HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Hemligheten bakom ett bra mjölkskum
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/08/10 :  15:01:02  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Lekte med några bekantas espressomaskin i helgen.
Tyvärr så fick jag inte till något bra mjölksum
maskinen ifråga är en Gaggia Classic o om jag har förstått rätt så ska det vara en rätt ok maskin..

Så vad är hemlighet bakom ett sådant där tjockt mumsigt mjölkskum

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2005/08/10 :  19:28:17  Show Profile Send Bubbel a Private Message
En rejäl utombordare fixar skummet

/Anders
Numera en hänsynslös eoJUED:are.

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2005/08/10 :  20:45:53  Show Profile Send drkim a Private Message
Hej!

Nägra tips!

* Kall mjölk, ej mini (Även om en del förordar det) använd gärna standardmjölk för god krämighet.

* Ha en bra behållare att skumma i - gärna en lagom stor stålkanna.

* Blås först ut gammalt vatten i ångröret och se till att detta är rent (Inga gamla mjölkrester som sätter igen ånghålen).

*Försök att arbeta upp en rotation på mjölken - lättast om det sitter ett proffsångrör med tre hål.

*Här kan man hjälpa till lite genom att föra ångmunstycket lite upp och ned (vid ytan), samtidigt som man gör en roterande rörelse - när rotationen kommit igång så gäller det att hålla denna vid liv tills rätt skummängd uppnåtts...

OBS! Värm inte för länge, då smakar mjölken risgrynsgröt...

*Enda som hjälper är att träna, träna ochg träna...

Jobbar i baren på Stena Nordica (Karlskrona - Gdynia) - där vi har en finfin maskin

Edit: Länk till vår maskin: http://www.lamarzocco.com/linea-2.html

Lycka till!

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!

Edited by - drkim on 2005/08/11 19:31:40
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/08/10 :  23:15:02  Show Profile Send Roq a Private Message
Intressant. Vi har också en Gaggia Classic. Jag har övergett skumning via ångan eftersom jag tycker att mjölken smakar utspädd VARJE gång. Den blir vattnig även om jag använder standardmjölk. Är det handlaget det hänger på ändå? Hur lång tid ska skumningen ta - det känns som om att ju längre tid desto mer vatten får man i mjölken.

edit: Rättelse: När jag tänker efter är det en "Evolution" vi har.

Edited by - Roq on 2005/08/10 23:15:45
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/08/11 :  00:47:07  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
* Använd en kanna (stål) med rund botten och en aning smalare upp till än i botten

* Blås ut luften och det lilla vattnet som i början hänger med innan du kör ner pipen i mjölken

* brassa på uta bara h-lvete

* Håll med handen på kannan och känn när den börjar bli lite varm, samtidigt kommer ljudet från mjölen ändra sig en aning ochlåta mer från att ha låtit skrikigt att låta mer som ett aningen mer lågfrekvent vrål.

* håll ång-pinnen eller vad vi skall kalla det ca en / två cm under mjölkytan tills du hör detta och för sedan ner.

Du skall aldrig få ner luft klunkvis., når du tittar ner skall det snarare se ut som en virvel. Det skall inte stänka.


Humm.. sen håller du pipen nere i mjölken tills det blir så varmt att du tycker det är lite för vamr för att hålla handen på stålkannan och då stänger du snabbt av (medan du är nere i mjölen.


Och öva! :)

Lycka till!

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/08/11 :  08:35:56  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Hummmmm

Tackar för tippsen
Det är väl bara o ta o skaffa en egen maskin o sedan
träna, träna o så lite mer träning


Vad tror ni om denna??
http://www.internetto.de/cgi-bin/internetto/tame/internetto-de/Artikel/0130003.tam?referer_url1=http://www.eniro.se/query?stq%3d0%26q%3dsimonelli mia%26what%3dweb

Eller är den för enkel vad jag har hört så ska den vara rätt ok..
O så gillar jag desigen på den

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000