HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Finns det någon som kan bygga..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/08/30 :  17:49:15  Show Profile Send ohmega a Private Message
Det kan jag göra

Ursäkta att bilden "blidde" lite stor..coaxialkontakterna är inte ditritade...och vissa smådetaljer är kvar...men inte mycket.

Potentiometrarna tänkte jag ha på ett eget kort.




edit: bytte till en mindre bild
Edit2: Här kommer schemat (bra om det ligger nära layouten..ju)

bass_eq_sch.bmp

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/08/30 18:55:57
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/08/30 :  18:28:14  Show Profile Send ohmega a Private Message
"Paddarna" som ni ser lite här å var på kortet (som inte är kopplade till nånting)...är tänkt att kopplas till ett jordplan på ovansidan av kortet....alla dragna ledningar ligger således på undersidan

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/08/30 18:57:53
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/08/30 :  18:41:43  Show Profile Send ohmega a Private Message
Vid den stora kondensatorn på högersida om kortet ligger in- resp. utgången.

Kortet är alltså bara för EN kanal..tanken är att de två korten skall "staplas".

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/08/30 18:42:53
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/08/30 :  19:43:46  Show Profile Send ohmega a Private Message
Suck....hur petig skall man va' egentligen...upptäckte nu att det inte finns några kondingar med värdet 0,39 uF..så det bli väl tilla att parallellkoppla då

Jag hade först tänkt använda mig av vanliga Wima-kondingar...men jag tror dessa är ett strå vassare:

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=2012668.htm

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/08/30 21:54:46
Go to Top of Page

Ionizer
Member

304 Posts

Posted - 2005/08/30 :  23:57:58  Show Profile Send Ionizer a Private Message
Ska du etsa och borra för hand så är det några paddar som ser aningen tunna ut, p1, p2, u2, u3.

Sen är det lite smaksaker som jag skulle gjort annorlunda, vad tror du om att lägga R12 horisontelt ovanför C16 och rotera C16 1/2 varv?

Padden under R9, brevid R16 och brevid R4 m.fl. är kanske lite onödiga efterssom det går bra att löda hålmonterade motstånd på komponentsidan.

C11 och C12 kunde få varsin via upp till jordplanet, är inte direkt kritiskt för audiofrekvenser med det skadar inte heller.

Funderar på vad en 78Lxx tycker om en så stor konding direkt på utgången, tror dom rekomenderar nåt mindre i databladet. Japp 0,1uF. En låg ESR tantal kanske vore nåt?

Annars tycker jag det ser bra ut, ganska få ledningsbanor som är långa.

Gräset är alltid grönare på den grönare sidan...
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/08/31 :  16:15:01  Show Profile Send ohmega a Private Message
Jag var faktiskt själv lite skeptisk till kondingarnas storlek...å bara glad om kan byta det mot mindre....ska kolla de övriga sakerna du har anmärkt på.....det kan ju bli tokbra

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/08/31 :  18:10:07  Show Profile Send ohmega a Private Message
MEN...
quote:
Ska du etsa och borra för hand så är det några paddar som ser aningen tunna ut, p1, p2, u2, u3.


Jo..det bör jag nog göra...redan modifierat paddarna på p1 å p2...

quote:
Padden under R9, brevid R16 och brevid R4 m.fl. är kanske lite onödiga efterssom det går bra att löda hålmonterade motstånd på komponentsidan



Nja...jag vill behålla baddarna på de komponeter där det kan vara svårt att nå med lödkolven på komponentsidan...tänkte jag...men de komponenter som ligger ute på kanterna kan ju klara sig utan "extrapaddar"...eller?

quote:
C11 och C12 kunde få varsin via upp till jordplanet, är inte direkt kritiskt för audiofrekvenser med det skadar inte heller.


OK..kan du ju ha rätt i..

quote:
Sen är det lite smaksaker som jag skulle gjort annorlunda, vad tror du om att lägga R12 horisontelt ovanför C16 och rotera C16 1/2 varv?


Ska kika lite på det




Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/08/31 18:11:34
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/08/31 :  18:36:09  Show Profile Send ohmega a Private Message
Ha!....lite lurigt där med spänningsregulatorn till negativa späningsmatningen...dee skall ju typ ha 10 ggr större värde..nå ja...lätt fixat.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Ionizer
Member

304 Posts

Posted - 2005/08/31 :  22:19:00  Show Profile Send Ionizer a Private Message
Varje sån extrapad blir ett extra borrhål och det är tråkigt att borra. Sen kan det bli lite klurigt att få ner tex R6 tight mot kretskortet efterssom du måste stoppa nånting i vian som är under motståndet.

Låter du istället jordplanet ansluta direkt till motståndets ben så går det nog att värma från baksidan och löda på framsidan. Men det är som sagt en smaksak.

Gräset är alltid grönare på den grönare sidan...
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/09/01 :  05:45:27  Show Profile Send ohmega a Private Message
quote:
Varje sån extrapad blir ett extra borrhål och det är tråkigt att borra. Sen kan det bli lite klurigt att få ner tex R6 tight mot kretskortet efterssom du måste stoppa nånting i vian som är under motståndet.

Låter du istället jordplanet ansluta direkt till motståndets ben så går det nog att värma från baksidan och löda på framsidan. Men det är som sagt en smaksak.


Jo..borra ä inge kul........å jag ska kolla om Kjell å Co har nån "korthållare" av nåt slag.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/09/01 :  20:10:51  Show Profile Send ohmega a Private Message
Alltså en sån här

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/09/04 :  16:08:06  Show Profile Send ohmega a Private Message
Efter lite småändringar så blidde det så här...det allra sista av caddningen genomför jag när jag fått hem komponeterna....ja..som ni ser är ju kondingarna 4,104,5 samt 105 rätt stora...dessa är dock inte av "boxtyp" utan av axiell typ

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/09/04 16:10:23
Go to Top of Page

megalomaniac
Member

130 Posts

Posted - 2005/11/03 :  02:34:37  Show Profile Send megalomaniac a Private Message
Ruggigt trevligt när någon hjälper till utan att behöva hotas til livet, sånt glädjer att se...

Cred.

Hoppas det blir/blev bra!

Good enough, är bra nog...
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/11/17 :  14:50:28  Show Profile Send ohmega a Private Message
Fasen Muse....det här går inte bra....försökt att få till kretskorten men dom ser ut som ...jag vet inte vad det beror på.....om det är för tjockt papper vid exponeringen eller om bläcket inte täcker tillräckligt bra..

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000