HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rumsproblem.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fred00
Member

202 Posts

Posted - 2005/08/09 :  12:25:47  Show Profile Send Fred00 a Private Message
Jag har följande problem:

Så här ser det ut i mitt rum
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload9/Dscf0123.jpg

Som bilden visar så står den vänstra högtalaren i ett hörn. Detta betyder att ljudet från vänster kanal blir betydligt starkare än från höger. Jag har börjat störa mig mer och mer på denna förskjutning av ljudbilden. Vad kan man göra åt det? En lösning är ju att justera balansen. Detta löser problemet, men samtidigt känns det lite "low-fi". Vad tror ni, är det bara att justera balansen och se nöjd ut, eller finns det någon bättre lösning?

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/08/09 :  12:45:05  Show Profile Send CC a Private Message
Ommöblering kanske?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/08/09 :  12:59:54  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Du kan absorbera det vänstra hörnet så gott du kan för att minska det reflekterade ljudet från vänster sida för att mer "likna" ljudet från höger - som verkar försvinna ned för en öppning/trapp

Att justera balansen löser inte alla problem dock eftersom vänster kanal fortfarande kommer att lida mer av tidiga reflektioner än höger.

Annars är det ju bäst med en ommöblering som ger bättre symmetri mellan anläggningen och rummet, men det är ju inte alltid möjligt

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Fred00
Member

202 Posts

Posted - 2005/08/09 :  14:59:18  Show Profile Send Fred00 a Private Message
Tyvärr går det inte att möblera rummet på något annat sätt. Snedtaket och trappan som går upp till rummet begränsar möbleringsmöjligheterna. Det bästa hade varit att låta högtalarna spela i rummets längdriktning, men det går inte eftersom tv:n måste stå mellan högtalarna och den skulle då delvis täcka fönstret...

Några frågor om akustiska åtgärder:
Hur dämpar man bäst den vänstra högtalaren. Vad ska man införskaffa och hur ska man placera det på ett sätt som inte ser dumt ut?
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/08/09 :  15:12:57  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Inte helt lätt! Förmodligen är det de högre frekvenserna du har problem med så du kunde sätta stenullsmarkskivor mot sidoväggen framåt mot sittplatsen så får du en bred absorbtion i det övre frekvensregistret.

Vad är det för ljud som du upplever förhöjda, även basen?

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/08/09 :  16:30:15  Show Profile Send CC a Private Message
quote:
eftersom tv:n måste stå mellan högtalarna

Alltid ett elände för oss audiofiler! Dessa stora ljudförstörande televisionslådor

Projektor kanske skulle avhjälpa?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Fred00
Member

202 Posts

Posted - 2005/08/09 :  17:22:44  Show Profile Send Fred00 a Private Message
Det är svårt att peka på något generellt register som är höjt. Det är nog i så fall främst röster som upplevs förhöjda.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/08/09 :  17:40:32  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
I så fall kanske du klarar dig med en stenullsvägg

Det finns flera bildreportage här på forumet när denna typ av absorbentväggar gjorts. Bl.a. här har du DrKim som fixat ch donat:

http://www2.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29402&whichpage=1

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Slupen
Medlem, HiFi Norr

261 Posts

Posted - 2005/08/09 :  19:03:25  Show Profile Send Slupen a Private Message
Då det gäller tv:n så har jag ett jättebra tips!

Gör precis som jag gjorde, sälj skiten!

Tro mig, du kommer inte att sakna den och du får massor med möjligheter till att lyssna mycket mera på musik +att man får en massa rum över.

Hur gör jag när jag vill se film då?
Enkelt, släng in datorn i garderoben, investera i en lite bättre monitor, tada! En tv med grymt hög upplösning som försvinner så fort du stänger dörren.

Bästa ommöblering jag gjort i alla fall..

Lite HIFI om dagen är bra för magen!
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/08/09 :  19:06:37  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Du är inte riktigt klok

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2005/08/09 :  20:55:40  Show Profile Send Harry_up a Private Message
En parametrisk eq och mät upp frekvensgången och justera. Testa att byta plats på högtalarna för att se om felet flyttar sig så att du rent av har fel på en högtalare.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Fred00
Member

202 Posts

Posted - 2005/08/09 :  21:08:20  Show Profile Send Fred00 a Private Message
Tackar för tipsen!

Det där med tv:n var nog det bästa
Go to Top of Page

Per2
Member

241 Posts

Posted - 2005/08/10 :  15:22:34  Show Profile Send Per2 a Private Message
Det är väldigt klokt att börja fundera över rummets inverkan. Själv köpte jag en Tact 2.2x för att komma till rätta med problemen och kan ärligt säga att man inte vet hur stereon låter innan problemen med rummet är avhjälpta.

Mitt tips är:
Försök leta reda på någon i din närhet som har en Tact och be honom komma hem och korrigera.


Simon Sachs Ståhl
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2005/08/10 :  15:25:11  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Till och med min sambo verkar vara inne på spåret att kasta ut TV ur vardagsrummet! Fast det är mest för att den är ganska ful, stor och mest är till för slötittande...


Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

Slupen
Medlem, HiFi Norr

261 Posts

Posted - 2005/08/10 :  20:03:04  Show Profile Send Slupen a Private Message


Härligt att höra att tv:n inte styr livet hemma hos alla i Sverige.

om du nu inte går så långt att du slänger ut den behöver den inte stå emellan högtalarna framför fönstret utan den kan stå efter långväggen i alla fall...

Du får ljudet från sidan men hur vikigt är det när man ser på discovery?



Eller förresten, sälj skiten...

Lite HIFI om dagen är bra för magen!
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/08/11 :  11:28:28  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Är TVn kopplad till stereon? Själv ser jag inte så mycket på TV men när man väl ser så ger ljudet från högtalarna så pass mycket mer till upplevelsen, dvs jag använder inte TV-högtalarna alls längre.

Angående din fråga så tycker jag du skall prova med dämpmaterial enligt kokboken och kolla även på min signatur om att bygga absorbenter.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000