HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 vägg högtalare - in-walls
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Exipnos
Starting Member

23 Posts

Posted - 2005/11/12 :  09:56:11  Show Profile Send Exipnos a Private Message
Hej,

Jag har planer att installera högtalare i hela huset för att spela bakgrunds music och sådant. Jag behöver inte ha audiophile kvalitet men vill inte ha kasst ljud heller. Jag har köpt ett stort antal billiga NSB element från partsexpress och tänker använda dessa.

Jag tänkte bygga mini arrays med 6 element per högtalare, för att ha bättre verkningsgrad och för att de billiga elementen ska påfrestas mindre. Jag har även köpt billiga ribbons tweeters från jaycar some jag tänkte kombinera dem med. Tror ni att det går bra att köra NSB fullrange så att jag slipper tweeters och crossover? Jag tänkte lackera elementen och kanske installera en phase plug för att ha bättre ljud. Kommer det att vara tillräckligt för att köra dem fullrange? Kan jag göra något för att ha bättre bas?

Kan någon ge mig tips vilken design är lämplig for vägg högtalare. Vad behöver jag tänka på? Högtalaren kan inte vara djup kanske maximalt 10cm.

Vad tror ni?

Tack på förhand..

Exipnos

Exipnos
Starting Member

23 Posts

Posted - 2005/11/16 :  12:54:56  Show Profile Send Exipnos a Private Message
bumb....100 personer has läst detta men inget svar..

Hjälp en nybörjare, snälla.....


Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2005/11/17 :  13:37:39  Show Profile Send Passerati a Private Message
Har själv inte någon susning om vilka högtalare det handlar om, känner inte till "märket" du nämner... eller partsexpress heller för den delen.
( Men efterssom jag nu var nr 165, som läste tyckte jag att jag kunde skriva lite hehe )
Ett litet tips blir väl att du länkar till elementen du köpt, för att ge oss tillgång till parametrarna. Ingen kan räkna utan dessa. Sedan undrar jag om du har filterkonstruktionen, klart för dig ?
quote:
Högtalaren kan inte vara djup kanske maximalt 10cm.

Lådor, varför inte bygga fristående lådor och sedan bygga in dessa... om du har plats. Mao ge oss max-måtten för väggarna, samt materialet i dina väggar ?
Är det fyrtumsreglar med normalstandard cc 600, efterssom du skriver 10 cm ?

Själv kommer jag att montera båt/bilhögtalare (fukttåliga) i badrumstaket, framöver. Och det är ju inga problem, man tar bara reda på alla siffror och räknar ut lådvolymen/filter. Konstruerar filtret, bygger välstagade och dämpade lådor efterssom mina blir slutna. Sågar lagom stora hål i taket och monterar dit. Drar sedan vansinnigt långa kablar fram till stereon... klart !

Mvh
Passerati
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000