HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Problem med ett ljust ljud
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2005/08/11 :  00:27:38  Show Profile Send KennethS a Private Message
Sitter här hemma och har sedan jag flyttat in i vår lägenhet för snart 2 år sen stört mej på att ljudet jag har är ganska ljust och livlöst. Har försökt bota detta genom att byta diverse grejor i signalkedjan utan nåt större resultat. Ett problem är att väggen som delar av sovrummet från vardagsrummet består av endast 2 enkla gipsskivor utan nämnvärd isolering i mellan. Annars är vardagsrummet ungefär en 23 kvm stort med 2.70m i takhöjd och 4.6m i bredd och 4.2m i djup. Detta är dock en hyreslägenhet vilket gör att jag inte vill börja riva väggen för att förbättra den eller sätta upp en massa dämpplattor (regeringen gillar inte idén här hemma).

Kan jag på nåt sätt kompensera detta problem med att byta ut nåt i min hifi-anläggning? Består idag utav Nad S300 förstärkare, Audiovector Mi3 högtalare, Denon 2900 DVD-spelare samt TaraLabs Prime 500 hgt-kabel och mellan CD och förstärkare har jag Audioquest Kingcobra. Kan jag bota detta genom t.ex byta högtalare eller nåt liknande? Tror ni t.ex Dali Evidence 470 skulle kunna göra susen?

Kom med förslag, då jag märker att jag helt enkelt har slutat att spela på anläggningen i princip..

Trött på folk utan vett

Edited by - KennethS on 2005/08/11 00:37:33

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2005/08/11 :  00:39:02  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Dämpa rummet, försök ta bort tidiga relexer. Testa alternativ möblering. Matta på golvet. Dämpa väggreflexer.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2005/08/11 :  08:22:20  Show Profile Send KennethS a Private Message
Tjocka mattor har jag gott om på golvet. Har även hängt ett draperi bakom soffan i rummet. Flytta omkring gav inget heller. Dämplattor är tyvärr inget jag kan sätta upp hemma.

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2005/08/11 :  08:30:46  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Hej Kenneth. Jag såg i din annons på Hifimagasinet att du försöker sälja din NAD S300. Tror du själv att det är där skon klämmer? Det tror inte jag. Du borde testa med en riktig CD-spelare istället, Denons DVD-spelare är väldigt ljusa i karaktären. Har du provat NAD S500? Den låter mustigt och har en grym bas. Du kan säkert hitta en begagnad till ett bra pris. Se här:

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=12377

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/08/11 :  08:35:53  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Draperiet bakom soffan gör ingen stor effekt i det här fallet eftersom det är långt senare reflektioner. Den tidiga första reflektionen (<20ms ) blandar sig med ljudet som når lyssningspositionen utan att du kan separera det som en påverkan från rummet. Off axis resposen är sämre än on axis i olika frekvenser så du blandar ut det fina ljudet med "skräp".

Dämpa eller diffusera bort första reflektionen på sidoväggarna. Kan du inte ha akustikbehandling eller DIY-absorbenter kanske du har plats för ett par bokhyllor, en på varje sida?

Täcker mattorna hela första reflektionen från lyssningspositionen sett? Prova lägga en spegel och flytta omkring den på golvet. När du sitter i soffan och ser högtalarelementen i spegeln så vet du att här måste du ha matta. Det är också enkelt att lägga ut täcken eller massa med textilier på golvet för att prova, men detta som enskild åtgärd kommer förmodligen inte att hjälpa dig speciellt mycket.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Draken
Member

1550 Posts

Posted - 2005/08/11 :  09:14:06  Show Profile Send Draken a Private Message
Låna en CD - spelara och prova.
Vi (min bror och jag) gjorde så med hans anläggning ....OJ..OJ..OJ!
Det resulterade i en ny spelare, och han som trodda att han "satt inne med en bra sådan"?
Alltid värt ett försök att prova!

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/08/11 :  09:26:07  Show Profile Send matte76 a Private Message
Testa även med annan förstärkare (om NAD:en spelar ljust eller inte vet jag inte dock) och andra högtalare (Mi3 spelar ganska ljust enligt mig), tillsammans med akustiska åtgärder!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2005/08/11 :  10:01:28  Show Profile Send KennethS a Private Message
Nad:en är varm och gosig i karaktären. Så den kan det ju inte vara. Denon är ju klart lite ljusare, men av bekvämlighetsskäl så vill jag ha multimasikn istället för en dedikerad CD-spelare. Vad skulle ni rekommendera för högtalare för en 11.000kr? Får dock inte se ut hur som helst (regeringen hemma)..Problemet jag har är att mitt vardagsrums planering är lite speciellt tank på den konstiga vägg jag har till sovrummet. Så enda sättet att ställa upp någorlunda vettigt är sättet jag har nu. Har dubbla datorer som tar en massa plats med.

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/08/11 :  10:18:42  Show Profile Send matte76 a Private Message
Kolla begagnade högtalare, tex Dynaudio 72SE eller 72 "standard"...annars är min erfarenhet att många multimaskiner låter ganska ljust jämfört med cd-spelare i samma prisklass...men detta kan ju klart skilja sig åt. Marantz tex ger varmt ljud och de har ju bra multispelare.

Andra högtalarmärken med generellt sett mer eller mindre varmt ljud, är tex Vienna Acoustics, Sonus Faber, Usher och Dali. Provlyssna Monitor Audios nya RS6 (ca 10k), vet ej om den ger varmt ljud men har fått fina recensioner.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/08/11 10:21:50
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/08/11 :  10:27:11  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Skaffa en eller två subwoofers, borde lösa problemet.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/08/11 :  10:34:02  Show Profile Send matte76 a Private Message
Subwoofers löser nog inte grundproblemet med ett ljust ljud, som säkerligen beror antingen på elektronik (i detta fallet nog signalkällan), högtalare eller akustik eller en blandning av två eller alla dessa.

Förresten: Testa med Audioquests högtalarkablar, de ger ett varmt och fylligt ljud. Högtalarkablarna har ju störst ljudmässig betydelse av kablar.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/08/11 10:35:34
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2005/08/11 :  10:39:45  Show Profile Send KennethS a Private Message
Ah tackar för hjälpen grabbar. Grejen är att jag hade problem med ljust ljud redan innan jag köpte Denonen. Tror jag faktiskt ska ta och titta in mej på andra högtalare. Tråkigt dock, för jag tycker verkligen om designen på Audiovector.Börjar tröttna på att aldrig få till det, vill ju bara kunna få spela och njuta av musiken. Men det är ju inte så lätt när man upplever basen som ganska lättviktig och att mellanregistret och diskanten låter småvasst osv.

Trött på folk utan vett

Edited by - KennethS on 2005/08/11 10:41:29
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/08/11 :  11:01:36  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jag gillar också designen på Audiovector, de är skitsnygga! Men ljudkaraktären passar mig inte riktigt, lite för ljust, basfattigt och diskantbetonat (men väldigt rappt och klart/rent!). Glöm inte akustiken, signalkällan och högtalarkablarna framöver, och lycka till med högtalarjakten! Försök lyssna på dina kandidater hemma innan du bestämmer dig (vis av egen erfarenhet...).

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/08/11 11:03:13
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/08/11 :  11:01:42  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Ursäkta om jag blir tjatig angående subben men...
Varför inte låna hem en från din lokala handlare
Kostar inget att prova och då får du ett kvitto på om
det är något att ha.
Skulle det vara så att du fortfarande tycker att toppen
är lite för framträdande efter tillägget från subben/subbarna
så är det inte konstigare än att du kan titta lite närmare på
filtren i högtalarna. Att öka på dämpningen hos exempelvis
diskanten är inget man får nobelpris för och att försöka göra
den förändringen med kabel eller elektronik blir enligt min
erfarenhet näst intill omöjligt (om det inte är extremt lite som felar).

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/08/11 :  11:55:37  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
quote:
Sitter här hemma och har sedan jag flyttat in i vår lägenhet för snart 2 år sen stört mej på att ljudet jag har är ganska ljust och livlöst. Har försökt bota detta genom att byta diverse grejor i signalkedjan utan nåt större resultat. Ett problem är att väggen som delar av sovrummet från vardagsrummet består av endast 2 enkla gipsskivor utan nämnvärd isolering i mellan. Annars är vardagsrummet ungefär en 23 kvm stort med 2.70m i takhöjd och 4.6m i bredd och 4.2m i djup. Detta är dock en hyreslägenhet vilket gör att jag inte vill börja riva väggen för att förbättra den eller sätta upp en massa dämpplattor (regeringen gillar inte idén här hemma).

...

Tjocka mattor har jag gott om på golvet. Har även hängt ett draperi bakom soffan i rummet. Flytta omkring gav inget heller. Dämplattor är tyvärr inget jag kan sätta upp hemma.


Jag skulle direkt flytta draperiet bakom så att du bygger på principen dead-end-live-end, dvs dämpa i högtalaränden men inte bakom lyssningspositionen. Jag tycker inte om att sitta med dämpning bakom mig i längden även om det initialt kan upplevas som bättre.

När damen är ute, prova med att lyssna med massor av täcken, kuddar madrasser och filtar osv i hörnen av rummet i stället för draperiet bakom. Testa givetvis EuphoniCs råd!

Har du något frekvenssvep 20-300 Hz för att kolla eventuella rumsresonanser och utsläckningar?

Av din anläggning känns ju NAD s300 som det starkaste kortet (i alla fall i min smak) och högtalarna kanske som det mindre bra även om jag vid hemlån inte alls blev imponerad av Denons lillebror 2700. Jag upplevde denon 2700 som ganska ordinär till svag på vanliga CD och igentligen inte prisvärd om den främst skall användas till musik-cd. Då jag jämförde den mot flera rena CD-spelare i samma prisklass var den helt chanslös. Enda styrkan är väl att det är en multimaskin och att den är bra på SACD. Bilddelen har jag inte någon uppfattning om men den är ju i sammanhanget cd-ljud ointressant.

Prova med att låna hem en sub, kan bara hålla med om att det kan hända en hel del, annars tror jag som sagt på att orsaken finns hos akustiken. Jag har lite svårt att tänka mig att dessa komponenter skulle låta livlöst i kombination med varandra.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2005/08/11 :  12:27:07  Show Profile Send KennethS a Private Message
ojoj!

Frekvenssvep och sånt har jag faktiskt inte testat. Ska ta bort draperiet då när vi ändå ska tapetsera om i vardagsrummet snart. Anledningen till att jag köpte Denon 2900 som signalkälla är att jag mest nuförtiden tittar på DVD-konserter men ändå vill ha kvar möjligheten till ett någorlunda vettigt 2-kanalsljud. Subbas vågar jag inte ha i den här lägenheten p.g.a grannarna

Aja, får väl tyvärr sätta ut mina fina Audiovector Mi3 på annons då..Bra begagnatpris på sådana?Bara 4-5månader gamla?

Trött på folk utan vett

Edited by - KennethS on 2005/08/11 12:29:20
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/08/11 :  12:36:01  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Sabbas behöver inte betyda att man spelar skiten ur huset, bara ger den där botten som kanske annars saknas, basen får ingalunda vara för framträdande utan i balans med allt det andra och visst är det så att om du har problem med att ljudet känns för ljust och tunnt så kan basbalansen rädda mycket om inte hela upplevelsen.

Tycker absolut att du ska låna hem och prova - det kostar ju inget, men det är inte alltid lätt att få till ljudet med en subwoofer, placeringsmöjligheterna brukar vara ganska begränsade och de få ställen man kanske har möjlighet att ställa subban på kanske rent av ger det sämsta ljudet

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2005/08/11 :  13:22:05  Show Profile Send bjarne a Private Message
Tror absolut att du är inne på rätt spår när du pratar om att byta högtalare. En utökad bastyngd kan iofs balansera ljudet, men sub är ju som sagt inte alltid helt lättplacerad. Har sett att "Lyssna" har ett par MA GR20 för 13900:- om du kan sträcka ut budgeten lite. http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=17596 Det är ju t ex ett trevligt alternativ. Ågrens har ett par silver 8 för 8800:- men det är ju inte riktigt lika kul.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/08/11 :  13:41:59  Show Profile Send matte76 a Private Message
Kan intyga att MA GR20 är mycket bra, och för det priset löjligt prisvärda! Klart bättre än AV Mi3 och dessutom mer bastyngd och lite varmare ljud...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2005/08/11 :  14:16:24  Show Profile Send KennethS a Private Message
Ahh. Får ta och titta upp dom där Monitor Audio GR20 lite då!

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2005/08/11 :  14:43:11  Show Profile Send bjarne a Private Message
Gör det! Det är i princip ett privat begpris dom begär.
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2005/08/11 :  15:20:52  Show Profile Send Conan a Private Message
Det du beskriver som ett ljust och livlöst ljud har med största sannolikhet sin förklaring i rumsakustiken i ditt vardagsrum. Både du och andra verkar ju vara inne på detta, och då förstår jag inte vad ett byte av högtalare skulle göra för större nytta.

Snacka istället verkligen igenom med din bättre hälft om vilka åtgärder som skulle kunna accepteras. Det behöver ju inte bli Gullfiberplattor & hönsnät på väggarna utan kanske istället en stategiskt placerad bokhylla för att minska fladderekon, tjockare långa gardiner för eventuella fönster, ett succesivt byte till tjockare och mer stoppade möbler eller (vilket jag tror verkligen skulle göra nytta) så mycket mattor som möjligt på golvet (heltäckande helst).

Om du sedan ändå skulle behöva dämpa tidiga reflexer med akustikskivor kanske dessa kan göras flyttbara, så att du bara plockar fram dessa när det ska finlyssnas och ställer in dem i garderoben övriga tiden. Tänk på att försöka att inte dämpa väggen bakom lyssningsplatsen utan att istället diffusera den ytan. En dämpande yta bakom skallen brukar bara låta konstigt och faktiskt ännu värre om man har andra grava problem i lyssningsrummet som fladderekon och långa efterklangstider generellt.

Ett annat råd vore att försöka få lyssna på lite andra anläggningar för att "få upp ångan" igen. Ta med dig dina plattor och åk på lite demosar och hem till folk med andra anläggningar. Tänk på att många av dagens skivor låter just ljust och livlöst som en inneboende egenskap. Det kan ju faktiskt vara så att den musiken du gillar inte låter speciellt bra från början. Och om det skulle låta kanon på en annan anläggning så vet du ju vad du har att sträva efter!

Lycka till och hoppas du får en nytändning i lyssnandet!

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/08/11 :  17:27:03  Show Profile Send Blue a Private Message
Vill bara smyga in att jag nu vid två tillfällen jämfört Monitor Audio GR 20 och nya RS 6 både med elektronik modell "billigare" samt modell "dyrare" och kommit fram till att jag tycker att RS 6orna i mitt tycke spelare bättre, trots prisskillnaden...

Obs dock att detta är min uppfattning, som säkerligen inte delas av alla. Men gör gärna en jämförelse själv om det blir aktuellt med ett högtalarbyte!

: )

(Annars tror jag också främst att du ska jobba med akustiken, och kanske cd-spelaren).

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2005/08/11 :  18:02:09  Show Profile Send KennethS a Private Message
Tackar för alla tipsen. Svårigheten med mer bokhyllor osv är brist på plats helt enkelt. Intressant att höra att du Blue upplever den billigare modellen som bättre i ditt tycke. Har lite tur då det visade sig att vi har en återförsäljare för märket här i Linköping. Ska nog ta mej en tur dit och kolla lite. Ska försöka att lägga upp lite bilder på mitt rum så fort som möjligt så ni ser själva. Hur mycket kostar det att frekvensdämpa ett rum mellan tummen och pekfingret och vilka är bra på sånt?Har ju tummmen mitt i handen lite grann!

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/08/11 :  18:25:31  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Vill bara smyga in att jag nu vid två tillfällen jämfört Monitor Audio GR 20 och nya RS 6 både med elektronik modell "billigare" samt modell "dyrare" och kommit fram till att jag tycker att RS 6orna i mitt tycke spelare bättre, trots prisskillnaden


Blue: Då måste den nya Silver-serien vara extremt prisvärd! Ska själv jämföra inom kort för att se om dina intryck stämmer med mina...när kommer en uppgraderad Gold-serie??? Ursäkta lite OT KennethS..

KennethS: Lyssna i Ystad har både MA GR20 och nya RS6, där kan du jämföra själv för att se om du håller med Blue!

EDIT: Såg att du bor i Linköping, en bit från Ystad! Men butiken i din stad som har MA borde ha bägge modellerna inne...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/08/11 18:28:58
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/08/11 :  23:24:09  Show Profile Send Blue a Private Message
matte76: "Blue: Då måste den nya Silver-serien vara extremt prisvärd! Ska själv jämföra inom kort för att se om dina intryck stämmer med mina...när kommer en uppgraderad Gold-serie??? Ursäkta lite OT KennethS.."

Jo prisvärd tycker jag definitivt att den nya serien är, men sedan är det nog rätt mycket en smaksak också. Vet inget om någon ny Gold-serie, men jag kan tänka mig att det är på gång.

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.88 sekunder. Snitz Forums 2000