HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Äldre CD-spelare - lönt att modda?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dr_drövel
Member

179 Posts

Posted - 2005/08/09 :  09:50:14  Show Profile Send Dr_drövel a Private Message
Hej!

Jag använder för tillfället en Denon DVD-3800 som både CD och DVD. Jag tycker att den funkar helt ok, men misstänker att jag skulle kunna tjäna på att byta till en dedikerad CD-spelare.

I en hylla hemma står en gammal trotjänare, nämligen en Technics SL-PS620A. Denna CD köptes in i slutet av 1993 och har alltid funkat klockrent. Eftersom den är ganska stabil (vikt c:a 4.5 kg) så kanske den skulle kunna vara ett lämpligt offer för en modifiering med ny klocka och analogdel från t.ex. LC Audio. (Beskrivning finns från LC Audio för hur man ska utföra monteringen på just denna modell, vilket får mig att tro att den kan vara ett gott alternativ för uppgradering)

Så vad tror ni, är det värt att utföra en moddning av en så gammal CD?

Ps! Övrig utrustning den kommer användas med är Advantage Thor och Swans Diva 5.1.





Mvh
Dr_Drövel

"Universum: en uendlighet av stjerner og planeter..."

Edited by - Dr_drövel on 2005/08/09 09:51:49

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/08/09 :  10:15:12  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Åhå, doktorn funderar på operation.

Du får ursäkta, men jag kunde bara inte låta bli...

Det finns nog större chans till svar på "Teknik & DIY"-avdelningen. Det kanske tom finns någon som har gett sig på en sådan spelare som du har..?

Jag flyttar tråden.

Lycka till!


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2005/08/09 :  13:22:46  Show Profile Send kjb a Private Message
Jag har också en sån Technics :) Jag är också intresserad av moddningsmöjligheter.
/joel

Linkwitz Orion, AMP11HV, AMP5, Ice 500A, Esp 03A Asus Xonar Essence ST
Go to Top of Page

berglund
Member

189 Posts

Posted - 2005/08/09 :  13:38:08  Show Profile Send berglund a Private Message
Nu har jag ingen Technics men väl en Pioner PDS707 som jag moddat med trevligt resultat. Stoppat i klocka och analogdel från LC Audio. Gav ett trevligt lyft. Bättre upplösning och bas.
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/08/09 :  13:59:01  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Tror absolut att den är modd-värd!

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2005/08/09 :  14:25:35  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Är inte DVD-3800 ganska vass? Kan ju vara intressant och se hur mycket som behövs modda en CD för att spöa en "kombispelare" av lite högre kvalitet.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Dr_drövel
Member

179 Posts

Posted - 2005/08/09 :  15:11:01  Show Profile Send Dr_drövel a Private Message
Tack för er input!

@Magils: Jag har inte testat DVD:n mot så många andra spelare så jag vet inte hur "vass" den är. När jag köpte den så jämförde jag den mot Denon DVD-2200 samt Denon DVD-2900 och jämfört med dessa tyckte jag att DVD-3800 var vassare. Men samtidigt testade jag också någon CD-spelare från Thule (pris c:a 9000:-) och av den fick den ganska rejält med smisk om jag inte minns fel.

Jag har själv ingen koll på hur stor förbättring man kan få med ny klocka och analogdel, men visst vore det intressant att se ifall jag tycker att CD:n blir bättre än DVD:n efter en uppgradering.

Mvh
Dr_drövel

"Universum: en uendlighet av stjerner og planeter..."
Go to Top of Page

nelsson
Member

174 Posts

Posted - 2005/08/10 :  13:20:53  Show Profile Send nelsson a Private Message
Jag tror att din gamla CD med LC Audios klocka och Zapfilter skulle låta betydligt bättre än din DVD i de allra flesta fall. Det har dock hänt en del på DA-omvandlarsidan sedan din Technics var ny och det är möjligt att du efter uppgradering av CDn ändå skulle sakna någon del av ljudet från DVD-spelaren.
Det går att byta DA-omvandlaren i CDn (jag har själv gjort det i gamla Pioneer-spelare) men det är en lite mer krävande operation.
Ett alternativ kan ju vara att undersöka om DVDn kan uppgraderas med en referensklocka och isf satsa på den.
Har du förresten lyssnat ordendligt på CDn i nuvarande skick i jämförelse med DVD-spelaren?

mvh
johannes

Hifi, kaffe & arkitektur
nelssons stereo
Go to Top of Page

Dr_drövel
Member

179 Posts

Posted - 2005/08/10 :  13:35:21  Show Profile Send Dr_drövel a Private Message
@nelsson: Jag har väl inte gjort någon riktigt seriös jämförelse mellan spelarna. Som så vanligt så är det ju, såvida man inte sitter länge och gör jämförelser, rätt svårt att peka på skillnader mellan olika "CD"-spelare. (Dessutom har jag mycket svårt att förklara hur skillnaden i ljud är mellan olika spelare).

Men, jag uppfattar att DVD:n är mer detaljerad, speciellt lite högre upp i frekvens. Men, den kan eventuellt upplevas som lite ljus i karaktären (eller om den helt enkelt är transparent låter jag vara osagt). CD-spelaren tyckte jag å andra sidan kunna reproducera bas lite längre ner i frekvens. Däremot upplevde jag basen som "fastare" i min DVD.

Att uppgradera DVD:n med referensklocka skulle ju givetvis kunna vara ett alternativ. Tidigare uteslöt jag det eftersom min DVD har strulat flera gånger(varit inne för byte av laser två gånger, varav en gång efter endast ett par dagar).

När det gäller D/A-omvandlare, har du något tips på en riktigt bra D/A? Skulle t.ex. PCM 1704 samt DF 1704 kunna funka?

Mvh
Dr_drövel

"Universum: en uendlighet av stjerner og planeter..."

Edited by - Dr_drövel on 2005/08/10 14:16:26
Go to Top of Page

nelsson
Member

174 Posts

Posted - 2005/08/10 :  16:18:47  Show Profile Send nelsson a Private Message
Jag har ingen personlig erfarenhet av 1704 kombon, men jag har förstått att många håller den högt. Jag har använt AKM4393 en 24/96-kapabel delta/sigma-omvandlare som har ett mycket trevligt ljud, mer homogent än pcm1716 (Pioneer PDS 5/707, en del Vincent) och kanske en aning fylligare än CS4392 (Cambridge D500SE).
Jag kan ordna lösa kretsar eller färdiga kort om behov skulle uppstå, jag kan dock inte på rak arm säga om och i så fall hur det kan monteras i just din spelare.

mvh
Johannes

Hifi, kaffe & arkitektur
nelssons stereo
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/08/10 :  17:37:10  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Det finns mycket att hämta ifrån en sån gammal goding. Moddarvänlig och pålitlig. Vanliga kretsar och beprövade lösningar. Ett enkelt byte för ett DIY-rovdjur. Kör hårt!

M
Go to Top of Page

Dr_drövel
Member

179 Posts

Posted - 2005/08/10 :  23:36:40  Show Profile Send Dr_drövel a Private Message
Nu har jag blivit riktigt sugen på att modda CD:n. Snabb koll på nätet har gett mig flera uppslag till uppgraderingar. I vilken ordning skulle ni ranka följande modifieringar?

* Klocka+filter (ex. LC Clock + Zapfilter)
* Kondensatorer (byte till t.ex. Black Gate)
* DAC (modell?)
* OP-förstärkare (modell?)
* Nätbrunn
* Övrigt (ge förslag)

/Dr_drövel

"Universum: en uendlighet av stjerner og planeter..."
Go to Top of Page

nelsson
Member

174 Posts

Posted - 2005/08/11 :  08:54:34  Show Profile Send nelsson a Private Message
1. Klocka, en grundförutsättning för att CD-ljudet ska kunna bli behagligt.
2. DAC, om inte den befintliga duger.
3. Utgångssteg (Zapfilter, rörsteg alá Bernt Jansson eller bra OP-ampar med tillhörande signalkondingar. Allt beroende på ambition och smak)
4. Strömförsörjning till digitaldelen (tex. LC Audios low noise regulator)
5. En bra nätkabel (vilket underlättas av en nätbrunn)

mvh
Johannes

Hifi, kaffe & arkitektur
nelssons stereo
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/08/11 :  12:02:25  Show Profile  Visit peranders's Homepage
rannagarden skrev:
quote:
Vanliga kretsar och beprövade lösningar.

Detta kan tyckas vara ett bra argument men i många fall är det tvärt om när man talar om högintegrerad och avancerad elektronik. Dagens lösningar är ofta betydligt mer integrerade och av det har man mycket att vinna, bland annat pålitlighet och mindre emissioner (HF-bös).

Att kosta på en över 10 år gammal CD-spelare en massa tycker inte jag verkar vara någon bra lösning om man nu inte känner något speciellt för apparaten.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Dr_drövel
Member

179 Posts

Posted - 2005/08/11 :  12:17:47  Show Profile Send Dr_drövel a Private Message
@peranders: Jag kan väl inte påstå att jag har några starkare känslor för just den apparaten. Men, det skulle ju ha varit ett bra alternativ att modda den om jag hade kunna få ett "ljudlyft" som skulle motsvara det jag skulle få om jag köper en ny/nyare CD av god kvalitet.




"Universum: en uendlighet av stjerner og planeter..."
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000