HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Varför säljer "alla" sina Silver Resolution?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/08/15 :  16:51:47  Show Profile Send Blue a Private Message
På sistone har man sett flera annonser från folk som vill sälja sina SR-kablar. Inte utan att man blir lite nyfiken... Var dom inte så bra som sades? Passar inte i alla system?

(Själv har jag lite Kimber-snören på väg med posten och hoppas på att inte sälja dom vidare på ett bra tag).


Ett kungarike för en vevgrammofon.

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/08/15 :  16:59:22  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Blue, det låter som att du nog får bättre svar om du ställer en fråga till de som säljer snarare än att starta en spekulationstråd hos oss.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Gurkan
Member

66 Posts

Posted - 2005/08/15 :  17:46:00  Show Profile Send Gurkan a Private Message
För SR är så j**** hypade?
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/08/15 :  18:02:00  Show Profile Send Ayn a Private Message
Pac, en god gissning är att en del av de som säljer är medlemmar här på hififorum.nu, särskilt eftersom det var genom hififorum.nu som ryktet om dessa kablar spred sig i första hand. Då är väl det här ett bra ställe att få höra av säljarna varför de säljer? Det kan vara nyttigt för andra att höra också.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2005/08/15 :  18:25:07  Show Profile Send jaejin a Private Message
Vet om en anledning. de som säljer vet om att det är bra andra handsvärde på SR och för att ha råd med en uppgradering så säljer de av sina kablar för att ha råd med den nya uppgraderingen.
Sedan när de har råd så kan de köpa SR igen utan att gått så mycket förlust.

Sedan kan det vara för att den längden/sorten som de köpt på kablarna inte stämde. i vanliga fall ifall man har köpt för kort av ett annan märke så går andra handsvärdet ner vanligtvis runt halva priset ganska omgående men med signalcable så gör det inte det. ifall man går iväg och löper en kabel för säg 2000kr och sedan upptäcker ganska fort att det inte fungera bra vad säg längden på kabeln. då är inte inte så kul att sätta ut annons på den för 1000kr och folk prutar. istället finner man vägar så som att flytta om i stereoracket tex.

SR de är billiga från början och sedan fins det många som nyfikna och det finns andra som gärna köper begagnat då de slipper importera ifrån USA. kan vara därför folk sätter ut sina kablar för försäljning.

Själv så har jag en hel del bra kablar som jag ej sätter ut bara för att man går så grymt back på inköpspriset och att folk intresse är ganska svalt.

En tankeutveckling iallafall om varför de har kommit på annons på senare tid..

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/08/15 :  18:33:34  Show Profile Send mayro a Private Message


jag tror dom som säljer är mera dom som inte gått "hela vägen" utan köpt en längd eller två osv...

Sedan är det självklart även så att med så många som köpt osv så blir det fel NÅGONSTANS till slut...

Sedan har vi detta med smaken också. Den är ju olika. Och ju flera som använder en sak. Ja ju flera kan ju även tycka om något annat..

Och till sist. SR kablarna är INTE "snälla" mot saker o ting. Så anser "dom" något inte "stämma" så säger dom till obenhörligt...Detta har jag själv otaliga ggr fått erfara...
Men klarat av att fixa till om man säjer så..

Och då kan det man haft tidigare kanske passa bättre...

Så det är inte svårare än så troligen...


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/08/15 :  18:50:32  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Sedan har vi detta med smaken också

Och smaken är som baken förutom i LTS-garderoben då Blue

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/08/15 :  18:51:49  Show Profile Send Drem a Private Message
Om det är så många som säljer så är det konstigt att ingen har 1st silver res i minsta längd som jag kan ha till centern

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2005/08/15 :  19:06:34  Show Profile Send MartinH a Private Message
Förmodligen så passade dom inte i just den anlägningen som dom sattes i, inte konstigare än att en Kimber,AudioQuest,Nordost,Crystal Cabel, Harmonic m.m. inte passar i alla anläggningar...

Men det är ju sånt man får ta när man handlar på nätet och inte kan pröva innan...

inget konstigt, utan bara så det är med kablar, ibland passar det, ibland passar det sämre...
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2005/08/15 :  21:32:16  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
När en signalkabel går på ca 1000:- och högtalarkablar ca 1500:- så har jag svårt att kalla dom "hypade". Verkar prisvärda tycker jag. Tänk själva, kabel, 4 kontakter, krympslang, kabelstrumpa, silverlod?, arbetskostnad. Blir inte mycket vinst om man vill diy´a en själv.
/Jonas
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/08/16 :  07:07:05  Show Profile Send matte76 a Private Message
Kan bara tala för mig själv (mina SR högtalarkablar är ju till försäljning), jag har jämfört med Neotech (betydligt dyrare, ca 5.000) i min anläggning som ljudmässigt passade min stärkare och högtalare bättre än SR. Men i andra anläggningar kan det vara tvärtom.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2175 Posts

Posted - 2005/08/22 :  15:08:04  Show Profile Send Figge a Private Message
Blue:Hittade bara "matte" och "mazon". Några flera?

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2005/08/22 :  15:30:01  Show Profile Send govinda a Private Message
Hej

Jag har hela linan!

signal högtalarkabel strömkabel i silver resulotion!

Jag ser ingen anledning att byta i nuläget.

Jag är nöjd

Mvh Anders
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/08/23 :  07:46:08  Show Profile Send matte76 a Private Message
Med "alla" överdrev Blue kraftigt, det är helt klart Jag tex säljer min högtalarkabel eftersom jag hittat en annan kabel som passar just min anläggning bättre, däremot behåller jag SR signalkabel och ska framöver ev införskaffa SR nätkabel (om jag hör tillräckligt stor skillnad mellan den och "no name" kabeln för att motivera investeringen.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/08/23 :  11:34:34  Show Profile Send Blue a Private Message
Just det, skriver man "alla", istället för alla, så är det väl ganska uppenbart att man medvetet överdrivet en smula för att skoja till det? ; )

Matte: Vad blir det för cd-spelare efter Primaren?

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/08/23 :  12:24:20  Show Profile Send matte76 a Private Message
Får se om jag får sålt den först, ska lyssna på Operas spelare isåfall.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2005/08/23 :  20:23:51  Show Profile Send Tomas a Private Message
quote:
ska lyssna på Operas spelare isåfall.

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2005/08/23 :  20:54:42  Show Profile Send StefanL a Private Message
Jag tycker bara det är bra att det blir lite rotation på Signal Cable, då kan fler lyssna på dom och göra en egen uppfattning.

Håller i övrigt med MartinH, dom passar inte alla.


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000