HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Systemförslag?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Lars S
Starting Member

48 Posts

Posted - 2005/08/09 :  19:58:50  Show Profile Send Lars S a Private Message
Detta är mitt första inlägg så jag ber om överseende om jag trampar i klaveret eller uttrycker mig klumpigt. Jag har för närvarande ett flerkanalssytem som jag tyckte lät bra nog men efter ett besök hos en bekant med en osannolikt välljudande tvåkanalsanläggning har jag tänkt om. Vilket ljud, går inte att beskriva!
Denna anläggning kostar över 500 000:- och det är långt, långt över vad jag ens kan drömma om. Men jag tänkte vara fräck nog och höra med er proffs vad en nybörjare som jag kan börja titta efter. Ett litet systemförslag helt enkelt, något att gå och provlyssna på för att ha något att börja med. Och hålla drömmen vid liv.
Jag har nu en Marantz SR5400, en Marantz DV6400 och som högtalare JPW204. Är det någon som har lust att ge mig lite tips på en uppgradering till ett rimligt pris.
Helt enkelt, ett komplett systemförslag med ett pristak på ca 40000:-. Jag vet att det är lyssning som gäller men ni skulle göra mig väldigt lycklig om jag fick några spontana tips för att, som sagt ha någon sorts utgångspunkt.
Är det över huvud taget möjligt att få någon rejäl ljudförbättring med denna lilla budget? Och är det tvåkanalsljud som gäller i så fall? Jag kan tillägga att jag älskar i stort sett all sorts musik.

Hoppas ni inte tar illa upp och stort tack för alla eventuella tips!
/Lars

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/08/09 :  20:11:49  Show Profile Send matte76 a Private Message
Hej och välkommen till forumet! 40.000 sa du? Ok, här kommer ett förslag om du ska köpa nytt och ej begagnat:

Högtalare: Audiovector Mi3 (15.000 kr)
Cd-spelare: Primare CD21 (9.900 kr)
Förstärkare: Primare I21 (9.500 kr)

Resten kan du lägga på kablar och akustikförbättrande åtgärder. Det som är bra med Audiovector Mi3 är att de kan uppgraderas i framtiden ända upp till Mi3 Signature (29.900 kr) eller Mi3 Avantgarde (40.500 kr) om du skulle vilja. Dessutom låter grundmodellen Mi3 bra för pengarna. Nackdelen är att de har ett ganska ljust ljud som jag personligen inte är helt nöjd med men många gillar det.

Som alternativ till högtalarna kan du kolla på Monitor Audios nya RS6 (ca 10.000 kr) som fått fin kritik och istället köpa bättre cd-spelare och/eller förstärkare som Primare CD31 (19.000 kr men kan fås billigare i ett par butiker) eller Primare I30 (17.000 kr), som låter klart bättre än serien under, dvs CD21/I21 (som dock låter bra för pengarna).

Själv hade jag dock kollat efter begagnade grejor om jag skulle köpa för 40.000, möjligen att cd-spelaren skulle köpts ny.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/08/11 11:05:16
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/08/09 :  20:14:07  Show Profile Send ohmega a Private Message

Lars S:

Välkommen till hififorum!!!


OK...lite frågor kanske..lyssningsrummets storlek samt material i väggar är avgörande för hur mycket "pulver" som behövs för att kunna spela "tillräckligt högt".

Finns det några "parametrar du tycker är SÄRSKILT viktiga...så som ljudbild..klang..bastryck mm...berätta vättja

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/08/09 :  20:42:21  Show Profile Send Snoop a Private Message
Högtalare : Phonar P40IIs
Förstärkare : Accuphase E-305 eller E-405
CD: Music Hall eller E-Sound CD-E5

Blir det pengar över lägg det på kablar.

Vad lyssnar du på för musik förresten?

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

thli
Member

248 Posts

Posted - 2005/08/09 :  20:59:57  Show Profile Send thli a Private Message
Hur viktigt är det med flerkanalsljudet? Vill du ha ett riktigt bra flerkanalsljud eller skall pengarna enbart läggas på att förbättra 2-kanalsljudet?

//Thomas
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2005/08/10 :  09:25:50  Show Profile Send Poe a Private Message
Hej Lars S och välkommen till forumet!
Jag tycker du ska titta först på förstärkare och högtalare (2-kanal) som matchar varandra. Du behöver inte göra
dig av med din flerkanals Marantz. De kan användas tillsammans.
En bra referens att utgå ifrån är Primares A30.1 förstärkare. Den är neutral och kraftfull med inslag av värme.
Den påminner säkert om karaktären i din Marantz-förstärkare. Den finns dessutom begagnade för runt 10.000:-.
Efterföljaren heter I30 och den borde finnas hos ett flertal handlare. Matcha dessa mot ett par golvare/stativare
i 10.000-20.000 kronorsklassen. Signalkällan kan du titta på i sista steget. Lycka till!

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2005/08/10 :  14:30:10  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Jadu ingen lätt fråga, frågar du 100 olika forummedlemmar kommer du att få cirka 98 olika förslag.

Men jag gör ett förslag baserat på egna erfarenheter utifrån mitt eget ljudideal.

CD-spelare: Rega Jupiter (cirka 16k)En spelare som prioriterar värme och spelglädje. Kliniskt analytisk? Nej. Hyperdetaljerad? Nej. Men jag vet att många ägare till en sådan spelare drar nära paralleller till vinyl...Denna spelare har enligt mig ett fantastiskt mellanregister. Röståtergivningen....

Förstärkare: Rega Mira (cirka 8k) Det som kan sägas för Jupiter kan också sägas för Mira. (Har en själv i kombination med Rega Planet cd-spelare)

Högtalare: Alt 1: KEF Q7 (cirka 11k) om man prioriterar värme, röståtergivning. I vissa öron blir de alldeles för "varma" med ovanstående elektronik, men jag har hört just denna kombo låta fantastiskt bra. Alt 2: B&W DM 604S3 (cirka 12k) Ett alterna tiv som kommer att låta mindre "varmt" och ha en rappare bas, MEN sannolikt ett mellanregister med sämre röståtergivning. Har inte hört dessa högtalare med Rega-elektronik, men har ändå insett deras förträfflighet.

Pengar i budgeten som "blir över"? Tja, vissa rekommenderar att bränna stora summor på kablar, vissa håller inte alls med. Men en sak som inte så många argumenter emot är akustiska åtgärder som beskrivs på många ställen i detta forum. Ger sannolikt störst förbättring per krona.

Och som vanligt: dina, just dina öron avgör. Ingen annans...


"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves
Go to Top of Page

Joacim
Member

337 Posts

Posted - 2005/08/10 :  19:48:10  Show Profile Send Joacim a Private Message
Quad 909 Slutsteg 2*140W, 11.900:-
Quad 99CDP CD-spelare med inbyggd analog volumpotential som sitter direkt efter DAC. Den kan också användas som digitalt försteg då den har 6 ingångar (för ex. DAB och DVD-spelare). Pris 10.500:-
Reference 3A Dulcet, liten stativhögtalare som spelar med en utomrodentligt bra upplösning, och förvånansvärt bra bas. Mellanregistret (vad gäller röster, upplösning närhet och värme) ligger i absolut toppklass!! Pris 15.000:- (vilket absolut är "billigt"!
Total kostnad på runt 37.000:-, och resten passar bra att läggas på kablage.
Har Du ett rum på max 25kvm (eller hellst lite mindre), och som är någorlunda kvadratiskt, så kommer detta system mycket troligt spela balanserat och bra med en bra botten!
Bjuder Du hem Din "halv-miljons kompis" så kommer han garanterat att bli överaskad!!
Du hittar allt hos Audioconcept.
Lycka till!!

Boulder, Ayre, Avalon, Cardas and NCA forever!?
Go to Top of Page

Lars S
Starting Member

48 Posts

Posted - 2005/08/10 :  22:10:48  Show Profile Send Lars S a Private Message
Tusen tack för alla trevliga svar och framför allt alla systemförslag. Jag ska försöka sätta mig in i tekniken bättre och ge mig ut och lyssna lite till att börja med.

Det är svårt att sätta fingret på vilket ljud jag är ute efter och för ett tag sedan var jag lite skeptisk till min audiofilkompis och hans otroligt dyra anläggning. Trodde mest att det var en excentrisk hobby att samla på superdyra hifi-komponenter.
Men sedan lyssnade jag. Jag kan inte beskriva vad det var, men framför allt, jag tröttnade aldrig på att lyssna. Det var rent, detaljerat och samtidigt varmt. Musiken känndes "äkta". Jag kan nog inte uttrycka det bättre än så.

När jag kom hem och satte på en skiva kännde jag direkt att det var något som saknades i ljudet och det var inte lika roligt att lyssna längre. Därav mitt intresse att förbättra min ljudanläggning.
Visst är det trevligt med flerkanalsljud men i 99 procent av fallen lyssnar jag på musik i två kanaler och jag antar att det blir mer ljud per krona om jag väljer tvåkanals. Kanske kan jag använda min flerkanalsförstärkare endast för "hemmabio" i framtiden, hur jag nu ska ansluta den? Kanske bättre med två separata system?

Att köpa begagnat känns som en bra ide, det vore ingen nackdel om jag kunde komma billigare undan. Det skulle definitivt vara bra för både husfriden och famljelyckan.

Finns det någon seriös tidskrift som rekommenderas med mycket fakta och tester etc. Någon tidning som är "branshstandard"?

Nåväl, det här var ett mycket trevligt forum och jag tackar er alla för ert engagemang. Stort tack!

/Lars
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2005/08/11 :  10:48:57  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Kanske så?

Börja med: http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=12381

fortsätt med: http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=12201

efter det: http://www.hifi4all.dk/markedsplads/Annonce_S.asp?iType=2&iAd=44561

Behåll dvd en stund till, kanske vänta tills det dyker upp en riktigt bra och prisvärd multimaskin?
Leta begagnat efter kablar av Acoustic zen, Harmonic tech eller Nordost.

Lycka till

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/08/11 :  11:22:49  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Jag hade lånat hem ett par B&W 804 och sedan sökt efter nautilus 804 begagnat, de brukar dyka upp ett par begagnade ca 6-10 ggr per år för runt 20000kr. Jag tycker högtalarna är det viktigaste i den prisklassen du pratar om och köp gärna begagnat men ta och provlyssna för att se om det är vad du söker. pi60 från ino audio är väl annars en given kandidat på högtalarsidan.

Primare D30 eller motsvarande är en utmärkt cd-spelare och dessa kan du hitta begagnat för runt 8-14000 kr.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.92 sekunder. Snitz Forums 2000