HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Krell SACD MKII spelar DVD-Video
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

TBA
Member

290 Posts

Posted - 2005/08/14 :  13:16:37  Show Profile Send TBA a Private Message
Ljudet i alla fall. Stoppade på test in min äldsta dotters mumin DVD i spelaren för att se vad den skulle säja om den. Då började den spela SF slingan. Då tryckte jag på 1:an och den började spela upp ljudet från första kapitlet. Testade då en DVD-Audio sampler jag har men den kunde jag inte få något ljud ur alls. Någon som kan förklara?

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/08/14 :  13:49:57  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det sitter väl gissningsvis en DVD-transport i spelaren och vad du hör är nog PCM-ljudet.
Rena CD-transporter är rätt ovanliga numera och i många spelare sitter transporter tänkta för DVD-spelare.
Go to Top of Page

TBA
Member

290 Posts

Posted - 2005/08/14 :  13:57:06  Show Profile Send TBA a Private Message
Jodå det är en DVD transport i den då den även spelar SACD. Jag trodde bara inte att den klarade av att plocka ut ljudet ur en film.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/08/14 :  18:10:06  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Jag blev precis lika förvånad som du när jag hade Advantage Freja hemma på test...

Man tror ju liksom att de skall slå hårdere på trumman för att spelaren fixar "alla" format, men nej då.

Har du kollat om den tar MP3?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

TBA
Member

290 Posts

Posted - 2005/08/14 :  19:06:17  Show Profile Send TBA a Private Message
Jag ska kolla ifall den klarar MP3. Återkommer om det.
Go to Top of Page

TBA
Member

290 Posts

Posted - 2005/08/14 :  19:25:36  Show Profile Send TBA a Private Message
MP3 verkar inte fungera.
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/08/14 :  22:24:36  Show Profile Send Bubben a Private Message
"Tickar" även mkII-spelaren?

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

TBA
Member

290 Posts

Posted - 2005/08/15 :  08:39:29  Show Profile Send TBA a Private Message
Bubben: Hur menar du tickar? Drivverket är inte helt tyst när man står vid maskinen.
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/08/15 :  11:01:56  Show Profile Send Bubben a Private Message
På den SACD standard som jag hade, som hade ett philips cd-verk, var det ett tickande. Altså ett litet diskret knäpp som lät varje sekund ungefär. Man störde sig inte på det, men blev lite nyfiken på vad det var. Har svårt att tänka mig att det skulle komma från drivverket...

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

TBA
Member

290 Posts

Posted - 2005/08/15 :  13:10:46  Show Profile Send TBA a Private Message
Jag ska lyssna ikväll. Har inte reagerat på något knäppande i alla fall.
Go to Top of Page

TBA
Member

290 Posts

Posted - 2005/08/15 :  15:55:42  Show Profile Send TBA a Private Message
Inget tickande under de 15 sekunder jag kunde lyssna på Pippi skivan utan ljud. Sedan ville barnen höra skivan med ljud.
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/08/15 :  18:30:41  Show Profile Send Bubben a Private Message
Då kanske det kom från drivverket i all fall då...märkligt.
Jag tror aldrig jag har hört det ljudet på MF´s SACD som ju har samma drivverk som SACD standard mkI. Men den har jag ju bara hört i butik iofs...drivverket är ju inte vad man börjar med att lyssna på.
Eller kan det vara några andra skillnader mellan mkI och mkII?

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

TBA
Member

290 Posts

Posted - 2005/08/15 :  18:52:03  Show Profile Send TBA a Private Message
Bubben:
Vad jag läst så är det fler ändringar. De ska ha finputsat elektroniken. Enda negativa jag har om den nya version (har haft mkI) är att displayen visar spelad tid på låten och trycker man på display knappen så visar den vilket spår man lyssnar på. Det är allt. Vad jag tycker är att den nya låter bättre än den andra, men jag var utan spelare i 2 månader eller något liknande när jag väntade på MkII så minnet kan spela mig ett spratt. Jag är i alla fall väldigt nöjd med den. Inget krångel än, men helt avslappnad är jag inte än då det var mycket problem med den förra.
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/08/15 :  18:54:47  Show Profile Send Bubben a Private Message
Jag läste bara att det var mycket problem på SACD Standard. Märkte aldrig av något sjäv...dock hade jag den bara en månad innan jag sålde den igen.
Köpte ett demo-ex och utvärderade, eftersom det var så svårt att få till hemlån i regionen. Tyvärr passade den inte i systemet...

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

TBA
Member

290 Posts

Posted - 2005/08/15 :  19:47:05  Show Profile Send TBA a Private Message
Min var inne på service 2 gånger. Jag fick driverket och elektronik bytt. Ändå fortsatte den att krångla. Sedan när den började krångla igen fick jag den utbytt. Det blev nog billigare så. Mitt ex var en av de tre första som kom till Sverige. Det är väl inte omöjlgt att den led av lite barnsjukdomar. Men hade den inte låtit så bra så hade jag nog bytt den mot något annat. Skulle nuvarande börja trixa så blir det nog en Bladelius Gondul i stället.
Go to Top of Page

Peter J
f.d. Raceman

205 Posts

Posted - 2005/08/15 :  22:19:23  Show Profile Send Peter J a Private Message
Jag har en mk1 modell ac SACD Standard. Min har då funkat klockrent, när man spelar vissa skivor så låter drivverket rätt mycket men det är bara någon enstaka skiva. Går det att uppgradera mk1 till mk2?
Go to Top of Page

TBA
Member

290 Posts

Posted - 2005/08/16 :  07:34:17  Show Profile Send TBA a Private Message
Raceman:
Jag fick min utbytt då den började krångla igen. Om du klagar på att drivverket låter så är det väl inte omöjligt att butiken byter ut den åt dig. Vad jag läste på ett amerikanskt forum så passar inte MkII verk i en MkI spelare. Vet ej om det stämmer.
Go to Top of Page

Peter J
f.d. Raceman

205 Posts

Posted - 2005/09/14 :  09:45:50  Show Profile Send Peter J a Private Message
Nu har då min cd börjat krångla ordentligt. Stannar mitt i en låt och vill inte spela, ibland står det och blinkar "disc" men trycker jag på stopp och sedan play så funkar samma skiva hur bra som hellst. Drivverket har börjat låta lite mera på en del skivor.

Så nu fick jag nog så nu har jag lämnat in den.

Hoppas att jag får den utbytt mot MK2an.
Go to Top of Page

thosod
Member

111 Posts

Posted - 2005/09/14 :  11:53:24  Show Profile Send thosod a Private Message
Vilken tur att man valde Accuphase
tänkte först köpa Krell
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000