HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Designhjälp med ett CD-ställ önskas!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Draken
Member

1550 Posts

Posted - 2005/08/09 :  11:24:59  Show Profile Send Draken a Private Message
Hej,
Har för avsikt att under hösten bygga ett snyggt och vettigt CD-ställ!

Har någon nått ”fräsigt” förlag, där designen gärna får vara spännande å vågad?

Skall först ”panela” om garaget och justera dörrarna, så det blir en bit in i hösten som bygget kommer igång.
Det skulle va’ skoj om någon har några bilder eller skisser på nått häftigt!

Draken
.

Patrik.T
Starting Member

9 Posts

Posted - 2005/08/09 :  13:05:50  Show Profile Send Patrik.T a Private Message
Vilket material vill du jobba med? Trä, glas, metall?
Hur många skivor ska den rymma, (på ett ungefär)?
Budget?
Go to Top of Page

Draken
Member

1550 Posts

Posted - 2005/08/09 :  15:31:18  Show Profile Send Draken a Private Message
Tack för att du "tittade in"!

Ja, jag kan tänka mig nästan vad som? Bara det blir snyggt, men ej FÖR dyrt. (någo tusing kanske).
Cirka: 100st.
Ej för tungt.
Kanske lackade, kan bli snyggt om det sprutas på rätt sätt.
Men, jag är öppen för alla förslag.


Draken
Go to Top of Page

Patrik.T
Starting Member

9 Posts

Posted - 2005/08/09 :  16:25:37  Show Profile Send Patrik.T a Private Message
Hehe, jag vet inte hur mycket plats du har men kolla på bilden för att beskåda mina lustiga eftermiddagstankar. Slafsigt ihopslängd i paint, men kanske kan ge tips om hur det går att pula till det. Jag själv vet hur en liknande hylla ser ut i "verkligheten" så du kanske får en annan (lite sämre) syn på hur slutresultatet kan bli efter att ha sett min bild.

Bygger du efter bilden så finns det mycket att ändra. T.ex göra den roterbar. Tänk även på att konstruera någon smart liten kant på glaset så skivorna inte flyger ner i backen. Det kanske inte är den bästa hyllan för cd-skivor, men att mixtra glas, trä och ljus tycker jag ger ett otroligt fint slutresultat.

Sen har vi den där frågan ang att få till en spegelfinish på trät. Det är inte lätt, ingenting man lyckas med första gången. Att sprutlacka är inte heller det allra lättaste då lack, förtunning, sprutpistol, tryck och munstycke måste vara av bra kvalite. Förarbete på trä är klurigt för att det inte ska få en massa glansiga fibrer/resningar etc. Så det bästa är väl att lämna in dem till en lackerare eller lära sig, men att lära sig kostar en del pengar i förbrukningsmaterial.

Ha det!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/08/09 :  17:21:37  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Tycker Dahlbergs lösning är rätt fräck:




MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Draken
Member

1550 Posts

Posted - 2005/08/09 :  20:18:26  Show Profile Send Draken a Private Message
Tack grabbar,
kom just från bror min, där jag lyssnat på lite skivor. Han har två "staplar" från IKEA, men dessa förslag är/var trevligare.

Draken
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000