HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rekommedation av bra sub till..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2005/08/14 :  14:58:59  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
..mina Infinity.

Jag behöver det där sista "fladdret" i basen, ni fattar nog vad jag menar.

Visserligen så har mina RSIIB 4 st 10"-basar, men dom kan inte leverera det där sista.(finns det någon burk som gör det?)

Subben ska helst vara aktiv, samt kunna hänga med Infinity när det barkar åt 100db.
Den får absolut INTE bottna!

Finns det dipol-subbar?

Tacksam för den hjälp jag kan få!

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/08/14 :  15:12:07  Show Profile Send matte76 a Private Message
REL-sub kanske?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Apinator
Member

311 Posts

Posted - 2005/08/14 :  15:27:40  Show Profile Send Apinator a Private Message
Hejsan!
kan inte annat än att rekommendera Velodyne i sådana fall!
Köp en DD-18 så lär du inte bli missnöjd och den lär utan problem klara de nivåerna du är ute efter, inte fel sedan att rumskorrigeringen gör den relativt enkel att installera och att integrera med övriga anläggningen!

MVH Dan

"Vägarna till toppen av berget är många, men väl där är utsikten densamma" Kinesiskt ordspråk.
"Stativhögtalarfetischist"
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/08/14 :  15:30:52  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Vill du ha "tryck" eller vill du ha djupare i frekvens? Eller för den delen - bådeoch?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/08/14 :  15:38:11  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Muse,

satsta på 2st subbar annars blir det rejäl oreda i frekvensgången.. peakar på >20dB är inte ovanligt.

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/08/14 :  15:41:33  Show Profile Send matte76 a Private Message
Många kör med bara 1 REL-sub och är helnöjda...men det blir säkert ännu bättre med 2...och mycket dyyyrare....

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2005/08/14 :  16:20:02  Show Profile Send U1 a Private Message
Sitter hemma nu med bara en sub (har alltid haft två) väntar på och bli färdig med den andra. Trivs inte med enbart en sub.

Jag skulle aldrig välja en sub, hellre 2 billigare.

Muse: Det blir stora dipoler om du skall ha basfladder. Jag kör med totalt 8st SLS12" och det fladdrar inte mycket. Jag tror du får bygga dom själv.

/J
Go to Top of Page

thli
Member

248 Posts

Posted - 2005/08/14 :  17:10:49  Show Profile Send thli a Private Message
Denna lilla saken kanske, 1st 18" OCH 1st 12" drivna av en 6000W förstärkare:





LITE dyr bara, men dom "mindre" Velodyne basarna funkar nog lika bra.

Annars säljer REFaudio i Stockholm ut Infinitys subbar i kappa serien för 5990:-, ett antal sådana borde också funka.

//Thomas

Edited by - thli on 2005/08/14 17:12:07
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/08/14 :  17:12:40  Show Profile
SVSB12-Plus/4 - 126 db @ 20 hz

Läs mer om den här http://www.svsubwoofers.com/subs_b12_plus_4.htm

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Hardseq
Member

218 Posts

Posted - 2005/08/14 :  18:47:46  Show Profile Send Hardseq a Private Message
Muse: Några begränsningar när det gäller pris?
Generella förslag brukar vanligtvis innehålla Paradigm servo 15, SVS större modeller, genelec´s större modeller, Velodyne DD18 eller hemmabygge. En IB slår de tidigare nämda burkarna med stor marginal.
Varför folk rekommenderar REL när OP efterfrågar subwoofers förstår jag inte, då de i bästa fall kan användas som basstöd och inte subwoofer.
Lästips för att "kolla marknaden" är testerna på www.ultimateav.com samt www.avtalk.com


Min bil går fortare med handbromsen åtdragen. Vem du är att komma med dina "fakta" och påstå att min upplevelse är fel?
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/08/14 :  19:14:00  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
då de i bästa fall kan användas som basstöd och inte subwoofer


Hmm REL gör subwoofers....och en subwoofer ska fylla på med det som frontarna ej kan spela...dvs basstöd. Det är ju inte så att basen ska spela för sig och frontarna för sig, allt ska ju sammansmälta till en helhet. REL ska vara extremt bra till musik och mycket enkla att integrera med både stativare och golvare.

REL ger kvalitetsbas snarare än luddig kvantitetsbas enligt de som äger en eller har provat en...själv har jag hört en REL Storm III hemma hos en med stativare och det lät homogent och fylligt i basen.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/08/14 19:17:41
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/08/14 :  19:22:04  Show Profile Send Haakan a Private Message
basstöd för mig är precis som det låter ett stöd för högtalarna så högre ljudtryck kan åstadkommas...fast jag har kanske läst ino-katalogen för mycket

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/08/14 :  19:28:33  Show Profile Send matte76 a Private Message
Haakan: Kanske det ja... Jag tycker basen (subben) ska fylla i det som frontarna ej kan spela, dvs tex 16 eller 20 Hz upp till 35 Hz om högtalarna kan spela ner dit...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/08/14 :  19:56:17  Show Profile Send Haakan a Private Message
så kan man se det men jag ser ingen mening med att inte köpa FULLregister högtalare....om man nu inte väljer en delning på 80hz med ordentliga baslådor...


"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/08/14 :  19:59:46  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Grabbar! Tråden! Tips var det!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2005/08/14 :  20:07:27  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
Oj, tackar för lite funderingar!

Till problemet: Mina burkar är specade till 25 Hz - 32 kHz, vilket inte borde innebära att jag saknar bas.

Men det gör jag..

Jag ska kunna skära så att mina 4 st Watkins bara spelar ner till 50 Hz, den ska en basmodul ta hand om "kneget".
Jag vill avlasta mina högisar för att få en bättre klang i röster och instrument(vad annars..)

Kanske lutar åt DIY-moduler med separat slutsteg ändå..hmm, vi får se!

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2005/08/14 :  20:10:09  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
"så kan man se det men jag ser ingen mening med att inte köpa FULLregister högtalare....om man nu inte väljer en delning på 80hz med ordentliga baslådor..."

Förstår inte riktigt vad du menar Haakan..

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2005/08/14 :  20:29:06  Show Profile Send Mnyb a Private Message
Jag har REL spelar djupt och bra, men med de ljudtrycken som man verkar vara ute efter så verkar en hembyggd IB av något slag ligga bättre till.
En REL stadium 3 som jag har är trots allt "bara" ett Volt 10" ellement i en välbyggd reflex låda av något slag. Uppfyller mina krav på baskvalitet i normalt vardagsrum i hyresrätt, jag är mycket nöjd. Men vill man ha allt så verkar hembyggen faktiskt både vara billigare (nåja, relativt) och roligare. Om du skall köpa 2 eller 4 st stadium 3 så får du en lastpall 15" ellemment för dessa pengar.
Komersiella sublösningar begränsas av av de måste vara "vettiga" :-)
Naturlagarna säger stor lådvolym slutenlåda eller en äkta IB massor med konarea och därmed ännu större låda, marknadskrafterna liten lådvolym basreflex fjärrkontroll etc servolösningar etc.
De enda helt kompromisslösa sublösningarna verkar vara DIY.
Angående REL ja de är bäst som lågbas till musik, dvs vill man ha en relativt hög delningsfrekvens finns det annat som är mer ändamålsenligt, om jag bodde i hus och inte ville såga sönder väggarna för att bygga en IB ;-) så skulle jag kunna tänka mig två REl stadium 3 till all subwoofing utom LFE kanalen som skulle skötas av en Velodyne av något slag.

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page

Hardseq
Member

218 Posts

Posted - 2005/08/14 :  20:30:01  Show Profile Send Hardseq a Private Message
"Hmm REL gör subwoofers....och en subwoofer ska fylla på med det som frontarna ej kan spela...dvs basstöd. Det är ju inte så att basen ska spela för sig och frontarna för sig, allt ska ju sammansmälta till en helhet. REL ska vara extremt bra till musik och mycket enkla att integrera med både stativare och golvare.

REL ger kvalitetsbas snarare än luddig kvantitetsbas enligt de som äger en eller har provat en...själv har jag hört en REL Storm III hemma hos en med stativare och det lät homogent och fylligt i basen."

Vilken modell REL Storm III är vet jag tyvärr inte men ska man dra slutsatser av vad REL själva tycker är en "subwoofer" som är värd att sälja så kan man ju titta på REL Q200:

http://www.avtalk.co.uk/forum/index.php?t=msg&th=13368&start=0&rid=0&SQ=0

Titta på distorsionskurvorna. Kallar du det för "kvalitetsbas" så kan vi nog även kalla REL Q200 för subwoofer...

Den låter nog "snabb" , om inget annat så för att den helt enkelt inte spelar någon subbas i stort sett alls och därför inte exiterar rummet den står i. Naturligtvis är det ju lättare att bara låta bli att använda en sådan istället och dessutom billigare.
OP gör nog,åtmindstonde i mitt tycke, bättre i att köpa en subwoofer som faktiskt spelar lägre än hans befintliga högtalare redan gör.

Edit:
http://www.avtalk.co.uk/forum/index.php?t=msg&th=13370&start=0&rid=0&SQ=0
Ovan finns ett test på REQ stampede för den intresserade. Vem är inte sugen på att introducera den i signalkedjan *HOST*
Citat: "I've checked the numbers and it is right as far as I can tell. Not quite infinity, but the 90dB sweep reaches 360% THD at 20Hz and the 95dB sweep reaches about 600% THD"
Rent och fint. :)



Min bil går fortare med handbromsen åtdragen. Vem du är att komma med dina "fakta" och påstå att min upplevelse är fel?

Edited by - Hardseq on 2005/08/14 20:36:13
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/08/14 :  20:33:08  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Muse
är det högtalarna eller rummet? Har du massor med bas på vissa ställen (och utanför rummet)medan andra ställen (din lyssningsplats?) inte har alls lika mycket? Då är det rummet och inte högtalarna. Basabsorbenter är lösningen på det problement.
En sub med dina krav kan tänkas kosta en del, de billiga klarar de inte. Två gör placering och integration lättare.

Gradient har dipolsubbar.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2005/08/14 :  20:45:40  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Mitt råd om man tänker spela högt i ett vanligt rum är att man börjar mäta upp så man vet vad man är missnöjd med. Att integrera subwoofers är väldigt mycket enklare om man använder parametriska eq och aktiva filter. Finns ofta båda funktionerna i samma låda.
Typ BSS, DBX

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/08/14 :  21:02:02  Show Profile Send matte76 a Private Message
Hardseq: Märkligt då att REL:s subbar vunnit en massa tester och priser överallt och alltid får kanonbetyg för sitt ljud till musik...hmm...de måste muta recensenterna *host host*

Haakan: Mycket mycket få högtalare om ens några alls på marknaden spelar ner till 20 Hz, de flesta når inte under 30...de är alltså "nästan" fullregister...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/08/14 :  21:17:15  Show Profile Send Haakan a Private Message
mina har fullt klös från 20 hz...

men om vi ska hålla oss ot (on) så är väl diy att rekommendera...vill du hålla budget så är 4 nht1259or inte helt fel (tror tom det är ett gruppköp till på G)

har du för mycket pengar så skulle jag inte tveka välja inos 15"are...

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2005/08/14 :  21:23:59  Show Profile Send Mnyb a Private Message
Eh sa nån Q serien :-(
Min Åsikt (Obs !) är att Stadium Stentor & Studio är rels starka kort dessa kan gå ner <20Hz.
Innan hembion uppfanns var ju stjälva definitionen av en sub just den att komma ner under de magiska 20Hz'en för att återge hela det hörbara frekvens omfånget. Men jag tror att REL är helt utanför kartan här i alla fall.
Proffs lösningar då PMC ? JBL?

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/08/14 :  21:28:45  Show Profile Send svejk a Private Message
Detta med djupbas är dyrt stort krångligt och dyyyyrt. Har trasslat lite själv, basabsorbenter EQ osv. Skall det bli hifi av det hela skall det nog till aktiv delning och fler än EN basmodul, har provat med EN riktig heffaklump med 2st JBL 15 tummare, allt möjligt spelade med!. Så en DIY combo med elektroniskt delningsfilter och ett ordentligt slutsteg är nog det som gäller + tålamod naturligtvis, det är inga små krafter som skall tämjas.
DIY prylar kan juh inte vinna tester!

Titta på de stora kommersiella systemen från Martin Logan, Audio Artistry, Infinity. Vilken lösning är det där? Tja ni vet välan redan.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

ea poe
Member

74 Posts

Posted - 2005/08/14 :  21:36:57  Show Profile Send ea poe a Private Message
Hej du

Jag använder Infinity Modulus som du antagligen vet & jag måste säga att jag e' helnöjd

Av nya subbar så är Velodyne de bästa jag lyssnat på under de månader som jag & Blomman sprang runt sta'n för att lyssna. Tyvärr fick man hålla tillgodo med "småsyskonen" i serierna t ex Velodyne DD-10.
Vi lyssnade även på Martin Logan Descent(tror jag det va) på Sontec där vi kom fram till att DD-10:a lät mycket bättre!!!!(hos reference audio). Nu när han skaffade Gamma så fick Sub-frågan ligga på is

/Marantz 7005 ,Marantz UD-5005, 3st Infinity Kappa 5, Modulus stativare nu som Bi-ampade frontar + Subwoofer.TARA LABS Prism 2200SUB Kabel
Eichmann six series 2(frontar Emit K) + Eichmann Four Series 2 (Frontar mellan/bas) + Tara Labs Nexa(surround)
Rega 3 + Ortofon super Om 20, Rega Fono RIIA/

Edited by - ea poe on 2005/08/14 21:39:07
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000