HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur ska jag börja?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

karykh
Starting Member

22 Posts

Posted - 2005/08/08 :  22:03:49  Show Profile Send karykh a Private Message
Nu vet jag inte om topic är alltför klar, men det var det enda jag kunde komma på till ämnet i fråga.
Till saken:
Jag har precis slängt ut mina Proson Conquest 66 och bytt upp mig till välljud i form av ett par HFLS-1 - mitt första bygge sedan träslöjden, måste säga att jag är nöjd - som håller på att spelas in medelst min NAD 705.
De övriga komponenterna i systemet är:
CD: NAD 513
Högtalarkablar: BRL's billigaste
Övrigt kablage: Lakrits

Frågan är alltså hur jag bäst fortsätter därifrån jag står nu. Som jag ser det så är ändå mina båda NAD (årsmodell -95) välspelande även om jag köpte dom för 800:- tillsammans, så den svagaste länken just nu känns som kablaget. Här har jag tänkt att köpa Supra Ply 3.4 och löda (viss vana finns) på bananer, samt tillverka egna signalkablar efter guider jag hittat.

Låter det som rätt beslut? Räknar med att det kommer kosta mig ungefär 2000-2500:- beroende på vad lödstationen går på. Jag kanske skulle byta ut signalkällan istället, eller är det förstärkaren som är den svagaste länken just nu? Usch, egentligen vill jag byta ut allting men då skulle drastiska handlingar i form av brott vara tvungna att inträffa.

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/08/08 :  22:34:39  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Ja, brott förespråkar vi inte här. Så ta det lugnt och systematiskt så skall du se att du så småningom når åt det håll du vill...

Jag har nog sällan mött en svårare fråga en den du ställer. Och när jag sitter här och skriver så kommer jag på mig själv med att tänka, "jamen, där var ju jag för en del år sedan!" Fast jag hade en Technics baserad anläggning så frågan är om du ändå inte ligger några snäpp upp i förhållande till där jag startade.

De enda råd jag känner att man kan ge så här rakt av utan att ha lyssnat lite mer på det du har är: ta tid på dig och försöka låna hem grejor från kompisar och bekanta så att du kan bilda dig en egen uppfattning om var i anläggning du har din begränsning.

Gör helst det innan du börjar köpa saker...



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/08/08 :  22:39:28  Show Profile Send FBK a Private Message
Ett annat sätt än att löda själv är att beställa ett par av http://www.naqref.com/cables.html billigt och bra! Då jag tror att det blir ett mer tydligt lyft om du byter ut lakris snörena först. Och då har du även pengar över till att byta ut antingen stärkaren eller CD-spelaren, kolla beg marknaden först och främst.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

ART
Member

145 Posts

Posted - 2005/08/08 :  22:46:05  Show Profile Send ART a Private Message
Kanske kommer detta som en överraskning för någon med tanke på vad jag hittills sagt om kablar, men jag håller med. Det kan göra ganska mycket, beroende på hur usla lakritsremmar slumpen har utsatt dig för. Även jag sneglat på Naqrefs konstruktioner. Ser mycket prisvärt (och snyggt!) ut. Tycker även (fast detta naturligtvis är hädelse... ) att Prosons bättre kablar ser ut att vara vettigt hopkommna. Frågan är bara vad dessa kostar, ty det vet jag inte...

Edited by - ART on 2005/08/08 22:46:34
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/08/08 :  23:42:34  Show Profile Send svejk a Private Message
En begagnad Pioneer 575 eller 565 för drygt 1000 pix En femhundring på markplattor och tyg till DIY absorbenter. Begagnat kablage kan du fynda för det som blir över.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/08/09 :  00:02:27  Show Profile Send sampix a Private Message
Även jag röstar på en Nagref-kabel. Mycket bra och framförallt mycket prisvärd!
Skulle du sedan vilja ha finare högtalarkablar så är väl Supra Ply ett billigt och bra alternativ.. Audioquest´s billigare serier på lösmeter är ett annat alternativ (som jag själv använder).

Men egentligen, är inte HFLS-1 en ganska trögdriven historia? En kraftfullare förstärkare skulle nog ge mest i ditt fall. Beror ju självklart på hur starkt du vill spela också.
Det finns åtminstone många intressanta integrerade förstärkare i den prisklassen

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

karykh
Starting Member

22 Posts

Posted - 2005/08/09 :  11:00:41  Show Profile Send karykh a Private Message
Oj, många svar!

Nagref-kablarna ser mycket intressanta ut, och det kommer nog bli en dylik men jag ska börja med att spela in mina HFLS-1:or riktigt ordentligt (bara sisådär 10 timmar än så länge). Sen ska jag nog följa Pac's råd och försöka provlyssna med lite andra maskiner - får nog låna hem från någon butik om det inte är någon i Linköpings området som har lust att låna ut lite saker(?) - innan jag gör några ingrepp.

Pac: Alltid trevligt att höra att andra börjat på samma punkt, känns ibland när man läser här som vissa fötts med monstersystem
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/08/09 :  11:23:07  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Alltid trevligt att höra att andra börjat på samma punkt, känns ibland när man läser här som vissa fötts med monstersystem


Nej, nej så är det absolut inte.
Alla anläggningar som finns under medlemmarnas system är resultat av mycket möda, tid och fokus. Så det är absolut inget som bara "händer".

P.S Du glömde nämna din vinylspelare, har du inte kvar den?


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/08/09 :  12:53:18  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Nej, nej så är det absolut inte.
Alla anläggningar som finns under medlemmarnas system är resultat av mycket möda, tid och fokus. Så det är absolut inget som bara "händer".
Instämmer verkligen, jag började med en Pioneer receiver,Jamo CL30(tror jag de hette)och en Technics billigaste CD-spelare. Året var 1990

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2005/08/09 :  16:10:48  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
Ok, jag ÄR lite partisk, inget snack om saken. Men även här spelar endast Naqref Dark Serpentine. I mina öron utklassade dessa snokar Nordost Flatline redan i första set. Kanske skulle vinna på att vara bättre skärmade, men vatusan, låter de bra, så är de bra.

Sedan spelas det på en Pioneer 575 som handlades för 1,5kkr på Fyndbörsen. Nackdelen är att den väsnas om drivverket, men kan enkelt biffas upp med lite bitumenmatta och en skärmbur runt switch-nätdelen. Som högtalarkablar kan jag rekommendera att skaffa en rejäl rulle med installationskabel av typen Cat5 nätverkskabel, dvs den med solida kärnor. Finns för liten peng på Biltema. Denna kabel kan man fläta och trixa med rätt bra, då den är billig och bra. Enligt mätnissarna och teoretikerna så är teflonisolering på enkardelig kärna det bästa. Kopparkvalitén i nätverkskabel är mkt bra, då de specas ganska snävt, och priset på kabeln hålls ned pga den enorma volymen på kabel som tillverkas. Sedan är de redan tvinnade, så man ansluter helfärgad kabel till ena polen, den randiga kabeln till den andra polen, och vips så har man eg en färdigflätad kabel. Mkt snitsigt, tycker jag.

edit: språk

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se

Edited by - Vee-Eight on 2005/08/09 16:38:47
Go to Top of Page

karykh
Starting Member

22 Posts

Posted - 2005/08/09 :  22:59:23  Show Profile Send karykh a Private Message
Pac: Har jag skrivit om den förut? Minns inte riktigt, har haft ett långt uppehåll i mitt musikintresse. Hade nästan glömt bort den själv .
Iaf så är det en Technics SL-1210Mk2 inköpt i slutet av 80-talet som jag fått ärva från min far, tyvärr så är pickupen dock utsliten nu och jag har inte kommit mig för att köpa nån ny då jag har köpt mina gamla favorit LP's på CD (nu låter det som jag är äldre än vad jag är, är dock bara 21 fyllda...)

Är det nån som har ett tips på en bra pickup till en dylik spelare så är jag otroligt tacksam, isf får det bli min första uppgradering av mitt system .
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2005/08/10 :  08:55:46  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
karykh:

En Sumiko Pearl eller Audio Technica AT95e skulle funka som en smäck, den senare är billig och låter helt ok. Men till dem så krävs skal, om du har snabbfästet på sl-tolvan.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se

Edited by - Vee-Eight on 2005/08/10 08:56:07
Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2005/08/10 :  10:39:58  Show Profile Send denada a Private Message
Karykh: jag har gjort ett par signalisar av CAT 6 kablage. de låter helt ok. Med lite RCA pluggar från Ljudia så funkar de kalas. eftersom jag jobbar ett par min söder om Linköping så kan jag nog kasta in ett par meter CAT 6 om det är intressant för dig. Skicka ett PM i så fall så ska vi nog fixa det...

edit stavar som en kråka...

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system

Edited by - denada on 2005/08/10 23:56:06
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000