HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Cyberdyne Systems T-1000.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/08/09 :  20:56:55  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Jag har gått och sövt mina barn och grubblat som jag alltid brukar göra.
Dagens grubblerier handlar om Cyberdyne Systems T-1000.
Finns det nån forskning som visar på att det skulle kunna bli verkligt inom de närmsta 100 åren???
Finns det nån metall-legering som reagerar med rörelse från elektriska strömmar eller nått annat liknande system?

Jag har läst lite om såkallade glasmetaller och de kan ju ha ganska roliga egenskaper. En otrolig klang kan de få med rätt legering. De har ju ingen traditionell ordnad kristallstruktur som vanlig metall har, utan är som glas, helt slumpvisa i strukturen. Ger ofta ca 30 % högre hållfastighet än liknande legeringar som har regelbundna strukturer.
Bara ett exempel på egenskaper som jag lyckas dra fram ur mitt sinnes ganska stora lagringskapacitet.

Nån som vet nått? Nån som anställd på nått topphemligt militärt forskarlabratorium som vill skiita i sekretessen och berätta?

Passande avslutningsfras blir väl: Ill be back! (obs tysk brytning)

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2005/08/10 :  00:03:27  Show Profile Send Machine a Private Message
Minnes metall finns ju redan.... kolla länken:
http://mrsec.wisc.edu/Edetc/memmetal/

Sedan NÄR man kan styra den hur man vill är ju frågan, 10-15 år kanske?
Används förresten redan idag i operationer läste jag nånstans... Fixerar ben bättre än stål eftersom den inte böjer sig lika lätt.

"Skit in - Skit ut"

Edited by - Machine on 2005/08/10 00:07:06
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/08/10 :  02:05:53  Show Profile
Jag såg på discovery då dom byggde hus av "minnes-metall" .. själva stommen alltså. Var rätt häftigt.
Dom monterade ihop allt som det skulle vara på plats, sen värmde på det och knycklade ihop och la i en låda.
Sen ställde upp det och huset reste sig själv.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/08/10 :  02:37:49  Show Profile Send f95toli a Private Message
Problem är väl att minnesmetall är just metall hela tiden, den bara ändrar form.

I filmerna ändras egenskaperna så mycket att det mer verkar som om nya ämnen bildas (ex. organiska molekyler som bygger upp tyg).

Genom att ändra ett ämnes struktur så kan man förändra egenskaperna rätt mycket (ex. kol: a-kol, grafit, diamant) men det finns trots allt gränser, dessutom är det alltid ett begränsat antal faser.

Så nej, jag tror inte det är möjligt att "styra" ett ämne på det sättet. Dessutom kan man ju fundera på hur mycket energi som skulle krävas för att förändra så många kemiska bindningar.
Go to Top of Page

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2005/08/10 :  10:14:48  Show Profile Send Machine a Private Message
Nja, inte skapar väl T-1000 tyg?? Han får det att se ut som tyg och hud. Såfort han skadas ser man ju att det är metall som fläks upp??

Förresten, i Batman Begins skapar karaktärens företag något som kallas Minnes Tyg, som är hur löst och fint tyg som helst tills man leder en ström genom det, då blir det stelt och kan plötsligt användas som flygduk? Eller nåt??!
Kanske inte heller är särskilt långt bort?

"Skit in - Skit ut"

Edited by - Machine on 2005/08/10 10:16:53
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/08/10 :  13:40:51  Show Profile Send f95toli a Private Message
Nej, det är inte tyg.
Men det ser ut som (färg, textur osv) - och beteer sig (styvhet osv)som tyg.
Det är inte speciellt troligt att du skulle kunna få en metall att bete sig på det viset, alldelles oavsett kristallstruktur. Du skulle hux flux behöva nya grundämnen (ex. kol) för att bygga upp något med dessa egenskaper.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/08/10 :  13:43:12  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Riktigt häftig science fiction anno 196? är ju idag verklighet. Se Bondfilmerna!

Jag tror själv att el (eller på annat sätt) kontrollerad metall/keram/plast/nanoteknikhybrider kommer att finnas om nått tiotal år.
Ville bara veta om det finns nån pågående forskning utanför militärens.
Det har ju varit en tradition här på jorden att alla vetenskapliga upptäckter först används för att förgöra oss själva med i några årtionden innan det kommer oss till positiv nytta.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/08/10 :  14:00:41  Show Profile Send f95toli a Private Message
"Hemliga militära labb" är något av en myt.
Det är helt enkelt inte effektivt att bedriva grundforskning på det sättet. Det är först när man når en punkt där man övergår till regelrätt produktutveckling som forskningen blir hemlig. Det är i praktiken omöjligt att bedriva kvalificerad forskning utan utbyte med omvärlden, utan möjligthet att diskuttera sitt arbete och utbytta erfarenheter med andra forskare är det svårt att komma nånvart överhuvudtaget, oavsett budget.

Amerikanska militärern är visserligen en av de största finansiärena av forskning, men pengarna går i huvudsak till öppen forskning på universitet. Även forskare som är direkt anställa av ex US Navy samarbetar med civila forskare hela tiden. Jag har flera gånger sett folk i uniform på de konferanser jag varit på.

Visserligen kommer det ofta de militära tillämpningarna före de civila men det beror oftast helt enkelt på att militären har råd att betala.
Ett exempel på detta är ett rykte som snurrat runt i några år om att kvantkrypto använts för kommunikation mellan Vita Huset och Pentagon i flera år. Det vore fär många exempel på "hemlig forskning" eftersom de första civila produkterna dök upp först förra året.
Men då glömmer man att kvantkrypto testats i laboratoriemiljör i många år, vi har därför vetat att en länk mellan Vita Huset och Pentagon är fullt möjlig; dock hade det varit för dyrt för i princip alla förutom militären.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/08/10 :  22:17:13  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
"Hemliga militära labb" är något av en myt.

Heey!!!! Kom inte här å sabba lite rolig konspirations teori och skvaller!!! Såklart Amerikanska försvaret har både rymdskepp från andra solsystem och teleportationsportar inne i AREA 51!!!
Jag har väl sett STARGATE och INDEPENDENSDAY. De är ju dokumentärfilmer.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7827 Posts

Posted - 2005/08/10 :  22:49:29  Show Profile Send Fuling a Private Message
Circlo:
Ska du börja labba så kan du ju prova med bimetall, alltså två sammanfogade metallskikt med olika teperaturkoefficient. Om man skickar ström genom hela klabbet så att det blir varmt kommer biten att böja sig på grund av att metalerna utvidgar sig olika mycket.

Fast det är ju en bit kvar till T-1000 kanske...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000