes skönt att få ur sig.

karlstorck:
Du ligger helt rätt.



Edited by - linnar on 2005/08/16 13:15:52
Go to Top of Page

Gignos
Member

229 Posts

Posted - 2005/08/16 :  13:20:40  Show Profile  Visit Gignos's Homepage Send Gignos a Private Message
Varför inte höja ribban lite och tex. välja billiga Audes 6,5 tum 40W65 eller 40W68 för 395 Skr från HiFi Kit?

Björn

Edit = tillägg:

Linnar! Ibland vill även jag utbrista i att det var bättre(lättare)förr eftersom färre element fanns.

Dessa var minst lika bra då,relativt sett, som den uppsjö av nya man nästan kan drunkna i.

De element du nämner är klassiker och bra exempel!

Gignos

Edited by - Gignos on 2005/08/16 13:51:09
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/08/17 :  06:14:13  Show Profile Send linnar a Private Message
Gignos:

Håller med!


Go to Top of Page

karlstorck
Member

286 Posts

Posted - 2005/08/17 :  06:32:58  Show Profile Send karlstorck a Private Message
Gignos: skulle gärna höja ribban, men som jag nämnde tidigare är detta till en befintlig konstruktion, och 5'' ligger fast. (Och Audesen har en res frek på 38 Hz, lite lite för 1,2 meter pipa). Det får bli för ett framtida projekt från scratch. Men i så fall blir det nog inte en TL utan kanske något annat horn.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000