HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Buffrad Zen - Tips välkomnas - Bilder
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

PelleW
Member

311 Posts

Posted - 2005/08/11 :  20:09:22  Show Profile Send PelleW a Private Message
Håller på med ett 'litet' bygge såhär i slutet på lovet. Det är två stycken monoblock som förhoppningsvis kommer att likna Zen-förstärkaren en del.
Den består komponentvis av följande,
1 x ~1000VA transformator på 28VAC
Likriktare 35A
CLC-filter, 33000uF + 6mH + 22000uF
Zen-förstärkare med 50mH toroidinduktor som 'strömkälla'

Tanken är att byta ut strömkällan i Zen-förstärkaren mot en induktor. Ett problemet är dock att jag har högvis med IRFP260 på lager som har relativt hög gate-kapacitans, vilket resulterar i -3dB vid 19kHz.
Jag skulle även vilja parallellkoppla två stycken för att enklare fördela värmen vilket också bidrar till den låga brytpunkten.
För att komma förbi det så har jag provsimulerat med en sourceföljare med låg gatekapacitans innan IRFP260 och har då flyttat -3dB-punkten till över 200kHz.
Frågan är då om någon provat göra något liknande som att t.ex. 'induktorlasta' en Zen eller modifiera den med fler steg (även om man råkar frångå Nelsons 'Ett förstärkningssteg är tillräckligt')?

Här är en bild på ett av de ännu inte färdiga monoblocken,



och här är kretsschemat som jag tänkt mig fast med IRFP250 istället för 260 vilka är ganska likvärdiga (kan hända att man plockar spänningen till IRF610 direkt från matningsspänningen),



och så här hade jag tänkt mig först, men då skulle jag vilja byta IRFP260 mot något som har lägre gatekapacitans som t.ex. IRFP044, 140 eller 240.



Förslag på förändringar är mycket välkomna, inget är byggt än och jag tänkte göra kretskortet så att det går snabbt att ändra kretsen för att utvärdera.

-Pelle

Edited by - PelleW on 2005/08/12 19:19:43

Nicke
Member

379 Posts

Posted - 2005/08/11 :  20:18:30  Show Profile  Visit Nicke's Homepage Send Nicke a Private Message
quote:
För att komma förbi det så har jag provsimulerat med en sourceföljare med låg gatekapacitans innan IRFP260 och har då flyttat -3dB-punkten till över 200kHz.

quote:
Frågan är då om någon provat göra något liknande som att t.ex. modifiera den med fler steg (även om man råkar frångå Nelsons 'Ett förstärkningssteg är tillräckligt')?


Tjaa....Nelson själv gjorde det väl nåt sånt i ZEN version4?
Och att använda induktorer gjorde han väl i ZEN v7?
Go to Top of Page

PelleW
Member

311 Posts

Posted - 2005/08/11 :  20:48:37  Show Profile Send PelleW a Private Message
Ah, har nog läst igenom de flesta av hans Zen-versioner men verkar ha missat v4, ska kolla igenom den.
Induktorn i version 7 är dock lite annorlunda eftersom han kör två IRFP240 i ett differentialsteg och det kräver två induktorer som jag tyvärr inte har.

Tack för tipsen!

-Pelle
Go to Top of Page

PelleW
Member

311 Posts

Posted - 2005/08/12 :  13:09:08  Show Profile Send PelleW a Private Message
Ny version, vad tror ni?
Den skulle gå att göra DC-kopplad sånär som på återkopplingen, men då påverkas biasen lite för mycket av DC på ingången.



-Pelle
Go to Top of Page

PelleW
Member

311 Posts

Posted - 2005/08/12 :  17:00:54  Show Profile Send PelleW a Private Message
Lägger in en till bild på båda kanalerna.



-Pelle
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/08/12 :  23:13:51  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Det ser ut som att du kommer att ha någon volt DC över högtalaren. Ingen kopplingskonding???

Du bör väl dessutom ta ström till irf9610an från den positiva matarspänningen istället för från drainarna på effektfetarna???

Ser annars ut som ett kul bygge! Snyggt med grejorna öppet sådär.

Hur varma blir kylflänsarna??
Go to Top of Page

PelleW
Member

311 Posts

Posted - 2005/08/12 :  23:31:51  Show Profile Send PelleW a Private Message
Circlomanen:
Induktorn har så låg resistans att den lilla DC-spänningen som kommer att ligga över högtalaren gör mig inget. Man slipper ju en stor elektrolyt i signalvägen som även kostar pengar, sen blir den mycket snällare vid på- och avslag också.

Simuleringsmässigt blir det bättre att ta spänningen till IRF9610:an från utgången och om jag inte tänker fel borde det väl även ge en del lokal återkoppling att göra så. Men just detta har jag tänkt lägga som en 'option' på kortet så att man kan ändra.

Eftersom den inte är klar har jag inte kunnat kolla värmen på kylflänsarna, men jag har beställt två stycken 120mm:s fläktar att kyla med så jag hoppa det ska räcka.

-Pelle

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/08/13 :  00:11:31  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Med fläktar bör det nog funka fint!

Nån lokal återkoppling får du nog inte genom att koppla småfetarnas drain till en signalbärande punkt.

Då är det nog bättre att köra strömåterkoppling istället.


Nått sånt men med en induktans istället för motstånd.
Visar denna bild för den är lättöverskådlig.
De bipolära transistorerna går lätt att byta mot fetar. Lite förändringar på motstånden och gatestoppers så har du en snabb fin liten strömåterkopplad sak.
Go to Top of Page

PelleW
Member

311 Posts

Posted - 2005/08/13 :  11:12:52  Show Profile Send PelleW a Private Message
Circlomanen:
Då M5 slår på kommer M3 och M4 att dra ner utgången vilket då kommer att sänka strömmen genom motståndet på 68 ohm vilket innebär att M3 och M4 slår av lite.
Det borde väl räknas som återkoppling? Simulering visar att förstärkningen går ned från 25 till 19 gånger om man flyttar sourcematning på M5 från matningsspänningen till utgången.

Jag kan givetvis ha fel men jag vill så gärna att det ska fungera som det ser ut i schemat för annars måste jag dra in spänningsmatningen till kretskortet.

-Pelle
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/08/13 :  12:14:11  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Prova!
Go to Top of Page

Gignos
Member

229 Posts

Posted - 2005/08/13 :  13:01:49  Show Profile  Visit Gignos's Homepage Send Gignos a Private Message
PelleW!,

Se sista ritningen du laggt in : Posted - 2005/08/12 : 13:09:08

Vart tog bias:n vägen för IRF 9610 eller skall dc bias läcka genom 470 UF. Behövs ingen linearisering alls via source ,dvs ett litet motstånd och vad blir max insignal för detta shema jämfört med de tidigare?

Björn

Gignos
Go to Top of Page

PelleW
Member

311 Posts

Posted - 2005/08/13 :  15:56:31  Show Profile Send PelleW a Private Message
Gignos:
Det är plockat från Zen version 4. IRF9610 kommer att hålla sin source på ~4 volt eftersom den är helt påslagen (3.3k + 68 ohm försöker dra sourcen upp mot utgången, som ligger på ungefär samma potential som matningsspänningen, och det innebär ju att IRF9610 får högre spänning över gate-source eftersom gaten har jordpotential vilket gör att den kommer att bli fullt påslagen).

Spänningförstärkningen är ~10 i sista kopplingen (inte 19 som jag skrev tidigare) och max inspänning beror ju lite på hur mycket ström jag kommer köra genom förstärkaren.

-Pelle
Go to Top of Page

Gignos
Member

229 Posts

Posted - 2005/08/13 :  21:54:54  Show Profile  Visit Gignos's Homepage Send Gignos a Private Message
PelleW

Du förstår nog att jag tänkte på IRF9610 som n-kanal av misstag vilket den inte är,tack för att du rättar mig med utmärkt text. Är med på 10 ggr gain ! Denna tråd följer jag med intresse!

Björn

Gignos
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000